|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Fortynnet
|
Sv: ArveklærNevøen min arver det meste av minstens klær. Alt som blir puttet i den sekken er rent, men det hender jeg putter oppi f.eks. en ellers fin bukse med hull på kneet eller en manglende knapp, så kan søsteren min avgjøre om hun vil fikse den og bruke den som barnehagebukse. Dette er jo klær de får gratis (hentet/levert, ikke noe porto) og de kan kaste eller levere til Fretex det de evt ikke vil ha. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
geskjeftig
|
Sv: ArveklærVi har knapt nok arvet bort noe, siden minsten arver av størsten, men jeg har solgt noe som har vært ubrukt eller så godt som ubrukt. Hvis det har vært flekker, har jeg ikke visst om det.
|
|
|
#23 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: ArveklærJeg elsker å arve! Det er jo rene skattejakten, og det er noe fint ved at klærne er pre-loved. Hittil har jeg ikke fått ødelagte klær (eller noe som har lukta, fysj!
|
|
|
#24 |
|
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Arveklær
Jeg er nok veldig enig med deg, Acino
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ArveklærVi bryr oss ikke om alt kommer tilbake, men har merket det. (barnehagetøy er jo alltid merket uansett.) broderen synes dette er en grei løsning.
|
|
|
#26 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: ArveklærArveklær er helt supert synes jeg. Hvertfall til ungene begynner å bli såpass store at de helst bare skal ha nytt/ spesielle merker etc |
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
Sv: ArveklærJeg syns det er smålig å sutre over at klærne man er så heldig å arve ikke er fine/ flekkfrie/ fargeekte nok. Det er jo bare å gi det videre hvis man ikke vil ha det selv. Det er mange foreldre på f.eks asylmottak som ville vært sjeleglade over å kunne iføre barna sine varme klær i riktig størrelse, uavhengig av årsmodell og flekkstatus. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: ArveklærJeg er helt enig med deg at man ikke skal behøve å bruke mye tid på å sortere ut tøyet man gir bort. Men for meg er det selvsagt å ikke putte oppi hullete, slitte klær i sekken! Folk tenker kanskje forskjellig rundt dette og selvsagt er det et tilbud så kan man jo bare gi videre eller kaste selv det man ikke vil ha. Smaken er jo unasett forskjellig også |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: ArveklærJeg liker gjenbrukstanken veldig, og arver gjerne til mine to, samt at jeg gir bort klær etter mine gutter. |
|
|
|
#30 |
|
Sv: Arveklærfinsortering hadde jeg ikke brydd meg om, men våt regnjakke som lukter kattpiss er et hakk eller tre over "litt falmet" da?
|
|
|
#31 |
|
maler
|
Sv: ArveklærJeg har dessverre ingen å arve fra for tiden. Fikk en ladning til minsten da han var baby og en til da han var toddler og jeg var happy, det var veldig mye fint og alt brukbart. Jeg har dog kjøpt noe på finn som ikke har vært bra i det hele tatt, ting som blir presentert som nesten nytt og som er utvasket, hardt og uten fasong. Vi har ingen som arver fra oss heller forsåvidt, selv om det kunne vært rom for en til etter plutten da han får det meste nytt.
|
|
|
#32 |
|
Sv: ArveklærMeget mulig, spesielt med eldre barn. Jeg mener, jeg har små barn enda, så de bruker ikke en størrelse like lenge. Mikro er fem mnd, og igang på sin fjerde størrelse i klær, og hun har mye i hver størrelse, så det sier seg selv at hun i liten grad rekker slite dem ut. Og det gjelder nødvendigvis hun som det er arvet fra også, all den tid, hun heller ikke brukte dem mer enn en drøy måned i snitt. Når de blir eldre er det jo annerledes, jeg ser jo allerede at Knerten bruker størrelsene vesentlig lenger, men det er lite som er slitt, da er det snakk om motiver som er "limt på" tøyet som ikke tålte gjentatt vask. Vi har vel en genser, og tre truser (som ikke tålte EN gangs vask, de var helt nye, men "ødelagt" før han fikk bruke dem) som av den grunn kanskje bør holdes unna arvetøysposer...
|
|
|
#33 |
|
maler
|
Sv: ArveklærHos meg er det jo i bruk kontinuerlig til to unger også. Stort sett vil det si kontinuerlig bruk i minst 3 år før det legges vekk. Det rekker jo å bli litt slitt på den tiden.
|
|
|
#34 |
|
Fortynnet
|
Sv: ArveklærJeg syns jo også det er litt forskjell på å arve fra fremmede mot porto, og å få klærne levert til fritt gjennomsyn av nær familie. Jeg blir ikke flau om det skulle være en bukse med hull eller noe med en flekk på i en sekk full av ellers fine klær, når jeg gir det bort gratis til søsteren min. Og jeg tror ikke hun blir sur heller. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Sv: ArveklærDet vil jeg tro ja, litt annerledes for meg hvor den eldste er nesten tre. Og har vært gjennom en del størrelser i klær, derfor byttet ut hele garderoben ganske mange ganger på disse tre årene. Gi meg noen år, så har jeg sikkert tøy som brukes i lang tid hos ungene også.
|
|
|
#36 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det kan jo være at det faktisk er noe som spiser ullbodyene. Jeg vet at mange sier det er den påståtte ullvasken som sliter på klærne, men kan det være dere har (grøss og gru!) pelsbiller?
|
|
|
#37 |
|
Sv: ArveklærVel, selektive pelsbiller i så fall, som ikke spiser på alt tøyet, ikke når det er nytt, og ikke mitt (som altså slett ikke vaskes like ofte som ungene sitt)?
|
|
|
#38 |
|
ihuga feminist
Sv: ArveklærJeg er nå enig med daffy jeg, da. Det er snakk om klær man får, enten helt gratis eller mot porto. Da får man selv se gjennom det man får og plukke ut det man vil ha. Selvsagt ville jeg aldri gitt bort vått og illeluktende regntøy, men det er vel omtrent der jeg ville latt grensen gå også.
|
|
|
#39 |
|
Dig for victory!
|
Sv: ArveklærHer sorterer vi også ut ødelagte og flekkete klær før vi sender det videre. Pjotten har en seks måneder yngre fetter, så vi leverer fra oss det aller meste dit. De plaggene jeg har likt best har jeg lagt unna i boden på forhånd. Nå får vi snart et barn til som blir ett år yngre enn fetteren igjen, men vi kommer nok uansett til å fortsette å levere fra oss en del, tenker jeg.
|
|
|
|
#40 |
|
ihuga feminist
Aiai. Disse selektive pelsbillene, altså. Verste type.
|
![]() |
|
|