Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hvordan uttaler du navnet Tussi?
Med tonem 1 (som pussy) 209 84,27%
Med tonem 2 (som pussig) 30 12,10%
Jeg har en dialekt eller aksent som ikke opererer med tonemforskjeller 2 0,81%
Skjønte ikke spørsmålet 7 2,82%
Deltakere: 248. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-11, 23:51   #1
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Tussi- Pussy. Selvf.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:51   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere tre som sier Tussig, må jo gi dere til kjenne!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:52   #3
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Tonem2, og er nordlending.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:54   #4
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt forskjellen, men jeg vil tro det er nr 1.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:57   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Tonem 1, selvsagt.

Gammel 26-05-11, 00:17   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sjokkert over resultatene her.

Jeg sier det selvsagt med tonem 2. (Som jeg forøvrig etter mye om og men trodde var tonem 1?)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:06   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er sjokkert over resultatene her.

Jeg sier det selvsagt med tonem 2. (Som jeg forøvrig etter mye om og men trodde var tonem 1?)

Samme her, jeg er litt overrasket? Jeg sier det som i "pussig" eller "Nina" og har aldri hørt noe annet fra andre heller. Er fra Stavanger.
Men altså, det er jo ikke alle som uttaler ordene i eksemplene likt heller, faktisk. En nordlending uttaler vel ikke pussig på samme måte som en vestlending?

Sist redigert av Dixie Diner : 26-05-11 kl 09:12.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 00:21   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri hørt om noen som uttaler Tussi som pussy, så dere må ha misforstått noe, hele gjengen.

Gammel 26-05-11, 00:22   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pussy-Tussi! Er fra Oslo.

Tussig er jo ikke Tussi! Blir jo som å uttale "pussi" "pussig".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 00:23   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Tussig er jo ikke Tussi!

Ordet tussig har jeg aldri hørt, det høres svensk ut. Men jeg antar det har samme tonem som f.eks. Nina, og det har også Tussi.

Gammel 26-05-11, 08:47   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ordet tussig har jeg aldri hørt, det høres svensk ut. Men jeg antar det har samme tonem som f.eks. Nina, og det har også Tussi.

Nina kan da vitterlig har to tonemer det også.

Jeg har ikke snøring på tonemer, og skjønner ikke eksemplene.

Gammel 26-05-11, 09:38   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Nina kan da vitterlig har to tonemer det også.

Som regel ikke. Det var derfor jeg brukte det navnet. De fleste andre navn kan uttales med to tonemer. Nina KAN nok det, men det er i tilfelle unntakvis.

Gammel 26-05-11, 09:39   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Alle dere som sier tonem 1, dere mener at dere sier det som sykkel, altså? Jeg bare spør, for jeg greier ikke helt å tro det.

Gammel 26-05-11, 09:39   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som regel ikke. Det var derfor jeg brukte det navnet. De fleste andre navn kan uttales med to tonemer. Nina KAN nok det, men det er i tilfelle unntakvis.

Nordlendinger bruker tonem 1 på Nina, gjør de ikke? :tenke:

Gammel 26-05-11, 00:25   #15
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Nr1, selvsagt.

Men jeg har aldri assosiert Tussi med, eh, pussy før.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 00:34   #16
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Nr 1.

Noe som er langt mer interessant, er hvordan dere har kommet på problemstillingen i det hele tatt. Er uttalen på dyr i Hundremeterskogen et vanlig diskusjonstema mellom voksne en sen onsdagskveld?

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 10:17   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Nr 1.

Noe som er langt mer interessant, er hvordan dere har kommet på problemstillingen i det hele tatt. Er uttalen på dyr i Hundremeterskogen et vanlig diskusjonstema mellom voksne en sen onsdagskveld?

He-he, jeg tror det kom opp i forbindelse med en pakke muffinsmiks som Liv hadde fått tigget seg til, der de ulike Ole Brumm-dyra figurerte som pynt. Jeg hørte da vantro hvordan mannen uttalte det. I går ble ordet nevnt igjen, uten at jeg riktig husker hvorfor.

Gammel 26-05-11, 10:22   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

He-he, jeg tror det kom opp i forbindelse med en pakke muffinsmiks som Liv hadde fått tigget seg til, der de ulike Ole Brumm-dyra figurerte som pynt. Jeg hørte da vantro hvordan mannen uttalte det. I går ble ordet nevnt igjen, uten at jeg riktig husker hvorfor.

Han mente da for øvrig at jeg påberopte meg å sitte på fasiten, og at "dere som er fra innaetter" (som bestefar i Trysil ville ha sagt) alltid tror dere har rett. I akkurat dette tilfellet har vi jo det, selvsagt. Jeg er regelrett rystet over at hver sjuende fp-er går rundt og sier Tussi(g).

En annen tonemdiskusjon vi ofte har, er solbær. Og sandkaker.

Gammel 26-05-11, 10:24   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er regelrett rystet over at hver åttende fp-er går rundt og sier Tussi(g).
.

Og jeg har aldri visst at det finnes personer som går rundt og uttaler det som Pussy.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 10:25   #20
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og jeg har aldri visst at det finnes personer som går rundt og uttaler det som Pussy.

Jeg er rystet over at folk ikke har hørt begge uttalelser. Har dere ikke ører?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.