|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Livmor fra mamma
I akkurat denne saken sier jo datteren at adopsjon er neste skritt på veien, hvis transplantasjon ikke gir resultater. På generell basis har du sikkert et poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaEg ville heller ikkje gjort dette... hadde gitt ryggmarg, lunge eller slikt om det trengtes for å redde mitt barn, men ikkje ting som er risiko for begge uten å være livsviktig. Nå blir det neppe aktuelt her da siden eg har to gutter... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaI dag nei, om 20+ år ja... om det da er medisinsk forsvarlig. Og ikke nødvendigvis til bare egne barn...av grunnene pepper lemon nevner, egga mine er jeg derimot mere knytter til, de vil jeg ha oppfølgnings mulighet på.
![]() |
#4 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg hadde nok gjort det dersom legene kunne overbevist meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg hadde glatt gikk bort min livmor hvis datteren min hadde satt seg grundig inn i dette, tenkt seg nøye om og fremdeles mente det var beste løsning.
![]() |
#7 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Livmor fra mammaFørst tenkte jeg "ja så klart". Men så leste jeg Teofelias innlegg og tenkte" eeeeh, kanskje ikke".
![]() |
#9 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg ser helt klart Teofelias argumenter, men jeg tror likevel jeg ville gjort det. Det er klart at det finnes risikoer, slik det gjør med alt, men dersom dette var noe min datter virkelig ønsket så hadde jeg gjort det. Dersom det ikke fungerer, vil legeteamet være en erfaring rikere, og det vil kanskje gå bedre med neste pasient. Ja, det er eksperimentelt, men det har jo alle kirurgiske inngrep vært en gang. Dersom de får forsket på dette, prøvd det ut, og funnet måter å løse dette på, kan kanskje livmorer (livmødre?) bli transplantasjonsorgan sammen med for eksempel hjerter, lunger og nyrer.
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Livmor fra mammaDa svarer jeg på nytt; ikke i en fase der det er eksperimentelt. Det hadde uansett ikke vært aktuelt før om kanskje 20 år for min del, og jeg tenkte ikke tanken på at det da skulle være en eksperimentell operasjon. Jeg hadde nok kunnet gjøre det om det var godt utprøvd med gode resultater og lite komplikasjoner.
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg tror ikke jeg hadde gjort det uansett. Ikke engang om kirurgien ikke lenger var eksperimentell.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Livmor fra mammaDersom det ikke var noen fare for fosteret kunne jeg nok ha gjort det, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Livmor fra mammaHadde dette vært en løsning, hadde jeg vært yngre og min mor vært yngre og hadde min mor sagt at dette var noe hun også gjerne gjorde... så hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Forutsatt at det var min livmor som gjorde oss barnløse. (Vi vet ikke hvorfor vi ikke har fått barn - ingen årsak er funnet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg hadde ikke gjort det pr.idag,nei. Så jo at det ikke var risikofritt,og tenker som så at da skulle jeg heller stilt som surrogatmor for datteren min,istedenfor å gjennomgå et så omfattende inngrep med så usikker utgang. Ellers er jeg vel også der at adopsjon må være en god løsning,ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg kunne i skrivende stund donert den bort til hvem som helst tror jeg :har_mens_og_er_drittlei: |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Livmor fra mamma
Men ikke før det evt. er praktisk mulig å få det til, og uten for store sjanser. |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: Livmor fra mammaÅ gi bort livmoren - ikke noe problem. Å gi bort livmoren fordi den skal transplanteres inn i en ung kvinne for at hun skal prøve å bruke den til å få barn - aldri i livet. Å transplantere organer er ikke enkelt. Det kreves avansert kirurgi for å få det til, og det er ikke på noen måte sikkert at en livmor vil kunne fungere etter et slikt inngrep. Dessuten kreves det som regel immundempende medikamenter fordi man ikke er genetisk identiske, og noe sier meg at det ikke er ideelt med svangerskap samtidig som man bruker slike medikamenter.
![]() |
|
|