Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Passer bunaden din?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Passer bunaden din?
Som hånd i hanske! 86 45,50%
Greit nok, men bør ikke puste og spise for mye 33 17,46%
Den går på hvis noen hjelper til med hekter og knapper 4 2,12%
Nei, den har krympet eller vokst i skapet 59 31,22%
Dustepoll 7 3,70%
Deltakere: 189. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 11:01   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Ja. Jeg fikk ikke bunaden min før jeg var 18 og den passer greit. Jeg har bestilt en time til retting. Ikke fordi den ikke passer, men fordi jeg ikke er fornøyd med måten den festes sammen på. Jeg håper å få noe som er litt lettere å gjøre selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:02   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.297
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har ikke endret den siden konfirmasjonen. Og jeg har ikke brukt den på 12 år.

Alvorlig, jeg har prøvd den, og den passet for så vidt, men er trang over ryggen. Jeg burde nok sydd den litt om, siden kroppen unektelig har en annen fasong enn da jeg var 15, selv om jeg ikke veier så mange kiloene mer.

Det er masse sømrom å gå på, for syersken uttalte ganske hardt at "du må ikke tro at du skal ha en slik figur hele livet" :mer enn et snev av bitterhet i stemmen:

Hun som sydde min sa vel mer med sjokk og vantro, etter at hun hadde målt og dobbeltmålt midjen: "Ja, her må vi ha godt med søm-monn, for SÅ tynn kan du jo ikke fortsette å være!" :skinnmager og skranglete tenåring med BMI på 15:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:06   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Min er for stor. Alt for stor. Jeg kom fin inn i den 17.mai 2002 og to uker etterpå ble pøbelprinsessen født.
Den ble ikke sydd inn fordi vi har flere bunader i familien som går litt på rundgang, og nå blir det ny bunad på meg istedet for den digre som henger i skapet mitt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:10   #24
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den er for stor, men kan helt fint brukes.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:16   #25
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.777
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den passer men måtte ta av 2 spenner på konebeltet.
Fikk bunad først da jeg var 18. Glad for det siden jeg var tynn og liten konfirmant.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:21   #26
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Nei.

Den har vært sydd både ut og inn igjen og passer egentlig over et par-tre størrelser, men nå hadde jeg for mye mage til at den satt pent, så da lot jeg den henge. Orker ikke å jukse med sikkerhetsnåler og sjekke at veska henger over glippen ved magen hele dagen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:26   #27
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Fikk den sydd ut i fjor, og inn 18 cm i år!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:33   #28
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.047
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den hadde nok passet ja, men mamma har overtatt den og jeg skal få ny.
Den er sydd ut en gang etter at jeg fikk den. Etter det har den sitti litt rart på, men fikk aldri gehør for det. Men når mamma nå måtte sprette opp og sy inn så skjønte hun hva jeg prata om ja for den var skeiv.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:04   #29
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.256
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Min har krympet. Som flere andre her så fikk jeg bunad til konfirmasjonen, og kroppen har jo endret seg en god del siden den tid. Jeg får den på, men den er trang. Jeg vurderer å få brodert nytt liv på bunaden så den vil sitte finere. I år (og i fjor, men det hadde jeg glemt) var det største problemet skjorta, den har blitt alt for trang i halsen og over ryggen og sitter ikke fint. Det ble dermed bunadsfri på meg i år, for første gang siden konfirmasjonen.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:07   #30
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.983
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Nei.
Jeg gidder ikke prøve den for å se hvor ille det er heller.
Den ble sydd til konfirmasjonen min, og sydd ut et par år senere, og sydd inn igjen noen år etter det igjen, og nå har jeg ingen anelse.
Jeg har rett og slett hengt den i bunadsboden hos min mor, og håper den kommer til å passe datteren min en vakker dag.
Mulig jeg skal våge å prøve den om jeg en dag får fikset litt på magen, men frem til det orker jeg rett og slett ikke å utsette meg for sånne traumer.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:09   #31
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.719
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Heldigvis var den altfor stor og måtte justeres inn.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:12   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den har krympet i skapet. Siste gang jeg fikk den på meg var før jeg ble gravid med Minsteturbo, men da fant jeg ikke sølvet. Det er 12 år siden jeg kunne bruke den.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:13   #33
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den er romslig.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:18   #34
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Ja, i år passet den igjen. Har tidligere fått den sydd ut litt, men i år har svigermor tatt den inn igjen, sånn at den passet igjen etter at jeg gikk ned i vekt for 3 år siden. Nå er den sånn som den var da jeg fikk den som konfirmant. :-)

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:20   #35
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Bunaden min passer som hånd i hanske den ja. Jeg må bare gå ned 20 kg først.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:20   #36
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den har blitt sydd ut og inn flere ganger i midjen, og må syes inn igjen nå. Problemet er at livstykket er for stort, og må byttes. Skjorta er også blitt for stor. Jeg trenger rett og slett en ny bunad, men jeg har ikke lyst til å bruke en formue på det.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:27   #37
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.581
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den passer fortsatt! Jeg fikk den da jeg var 14, og den har ikke blitt sydd om. Jeg tror det forklares best med at jeg har blitt større over brystet, som gjør at livet på bunaden blir heist opp. Og dermed så slipper jeg å ha beltet over hoftene (som har økt siden konfirmasjonsalder), men heller rundt midjen, som jo er smalere. Litt flaks skal man ha.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:30   #38
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.863
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Passer bunaden din?

...hva kan jeg si.... er veldig plaget med fukt på kottet...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:41   #39
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den er for liten, har sydd den ut en gang over brystet siden konfirmasjonen, skal sy den ut en gang til, men først må jeg kvitte meg med noen gravidkilo.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:51   #40
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Den passer nok ikke akkurat nå, som jeg er fem måneder på vei, men den pleier å passe ellers. Jeg kunne nok brukt den i dåpen til sønnen min (riktignok 10 måneder etter fødsel) om jeg hadde flyttet en knapp i stakken, men det blir for upraktisk å amme i bunaden. Den får nok bare henge i skapet til etter neste ammeperiode - etter det regner jeg med jeg får den fint på meg.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no