|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å takle friHøres ut som meg. Jeg jobber best under press og da først får jeg tingene gjort.
![]() |
#22 |
maler
|
![]() Sv: Hjelp meg å takle friSi til deg selv at det er helt normalt å bruke den første uka av ferien til å være stresset og ikke greie å roe ned. Si til deg selv at poenget med ferie er å gjøre mindre enn vanlig. Det at du ikke får gjort noe er kanskje fordi du egentlig trenger et par dager med beina høyt og en tekopp? I såfall er det like greit å innvilge seg det uten dårlig samvittighet.
![]() |
#23 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hjelp meg å takle friJeg bruker dette flylady-forumet når jeg vil ha god samvittighet. Tre små oppgaver er akkurat så lite at man rekker å huske dem, men såpass mye at man føler man har utrettet noe den dagen.
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å takle friHm, jeg leste kanskje innlegget litt feil. Jeg leste det som at du ikke klarte slappe av, men problemet er kanskje at du ikke får ting gjort?
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Sv: Hjelp meg å takle friEr det at du faktisk må får gjort noe og ikke får det til som er problemet, eller at du føler at du må gjøre noe uten egentlig å ha grunn til det, og så får dårlig samvittighet over å ikke gjøre noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hjelp meg å takle fri
For meg er det begge deler. Jeg klarer ikke å slappe av, fordi det er så mye burde-burde rundt meg, men så klarer jeg ikke å få gjort det heller. Hver dag ender med dårlig samvittighet over at jeg ikke har gjort et fornuftig slag hele dagen, og mer stress over alt som burde vært gjort. Og om jeg er ekstra heldig får jeg i tillegg litt kjeft av gubben for å være så ineffektiv, fordi han må trå til med husarbeid etter 12 timer på jobb. Og selv om jeg ikke har gjort NOE i løpet av dagen, har jeg heller ikke slappet av.
![]() |
#27 |
Sviiisj!!
|
Men er ikke poenget med ferie og avslapning, nettop det å ikke gjøre noe? Det er helt fint å være apatisk når man slapper av. Hvis resten av familiesituasjonen tillater det, da.
![]() |
#29 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hjelp meg å takle friJeg er helt motsatt av mannen til Tjorven, og kunne helst tenke meg å feriere mest mulig hjemme. Men aller helst supplert med innleid vaskehjelp, og hyppige restaurantbesøk/take-away-mat, slik at jeg kan slappe helt av.
![]() |
#30 |
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å takle friDu har ikkje noe hobby eller noe som du kan bruke tid på som du trives med da? Sånn at det føles som du gjør noe meningsfyllt, samtidig som du sitter å slapper av? Eksempler: |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å takle friJeg kommer drassende med mitt vanlige tips: timeren. For meg er timeren uunnværlig. Jeg kan feks sette timeren på ti minutt, og bestemme meg for å rydde på kjøkkenet i den tiden. Ti minutter klarer jeg alltid, samme hvor stor mangelen på motivasjon er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
maler
|
![]() Sv: Hjelp meg å takle friTimer funker ikke for meg. Jeg håndterer nemlig ikke å legge fra meg noe som ikke er ferdig. Jeg må heller bestemme meg for en avgrenset oppgave og si til meg selv at "så langt og etterpå tur ut" eller noe sånt.
![]() |
#34 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å takle friTusen takk for alle gode råd. Det er så godt med alle disse kloke FP hoder. Jeg får i grunnen bare mer bekreftelse på noe som sakte men sikkert går opp for meg for tiden. En sammenheng som jeg syns er vanskelig å forstå, men som gjelder i stor grad i mitt liv. Skal prøve å formulere presist hva jeg vil frem til.
Ingen dum ide!
Begge deler
Takk, dette gikk rett hjem hos meg.
Som sagt over, er det begge deler. Virvlet inn i hverandre.
Jeg tror du treffer spikeren på hodet her ja. Jeg går konstant med en følelse av at jeg må få gjort noe. Hos meg er det jo grunn til det også, siden jeg er tripperarbeidende (jobb, studier og hjem). Dette er hva jeg tenker og forteller meg selv, som sikkert er grobunn for samvittigheten: Hvis jeg bruker ferien på å slappe av og kose meg får jeg dårlig samvittighet, fordi det er jo nå jeg virkelig har tid til ting. Alt jeg ikke fikk tid til gjennom arbeidsåret skal jeg jo ta tak i nå! Jeg må jo komme ajour....
Dette gikk jeg og tenkte på i går kveld. Jeg prioriterer bort slike hyggelige ting, fordi jeg får dårlig samvittighet over ikke å bruke tid på det som er viktig. Men kanskje må jeg omdefinere og legge inn en hobby på denne viktig lista?
Dette har jeg prøvd. Noen ganger med hell. Skal prøves igjen.
![]() |
#35 |
Jamning
![]() Sv: Hjelp meg å takle friHvis noen lurer på om jeg føler meg patetisk og dum så er svaret ja. Jeg har ikke lyst til å slite med sånne rare greier som dette....
![]() |
#36 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Hjelp meg å takle friOm du ønsker å bli mer effektiv nytter det ikke å henge rundt å vente på motivasjonen. Da kan det hende du blir sittende en stund. Motivasjon kommer som regel etter at man har begynt. Særlig når det er snakk om kjedelige oppgaver.
![]() |
#37 |
Sviiisj!!
|
Jeg tror ikke noen synes du er patetisk og dum. Det rådet noe usikkerhet omkring hva som egentlig er problemet ditt, det at du ikke klarer å starte/gjennomføre viktige oppgaver, eller det at du ikke klarer å legge fra deg tanken på alle mulige oppgaver og bare slappe av. Nå har du bekreftet at det er det siste. Du har helt sikkert masse som burde gjøres og som man burde komme ajour med, men som du skriver over her så er det faktisk viktig å sette av tid til seg selv, til å slappe av og ikke tenke på alt som burde vært gjort. Spesielt når man er trippelarbeidende. Kanskje det vil hjelpe å realitetsorientere seg litt om hva slags ting som kan vente til ddu er feridg med studier, hva som bør gjøres i det daglige (og hvordan du kan få skvist inn tid til det uten at det tar overhånd), hvordan arbeidsoppgaver i hjemmet kan fordeles mellom de som kan bidra, etc. Kanskje du har litt å gå på i forhold til å senke lista litt. Jeg synes det hjelper for egen del, når jeg stirrer utover havet av rot i stua, å tenke på hvorfor jeg prioriterer som jeg gjør, og at det å ha en rotete stue er noe som følger med den prioriteringen.
![]() |
#38 |
Jamning
Ja, det høres ut som en god ide.
![]() |
#39 |
Sviiisj!!
|
Godt eksempel for realitetsorientering. Hvor viktige er egentlig fotoalbum? har du bildene digitalt? I så fall ville jeg heller fokusert på å lage sikkerhetskopier, enn å på død og liv lage fine album. Jeg har en skoeske med bilder fra min egen barndom. Min mor prioriterte ikke slike ting (ikke jeg heller, tydeligvis!). Det er fint likevel. Hvis jeg vil, kan jeg sette dem inn i et album selv. Et album om mitt liv, kanskje, og ta med bilder fra ungdomstid og voksen alder også. Ett album med få bilder er ofte mer verd enn bunkevis med album som man ikke orker å bla gjennom. Bare man tar vare på nok bilder, burde alle være fornøyd. Og hvor viktig er egentlig rekkefølgen? Skal bidlene brukes som bevis i en rettssak? Skal avkommet bli en berømt oppdagelsesreisende som noen kommer til å skrive biografien om, om 100 år?
![]() |
#40 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hjelp meg å takle friJeg har også ferie og er ganske tiltaksløs. Men, så har jeg jo ferie
![]() |
|
|