Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Pengegave?
5000-10000 2 3,57%
2000-5000 9 16,07%
1000-2000 27 48,21%
0-1000 17 30,36%
Annet - spesifiser 1 1,79%
Deltakere: 56. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-11, 21:18   #21
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.866
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Alternativene er helt ville spør du meg. Gir folk virkelig de summene?

I konfirmasjonen vi var i i går gav det ene settet med besteforeldre 5000 kr. Men jeg tror nok ikke de spiser havregrøt i en måned likevel.

Jeg syns for øvrig man skal gi etter lommeboka, eventuelt en håndfast gave istedenfor penger.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:22   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Det er helt ville summer ute og går her og der. Men det er jo noen uker siden jeg ble konfirmert *kremt*, og det var heller ikke på den tiden uvanlig at man fikk 2-5000 kr av besteforeldre og 10-20000 av foreldre. Spesielt gutter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:50   #23
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.433
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Jeg syns man skal gi etter evne og lyst, og ikke fordi man må gi en viss sum. Barn skjønner sånt og tenker ikke dårlig om besteforeldrene sine når de vet settingen.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:55   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.095
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Jeg husker at jeg ble skremt av de summene som ble delt i presang da jeg selv ble konfirmert for 20 år siden, og jeg regner med at det ikke akkurat har stagnert.

Som tenåring bør man ha forståelse for at alle ikke kan gi like mye. Hvis ikke, så er det kanskje på tide å lære det? Selv om jeg skjønner at det er trist å være den som står for leksjonen.

Hvis man har dårlig råd, så synes jeg 1000 kroner er skrekkelig mye penger. Jeg ville heller gått for et pent smykke, og det trenger ikke å koste så mye.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:10   #25
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Litt mer historie:

Mamma og pappa har 9 barnebarn. De har da toppen 3 barnebarn som kommer til å konfirmere seg (tror bare egentlig det blir med det ene barnebarnet). Mamma har ikke lyst å gjøre forskjell på ungene, selvom de 8 andre ikke konfirmerer seg. Eldsta mi tok dåp som 15-16-åring, og da er det ingen tradisjon for å gi store pengegaver, men de valgte å gi en litt større gave i 16-årsgave. Det vil de også gjøre med de andre barnebarna.

Niesen min får bunad fra andre siden av familien.

Årsaken til alternativene er at noen i nabolaget hos mamma og pappa hadde konfirmasjon i helgen, og mamma spurte diskret hva som var vanlig for besteforeldre å gi, og hun sa 5-10.000 kr uten å blunke. Mamma gråt hele nattan pga. det, og jeg får så vondt av henne. :'(

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:30   #26
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Kanskje besteforeldrene kan lage et gavekort på en bestemt mengde kjøretimer for bil. Da har de jo muligheten til å spare/legge av litt penger når det passer seg slik. Det er jo fortsatt ca 2 år til utgiftene blir reelle.

Ellers er det vanlig i våre kretser å gi mellom 1000 til 5000.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:39   #27
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.132
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Alternativene er helt ville spør du meg. Gir folk virkelig de summene?

Poden ble konfirmert for 2 år siden og fikk 10 000,- av farmor/farfar og 5000,- og et smykke fra mormor/morfar.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:42   #28
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Jeg synes det egentlig er nok med bildet hun har brodert, det er en kjempe fin gave, som vare mye lenger enn penger.

Jeg må innrømme at jeg synes konfirmajoner har blitt rene "pengeinnsamlinger". Vi har vært i 3 konfirmsjoner dette året og besteforeldre har gitt alt fra en bibel (verdi ca 700,-) til 10.000,-

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:45   #29
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Her har besteforeldrene aldri gitt på langt nær så store summer som 5-10.000. Det er ikke fordi de ikke kunne klart det, men det er rett og slett ikke noen tradisjon i vår familie med store pengeoverføringer til konfirmanter, hverken fra foreldre eller besteforeldre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:54   #30
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Her har besteforeldrene aldri gitt på langt nær så store summer som 5-10.000. Det er ikke fordi de ikke kunne klart det, men det er rett og slett ikke noen tradisjon i vår familie med store pengeoverføringer til konfirmanter, hverken fra foreldre eller besteforeldre.

Ikke hos oss heller. Det vil si, mine besteforeldre på morssiden ga mye, uten at jeg husker hvor mye. Men jeg husker det var så mye at jeg vekslet mellom å bli glad og flau. Og det var på ingen måte slik at jeg vurderte pengegaven fra den ene bestemoren min opp mot det jeg fikk fra de andre.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:02   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Her har besteforeldrene aldri gitt på langt nær så store summer som 5-10.000. Det er ikke fordi de ikke kunne klart det, men det er rett og slett ikke noen tradisjon i vår familie med store pengeoverføringer til konfirmanter, hverken fra foreldre eller besteforeldre.

Samme her.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:25   #32
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.853
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Jeg er generelt HELT uvant med at det gis sånne summer i gave ved slike anledninger, enda vel alle i vår storfamilie burde sitte rimelig greit i det. Det er bare ikke tradisjon for å gi gaver i den størrelsesordenen.

Det syns jeg egentlig er greit, kjenner jeg.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:26   #33
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Jeg har konfirmant dette året og han ble ikke av de som fikk mest og faktisk synes jeg det er helt ok.

Jeg må bare innrømme at dette pengepratet til konfirmasjon får meg til å vemmes noe. Det virker å ha blitt reneste pengeinnsamlingen hvor fokuset ligger på pengene og ikke på så veldig mye annet. Det synes jeg er trist.

Jeg kan ikke håpe annet enn at jeg har mestret å oppdra barn som setter pris på selskapet og på gjestene og som kan leve greit med at de kanskje fikk minst av alle i klassen.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:31   #34
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Det kjæreste minnet jeg har fra min bestemor idag er en perlering jeg fikk av besteforeldrene mine på konfirmasjonsdagen som har vært hennes. Penger er noe man har der og da. Jeg aner ikke hva ringen er verdt, men jeg mener man må gi etter lommeboken og ikke etter hva det forventes. Og ett livsvarig minne kan ikke måles i kroneverdi.

Jeg krysset btw på den høyeste summen før jeg hadde lest hele innlegget :beklager veldig: men det er den summen som gis her iform av sparingsfond, som ble opprettet ved fødselen. Dvs. De har spart i 15 år, de har 3 barnebarn.
Situasjonen hos dere er noe helt annet, og igjen, minner har ingen valør.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 16-05-11 kl 23:39.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 18:27   #35
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Man gir det man føler en har råd til.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 18:55   #36
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Jeg syns, nesten uavhengig av hva man har råd til, at pengesummene til konfirmasjoner tar helt overhånd enkelte steder. Det skal ikke være sånn at man gruer seg til konfirmasjoner i familien fordi presset om å gi så og så mye er så høyt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 19:25   #37
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Vi har dårlig råd og gir 200 kr i konfirmasjonsgave.
Lillebroren min fikk nå gave til 750 kr.
Om noen synes vi gir for lite, er det ikke vår skam, for å si det sånn.

Det er forferdelig leit at moren din ble så lei seg. Har du et så greit forhold til din bror/søster at du kan ta det direkte opp med konfirmantens foreldre? Slik at de kan snakke med din mor.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 19:29   #38
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Her har besteforeldrene aldri gitt på langt nær så store summer som 5-10.000. Det er ikke fordi de ikke kunne klart det, men det er rett og slett ikke noen tradisjon i vår familie med store pengeoverføringer til konfirmanter, hverken fra foreldre eller besteforeldre.

Ikke her heller.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:03   #39
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Her har besteforeldrene aldri gitt på langt nær så store summer som 5-10.000. Det er ikke fordi de ikke kunne klart det, men det er rett og slett ikke noen tradisjon i vår familie med store pengeoverføringer til konfirmanter, hverken fra foreldre eller besteforeldre.

Samme her.

Gi etter evne, synes jeg er helt greit. Jeg sperret opp øynene litt da jeg så summene i undersøkelsen her. Jeg tenkte ca 500-1000,- før jeg så alternativene.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:30   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.482
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave fra besteforeldre til konfirmasjon?

Jeg syns du bør berolige moren din med at det er helt vanlig å gi etter evne. Jeg syns i grunn ikke det er nødvendig med en pengegave heller. Jeg konfirmerte meg ikke, men arvet bunaden til farmor til femtenårsdagen i stedet. Det var virkelig gave nok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no