|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?
Veldig, veldig, veldig godt poeng. Helt typisk at man reagerer på hundehalsbånd, mens blottlegging av barn i sårbare situasjoner er greit&gøy. |
![]() |
![]() |
#23 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har da vært en god del kritikk av de nannyprogrammene også, vel. Jeg har ingen formening om CM sine metoder selv, da jeg kan nada om hund, men har endel hundefolk som venner, og de er ikke spesielt positive, spesielt til bruken av strupehalsbånd og fokuset på å dominere hunder, ofte med veldig voldsomme metoder.
Snupsen -05 og Rusket -10 Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs Sist redigert av Mrs. Longbottom : 26-04-11 kl 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?Flere hundefolk jeg kjenner påstår at metodene ikke virker på lang sikt. Jeg forstår det ikke helt for på meg går jo hele greia ut på å lære hunden på hundens premisser. Men jeg er litt for "radikal" til å diskutere med de...For meg er dyr dyr og de må ha respekt for mennesket og disiplineres, ellers blir det fare på ferde. MEN det er forskjell på å disiplinere og utøve vold. Et av problemene i Norge er av vi har snillismekursene og snillismekulturen hvor vi ikke skal irettesette hunden, men bare rose. Og da vil jo Milan se veldig brutal ut. Og ja, han bruker strøm, det ble vist i et program før påske. Men samtidig testet han det ut på eieren og det var kun svak vibrering ifølge eieren. Sist redigert av Stjerneskuddet : 26-04-11 kl 15:24. Årsak: tilleggsinformasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
can-jur
|
Hunder er ikke riktig så dumme som enkelte hevder.
![]() |
![]() |
#26 |
Glamorøs
|
Jeg kan heller ingenting om hundeoppdragelse, så innlegget mitt var ikke ment som noen godkjenning av hans metoder. Selv om nannyprogrammene har blitt kritisert, så har de ikke blitt tatt av sendeprogrammet. Jeg husker jeg så ett av de norske, hvor kameraet fulgte etter et lite barn som gråt i frustrasjon. Barnet prøvde å gjemme seg unna, men kameraet fulgte etter, til og med under bordet hvor barnet rømte for å være i fred. Det var virkelig hjerteskjærende. Hva slags mennesker er det som utsetter barn for sånt?
![]() |
#27 |
Keep calm and trot on
Jeg syns at de nannygreiene er helt grufulle, jeg fatter ikke at noen vil gjøre noe sånt mot egne barn.
![]() |
#29 |
Keep calm and trot on
Jeg har sett programmet spordisk bare, men har sett han bruke strupehalsbånd mange ganger. Så voldsomt har det dog ikke virket.
![]() |
#30 |
Borte
|
![]() Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?Jeg syns både dette programmet og nanny-programmene bør tas av skjermen. Etisk sett egner de se dårlig som underholdning. Dessuten er det skummelt at folk benytter seg av metodene som vises uten at de forstår verken hensikten med metoden eller hvordan den skal utføres. Jeg syns den typen programmer, og særlig de som viser barn i sårbare situasjoner, er noe av det styggeste som kringkastes i dag. Skremmende at det er så mange som syns dette er helt grei underholdning.
![]() |
#32 |
Keep calm and trot on
amen
![]() |
#33 |
Leser
|
Jeg så slike "usynlige gjerder" i bruk i Australia. Virket veldig effektivt og fint. Hundene får gå løse på eiendommen, men jeg merker at jeg reagerte veldig irrasjonelt på det. Hundene så ikke ut til å lide noen nød akkurat, men veldig uvant og "robotaktig" for meg.
![]() |
#34 |
Tidsklemma
|
Det har vært et par episoder der han tar i bruk strøm. Blant annet en episode der en tenåringsjente har en ganske så aggressiv labrador.
Jeg aner ikke om det er CM eller en trend i usa, men det er ganske utstrakt bruk av pigghalsbånd, noe som er ulovlig her i Norge.
![]() |
#35 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?Jeg syntes Millanprogrammet har vært bra jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Signerer dette.
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?Fyren er suveren han.
![]() |
#38 |
Shake it out!
|
Ille.
![]() |
#39 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Nei, faktisk ikke. De fleste seriøse kritikerne til CM (stort sett atferdsforskere, hundetrenere og veterinærer) mener at den eneste virkelig gode jobben han gjør gjør han med virkelige problemhunder som ellers ville ha blitt avlivet. Det meste av kritikk er hvordan han behandler vanlige hunder og "vanlige" problemer på. Kritikken går mye på at en hund ikke får lov å være hund- den skal være passiv-submissive hele tiden, ikke lukte, ikke logre, ikke gå rundt, ikke noenting. Det er mye lettere å jobbe som CM gjør (med strøm, napping, legge-seg-på-bikkja) enn å få bort uønsket atferd med mer positive metoder, som f.eks. klikker. Måten CM jobber på er utrolig gammeldags, faktisk. Det er mye snakk om energier både her og der, men det meste blir løst med napping, lugging, klyping o.l.
En veldig bra side er denne: http://beyondcesarmillan.weebly.com/index.html
![]() |
#40 |
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
![]() Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?Strupehalsbånd er helt vanlig i Norge og fungerer kjempebra på noen hunder. Noen jeg gikk på hundekurs med fikk anbefalt av treneren å gå til innkjøp av et. Det fungerte bra, men man må selvsagt bruke det riktig, noe treneren lærte de. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|