Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Livmor fra mamma

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-11, 13:37   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livmor fra mamma

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Det er ikke riktig å trekke adopsjon inn i denne sammenhengen. Årsaken til å mangle livmor eller ha en defekt en kan veldig ofte være den samme årsaken som gjør at man ikke kvalifiserer til adopsjon (typisk kreft). Adopsjon er ikke alltid alternativet, og når man gjør så dramatiske stunts så er det ofte fordi det er siste mulighet til å bli forelder.

Men det var nå et sidespor.

I akkurat denne saken sier jo datteren at adopsjon er neste skritt på veien, hvis transplantasjon ikke gir resultater. På generell basis har du sikkert et poeng.

Jeg er ellers enig med ElinM: mye heller surrogati enn eksperimentell kirurgi.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:29   #2
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Eg ville heller ikkje gjort dette... hadde gitt ryggmarg, lunge eller slikt om det trengtes for å redde mitt barn, men ikkje ting som er risiko for begge uten å være livsviktig. Nå blir det neppe aktuelt her da siden eg har to gutter...

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 13:38   #3
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

I dag nei, om 20+ år ja... om det da er medisinsk forsvarlig. Og ikke nødvendigvis til bare egne barn...av grunnene pepper lemon nevner, egga mine er jeg derimot mere knytter til, de vil jeg ha oppfølgnings mulighet på.

Gammel 14-06-11, 13:39   #4
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde nok gjort det dersom legene kunne overbevist meg
om at det var relativt trygt. Altså fortrinnsvis dersom det var testet ut et tosifret ganger med vellykket resultat. Jeg hadde nok også pushet på med adopsjon først, men det er ikke alle som får adoptert heller, og selvom jeg synes det er et fullgodt alternativ, så skal min datter få avgjøre om det er det for henne helt selv. Da tar jeg utgangspunkt i at hun er reflektert og fornuftig, for det er hun jo selvsagt. :datter av sin mor :

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 13:49   #5
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde glatt gikk bort min livmor hvis datteren min hadde satt seg grundig inn i dette, tenkt seg nøye om og fremdeles mente det var beste løsning.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 13:48   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skal ikke påstå noe i denne saken altså, jeg kjenner ikke til det og leste bare litt av artikkelen. Men som du sier - på generell basis.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 13:48   #7
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først tenkte jeg "ja så klart". Men så leste jeg Teofelias innlegg og tenkte" eeeeh, kanskje ikke".

Men sånn om alt hadde vært rosenrødt og risikofritt, så hadde jeg gitt bort livmoren min jeg altså.

Gammel 14-06-11, 13:58   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Tja, det er neppe en aktuell problemstilling ettersom jeg selv (i beste fall) bare får lov til å bruke den en gang til.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:25   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser helt klart Teofelias argumenter, men jeg tror likevel jeg ville gjort det. Det er klart at det finnes risikoer, slik det gjør med alt, men dersom dette var noe min datter virkelig ønsket så hadde jeg gjort det. Dersom det ikke fungerer, vil legeteamet være en erfaring rikere, og det vil kanskje gå bedre med neste pasient. Ja, det er eksperimentelt, men det har jo alle kirurgiske inngrep vært en gang. Dersom de får forsket på dette, prøvd det ut, og funnet måter å løse dette på, kan kanskje livmorer (livmødre?) bli transplantasjonsorgan sammen med for eksempel hjerter, lunger og nyrer.

Adopsjon er jo en løsning, men som andre har nevnt, er den ikke for alle. Jeg vet selv om en person som fikk avslag på adopsjonssøknad men som uten problemer fikk hjelp til befruktning. Jeg synes heller ikke man skal undergrave ønsket om å bære frem barnet selv. Ja, surrogati er en løsning, men man bærer likevel ikke barnet selv.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:30   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da svarer jeg på nytt; ikke i en fase der det er eksperimentelt. Det hadde uansett ikke vært aktuelt før om kanskje 20 år for min del, og jeg tenkte ikke tanken på at det da skulle være en eksperimentell operasjon. Jeg hadde nok kunnet gjøre det om det var godt utprøvd med gode resultater og lite komplikasjoner.

Gammel 14-06-11, 14:40   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg hadde gjort det uansett. Ikke engang om kirurgien ikke lenger var eksperimentell.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:57   #12
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Dersom det ikke var noen fare for fosteret kunne jeg nok ha gjort det, ja.

Når det gjelder bruken av ressurser på dette måtte jeg ha visst mer om hvem som stod bak før jeg kunne ha tatt stilling til det. Om dette er leger som gjør det på fritiden sin av egen interesse, eller i utgangspunktet er tilsatt ved klinikker som ikke driver livsnødvendige operasjoner i utgangspunktet (og støtten selvsagt ikke var statlig) hadde jeg ikke hatt betenkeligheter ved denne delen.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:30   #13
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hadde dette vært en løsning, hadde jeg vært yngre og min mor vært yngre og hadde min mor sagt at dette var noe hun også gjerne gjorde... så hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Forutsatt at det var min livmor som gjorde oss barnløse. (Vi vet ikke hvorfor vi ikke har fått barn - ingen årsak er funnet.)

Adopsjon er en fin ting, men for å si det litt slemt så er adopterbare barn begynt å bli en mangelvare. Det er flere barnløse par som vil adoptere enn det er barn som kan adopteres. Jeg tror at i årene som kommer så vil vi få se det enda klarere - ventetiden på å få tildeling er allerede lang og lengre blir den.

Surrogati? Jo, mulig. Dersom det hadde vært lov i Norge.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:39   #14
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde ikke gjort det pr.idag,nei. Så jo at det ikke var risikofritt,og tenker som så at da skulle jeg heller stilt som surrogatmor for datteren min,istedenfor å gjennomgå et så omfattende inngrep med så usikker utgang. Ellers er jeg vel også der at adopsjon må være en god løsning,ja.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:33   #15
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utvilsomt noe monty pythonsk over dette.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:43   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Teo og sånn.

Ellers er nok ikke livmoren min noe å gi videre.

Gammel 14-06-11, 16:25   #17
Left
Passiv

Standard

Jeg kunne i skrivende stund donert den bort til hvem som helst tror jeg :har_mens_og_er_drittlei:

Fra fjas til alvor. Ja, jeg kunne donert den bort til datteren min, eller en annen nær person. Jeg har ikke bruk for den selv.

Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 16:51   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg kunne i skrivende stund donert den bort til hvem som helst tror jeg :har_mens_og_er_drittlei:

Fra fjas til alvor. Ja, jeg kunne donert den bort til datteren min, eller en annen nær person. Jeg har ikke bruk for den selv.

Men ikke før det evt. er praktisk mulig å få det til, og uten for store sjanser.

Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 17:02   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg tror ikke det. Nå har jeg bare gutter så det er ikke aktuelt uansett.

Jeg er enig med teofelia i denne saken.

Gammel 14-06-11, 17:20   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gi bort livmoren - ikke noe problem. Å gi bort livmoren fordi den skal transplanteres inn i en ung kvinne for at hun skal prøve å bruke den til å få barn - aldri i livet. Å transplantere organer er ikke enkelt. Det kreves avansert kirurgi for å få det til, og det er ikke på noen måte sikkert at en livmor vil kunne fungere etter et slikt inngrep. Dessuten kreves det som regel immundempende medikamenter fordi man ikke er genetisk identiske, og noe sier meg at det ikke er ideelt med svangerskap samtidig som man bruker slike medikamenter.

Hvis man imidlertid kommer så langt at dette ikke lenger er noe problem, kan vi komme tilbake til det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.