|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg er ikke vant til enrome summer når det kommer til konfirmasjon, og ikke sånn at foreldre/besteforeldre sparer i 15 år for å gi en gave heller.
![]() |
#22 |
Passiv
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaver
Hæh? Sammenligner de ikke regler for å spisse forhandlingsmonn for begge parter hos deg? |
![]() |
![]() |
#23 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den mellomste har ikke tenkt videre over det tror jeg, så jeg tror ikke hun følger særlig med på det. Men det kan hende det er fordi det ikke er noe særlig prat om disse pengene, siden hun ikke bruker dem...
![]() |
#24 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Jeg syns også det er mye penger som gis nå om dagen. Samtidig ser jeg at vi har ikke lagt oss på laveste nivå selv. Eldste fikk 37 000 kr til sin konfirmasjon, mesteparten fikk hun av oss foreldre og besteforeldrene. Men disse pengene gis ikke for å sløses bort på tant og fjas, det ligger jo forventniger til at mesteparten av de skal brukes til noe de trenger. Nå får de det meste av det de trenger av oss, så jeg ser det som naturlig at disse pengene kan benyttes når de skal flytte for seg selv og trenger mange ting. Den eldste har ikke behøvd slike "retningslinjer", for hun har tenkt ut dette selv uten at vi har behøvd å si noe. Vi får se an de to andre før vi ser om vi trenger å dirigere de litt.
![]() |
#25 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverNår min blir konfirmant, så kommer jeg til å la konfirmanten få noen av pengen til fri benyttelse (hadde det vært i dag, ville jeg sagt ca 3000,-, hvis ikke det ikke skal gå til noe veldig fornuftig som de trenger) Resten hadde jeg krevd ble satt inn på konto til de blir eldre. De er ikke myndig/voksen selv om de er konfirmant! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverSom Nessie, sier, de beløpene jeg hører i disse trådene er helt hinsides av hva vi er vant til. Ikke pga egen økonomi - vi hadde sikkert greid det greit, men fordi det er rett og slett ikke sånn vi gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg satser på å få fornuftige unger.
![]() |
#28 |
maler
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverMine barn har kontoer de ikke disponerer selv før de blir 18. Jeg kommer til å si til dem at konfirmasjonspenger i utgangspunktet skal inn på den kontoen, kanskje med unntak av et fribeløp de kan bestemme over selv. Hvis de kommer med noe stort og nyttig de ønsker å bruke pengene til, blir det annerledes, men jeg vil ikke at en 15-åring plutselig skal sitte der med 20000 som potensielt kan brukes på tull og tøys. Jeg håper dog at de blir så fornuftige at jeg ikke trenger å si dette høyt, men jeg tviler spesielt på en av dem.
![]() |
#29 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverVi kommer nok til å være strenge. Foreløpig har barna en konto hver, der står det kun et par tusen. Øvrige sparepenger har vi i vårt navn, fordi man ikke er garantert fornuftig tenkning selv om man er 18. Givere gjøres oppmerksom på dette og velger selv hvilken konto de vil sette inn penger på hvis de skal gi noen større summer. De fleste velger kontoene i vårt navn.
![]() |
#30 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverMen ser dere ikke at det ikke er samsvar mellom hva som svares i denne tråden og det som har blitt svart i "Jenta som ga bort konfirmasjonspresangen"-tråden? Hvorfor er det i denne tråden helt lov til å legge føringer for pengegaver, mens det er smålig i den andre?
![]() |
![]() |
#31 |
flisespikker
|
Det er vel ikke nødvendigvis de samme som har svart, da. Dessuten synes jeg det ser ut til at de fleste som sier at de vil "tvangsspare" pengene vil gjøre unntak dersom det er store/dyre ting som de synes det er greit at konfirmanten bruker penger på, og det er jo mulig "stor gave til veldedig formål" vil kunne komme inn under den.
![]() |
#32 |
Sperret
|
Jeg reagerer ikke på å legge føringer for store pengegaver. Det er i mine øyne enormt stor forskjell på å gi bort pengene til Leger uten grenser og å kjøpe øl for dem. Jeg synes ikke det er problematisk å skille på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
maler
|
Jeg tenker at det er helt greit å legge føringer for pengegaver til ungdom og av og til er konfirmasjonspengene så store summer at det på ingen som helst måte er lurt å la dem disponere det egenhendig. Men når det først er gitt gaver som ikke er øremerket førerkort og som foreldrene ikke har lagt føringer på bruken av, tenker jeg at det står respekt av å gi til et veldedig formål fremfor å prioritere ny garderobe til seg selv. Og jeg hadde nok godkjent at min tenåring ville gi 10000 kr til Leger uten grenser, men ikke samme sum til øl og dataspill.
![]() |
#34 |
I mål
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg tenker det er helt naturlig at man legger føringer på større beløp som en ungdom får i gave. Enkelt og greit. Mine barn ville aldri fått bruke større beløp slik de ville, og jeg fikk heller ikke det da jeg var yngre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er helt enig i at det på store summer bør være en viss grad av foreldreoverformynderi. Det er derfor jeg også har uttalt meg som jeg har gjort i den andre tråden, men der synes alle bare at jeg (og Pelle) er stusselige mennesker.
![]() |
![]() |
#36 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverDet hadde vært helt greit at mine barn ga 10.000 (også de som var gitt av meg) til Amnesty. Hva skulle isåfall motargumentet være? Nei, lille venn, ikke gi pengene til noen som trenger dem, kjøp deg heller en ny I-pad i steden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Inn og lese den tråden kjenner jeg
![]() |
#38 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverHelt ærlig så hadde jeg blitt stressa hvis mellombror ville gi bort alle konfirmasjonspengene sine.
![]() |
![]() |
#39 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg synes det er helt OK som forelder å ha en finger med i spillet om konfirmasjonspengene. Så klart. Jeg er voksen og en konfirmant er 15 år.
![]() |
#40 |
ej ikke møjkets heije
|
OK. Jeg kjenner at hvis jeg skal bruke 10 000 kroner, så gir jeg dem ikke betingelsesløst. For meg er 10 000 kroner veldig mye penger, og da vil jeg at de skal brukes på mer fornuftige ting enn iPad også.
![]() |
![]() |
|
|