Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Er det noe poeng i å forhåndskjøpe bestemte seter på fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-11, 23:23   #21
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det noe poeng i å forhåndskjøpe bestemte seter på fly?

Vi gjorde ikke det da vi reiste sist (med Apollo), og resultatet ble at to voksne+barn under to år fikk vindusplass+midtsete. Stakkars han som hadde vært heldig og fått midtgangssetet.

Gammel 27-06-11, 23:23   #22
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Vi ønsker å sitte sammen, så jeg betaler gjerne noen kroner for å reservere plasser i flyet.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:25   #23
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Vi har heller aldri blitt splittet når vi har reist med Ving eller noe annet reiseselskap.
Har aldri vært borti at noen har prøvd å bytte plasser heller.

Gammel 27-06-11, 23:26   #24
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Trodde virkelig at familier ble satt sammen. BA skal ha 1000 kr hver vei for at vi skal velge seter, og de beste er "occupied". Flybillettene våre begynner å bli ekkelt dyre kjenner jeg.

Det er det jeg kjenner litt på også. For meg blir det en selvfølge at jeg vil sitte sammen med de jeg reiser med, og jeg forstår liksom ikke helt hvorfor det skal koste passasjeren penger å få det til på helt ordinære flyseter.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:26   #25
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Trodde virkelig at familier ble satt sammen. BA skal ha 1000 kr hver vei for at vi skal velge seter, og de beste er "occupied". Flybillettene våre begynner å bli ekkelt dyre kjenner jeg.

De beste plassene er gjerne reservert for sånne oppgraderingsseter -"fin" turistklasse. Uten at de nødvendigvis er occupied.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:29   #26
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting er at man kan bli splittet, men ville flyselskapet "godta" at en toåring blir satt i andre enden av flyet borte fra foreldrene?

Man har ingen plikt til å betale for reservasjon og dermed kan jo slike situasjoner oppstå.
Jeg kjenner at jeg ikke liker denne typen tilleggsgebyrer og særlig ikke om man reiser med mennesker som av praktiske årsaker ikke kan sitte alene.

Dette lurer jeg også på. Kan min treåring bli sittende helt alene?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:30   #27
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

En ting er at man kan bli splittet, men ville flyselskapet "godta" at en toåring blir satt i andre enden av flyet borte fra foreldrene?

Man har ingen plikt til å betale for reservasjon og dermed kan jo slike situasjoner oppstå.
Jeg kjenner at jeg ikke liker denne typen tilleggsgebyrer og særlig ikke om man reiser med mennesker som av praktiske årsaker ikke kan sitte alene.

Barn under 12 blir ikke plassert alene står det på flyselskapets nettsider, så det er ikke en problemstilling heldigvis.

Gammel 27-06-11, 23:34   #28
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Det er det jeg kjenner litt på også. For meg blir det en selvfølge at jeg vil sitte sammen med de jeg reiser med, og jeg forstår liksom ikke helt hvorfor det skal koste passasjeren penger å få det til på helt ordinære flyseter.

Nei, helt enig. Brodern ordnet med billetter til oss. 28000 var første pris vi fikk, så ble det 32 og nå 34 000. Det baller på seg.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:34   #29
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Så da behøver man strengt tatt ikke betale i dyre dommer for å være garantert å sitte ved siden av barnet sitt?

Da jeg skulle reise med mannen gadd vi ikke å betale noen hundrelapper for garantert plass ved siden av hverandre. Det er når ungene er med at det er viktig.

Nei, det ser slik ut. Men det er jo unektelig mest praktisk å sitte ganske samlet alle 4.

Det er egentlig mest prinsippet i det altså. Alt skal de tjene penger på.

Gammel 27-06-11, 23:40   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn under 12 blir ikke plassert alene står det på flyselskapets nettsider, så det er ikke en problemstilling heldigvis.

Jeg undersøkte nå nettsidene til Norwegian, og jeg finner ikke samme lovnad der. Hvilket selskap er det du fant denne opplysningen på?

Gammel 27-06-11, 23:40   #31
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Bare vær obs på at det ikke gjelder for alle flyselskap.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:41   #32
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg undersøkte nå nettsidene til Norwegian, og jeg finner ikke samme lovnad der. Hvilket selskap er det du fant denne opplysningen på?

Jeg har byttet sete på Norwegian et par ganger for at unger på 6-8 år skal få sitte sammen med mor, så der gjelder nok regelen ikke.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:42   #33
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Thomas Cook Airlines

Gammel 27-06-11, 23:43   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi reiste sist med norwegian ble vi automagisk forhåndsinnsjekket sammen.

Gammel 27-06-11, 23:44   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

6-åringen skal fly alene i sommer, og hadde nok taklet å sitte alene også når vi skal sydover. Det er verre med 3-åringen. Stakkars de som hadde fått han ved siden av seg hvis vi ikke er i nærheten. Siden han har komplett munndiare og er svært aktiv, så høres det nesten litt fristende ut.

Jeg tror nok vi må bestille sete vi også, selv om jeg skriker "NEI" innvendig.

Gammel 27-06-11, 23:44   #36
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Jeg har byttet sete på Norwegian et par ganger for at unger på 6-8 år skal få sitte sammen med mor, så der gjelder nok regelen ikke.

Ups, vi reiser i september og har ikke setereservasjoner.
Regner med det går i boks når 3-åringen har slitt ut sine passasjer-naboer, og 6-åringen har skravla høl i huet på sine.
Vi kommer til å få betalt for å sitte med ungene våre.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:48   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Men hva gjør Norwegian da om det er nesten fullt og en far med toåring MÅ være med flyet og kommer i siste liten. Lar de toåringen sitte midt mellom to forretningsdamer og pappaen et annet sted? Man kan jo ikke forvente at andre flytter seg hvis de har betalt reservasjon av sitt sete. Får de erstatning for dette?

Hadde jeg betalt ekstra for å få akkurat DET setet hadde jeg blitt litt irritert om nabosetet var gitt til en toåring alene. Da hadde jeg vel forventet å få reservasjonspengene tilbake om jeg måtte flytte meg. Flytte meg hadde jeg uansett gjort av hensyn til toåringen.

Norwegian er nemlig veldig flinke til å skrive at de IKKE refunderer setereservasjoner. Det kan jo være en grunn til det. Det er nok ikke en helt ukjent problemstilling.

Gammel 27-06-11, 23:48   #38
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fant ut på Norwegian sine sider at de "av og til må flytte på personer som har reservert sete, og at det ikke utbetales noen erstatning".

Vi skal også fly i september. Det er sikkert bare gamlinger som skal fly da og de betaler ikke ekstra for setereservasjon Så tror vi tar sjansen.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 23:50   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg reiser med de to store, tar jeg sjansen. De er selvgående og greie. Om de så må sitte fra meg, går det også veldig fint, i hvertfall inntil noen timer. Men skal jeg ha med minsten blir det verre. Stakkars den som evt fikk utlevert han som sidemann.

Gammel 27-06-11, 23:53   #40
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Men er det veldig vanlig at barn blir plassert fra reisefølge sitt?
Har aldri opplevd det og når jeg har hørt om det så har det vært fordi flyselskapet har gjort feil.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.