Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 14:39   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Du sier noe, Tallulah!

Ække så farlig med barn vettu, så lenge vi er greie med dyra.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:41   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er virkelig et paradoks at de tar av dette programmet, mens Nanny-showene får holde på.

Veldig, veldig, veldig godt poeng. Helt typisk at man reagerer på hundehalsbånd, mens blottlegging av barn i sårbare situasjoner er greit&gøy.

Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:03   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Veldig, veldig, veldig godt poeng. Helt typisk at man reagerer på hundehalsbånd, mens blottlegging av barn i sårbare situasjoner er greit&gøy.

Det har da vært en god del kritikk av de nannyprogrammene også, vel. Jeg har ingen formening om CM sine metoder selv, da jeg kan nada om hund, men har endel hundefolk som venner, og de er ikke spesielt positive, spesielt til bruken av strupehalsbånd og fokuset på å dominere hunder, ofte med veldig voldsomme metoder.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 26-04-11 kl 15:12.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:18   #24
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Flere hundefolk jeg kjenner påstår at metodene ikke virker på lang sikt. Jeg forstår det ikke helt for på meg går jo hele greia ut på å lære hunden på hundens premisser. Men jeg er litt for "radikal" til å diskutere med de...For meg er dyr dyr og de må ha respekt for mennesket og disiplineres, ellers blir det fare på ferde. MEN det er forskjell på å disiplinere og utøve vold. Et av problemene i Norge er av vi har snillismekursene og snillismekulturen hvor vi ikke skal irettesette hunden, men bare rose. Og da vil jo Milan se veldig brutal ut. Og ja, han bruker strøm, det ble vist i et program før påske. Men samtidig testet han det ut på eieren og det var kun svak vibrering ifølge eieren.
Det foregår sikkert mye vi ikke vet og mye bak kameraet, det skal tross alt lages et program av det her. MEN, han gjør mye bra for hundene som ellers ikke ville ha hatt det bra, det glemmes visst i kritikken.
Jeg har valgt å overhøre kritikken og stoler på det jeg ser. Jeg ser ikke redde hunder i programmet og legger merke til omgivelsene hans egne hunder ferdes i, det er adskillig bedre enn mange pyntehunder som virkelig har det ille....

Må bare legge til at jeg har hatt hund selv i 30 år, er ingen ekspert, men mine hunder er iallefall ikke aggressive og vet hvem som er sjefen i huset. Det hadde vært håpløst å hatt hund og barn i samme hus om ikke hunden vet å underkaste seg mennesket. De får lov til å utfolde seg utendørs, være del i familien, men samtidig også må de forstå at ber jeg de gå bort så må de gjøre det.
Dette kan relateres til hestene, hestehviskere får samme kritikk. Det ville vært livsfarlig hvis jeg går inn i hesteflokken med mat og de ikke vet at jeg er øverste leder og de ikke skal spise før jeg sier det. Denne respekten kommer ikke av seg selv.....Men jeg vinner tilliten deres underveis i trening uten å øve vold..

Sist redigert av Stjerneskuddet : 26-04-11 kl 15:24. Årsak: tilleggsinformasjon
Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:21   #25
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er vel slik at man må vite hva man gjør når man gir hunder strøm. Med tanke på at det f.eks er for avvenning av jaging på sau, gjør jo strøm at hunden blir redd og engstelig og skjønner at det er en Dårlig Plan å jage sauer. De blir redd sauer og assosierer det med Noe Fælt.

Problemet er hvis hunden blir redd andre ting enn sauer når den får seg en slik smell. Derfor har jeg litt problemer med å skjønne Floksas gjerde.

Hunder er ikke riktig så dumme som enkelte hevder.
HUndene mine får et pip i halsbåndet når de nærmer seg tråden som markerer slutten på deres teritorium. Går de da nærmere får de nytt pip og så strøm om de ikke snur. Innrettningen har mange forskjellige styrker og innstillings muligheter og hundene her går uten halsbånd i lange tider av gangen, før de trenger en påminning.
Vi har inngjerdet hage, men det er ikke 100% tett og ungene kan ikke stoles på å ikke glemme porten. Derfor måtte vi finne på noe.

Samme type halsbånd er under utprøving for storfe og småfe i utmark med GPS kordinater og det virker veldig godt, helt uten at kua blir redd for trær, steiner osv

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:22   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det har da vært en god del kritikk av de nannyprogrammene også, vel. Jeg har ingen formening om CM sine metoder selv, da jeg kan nada om hund, men har endel hundefolk som venner, og de er ikke spesielt positive, spesielt til bruken av strupehalsbånd og fokuset på å dominere hunder, ofte med veldig voldsomme metoder.

Jeg kan heller ingenting om hundeoppdragelse, så innlegget mitt var ikke ment som noen godkjenning av hans metoder. Selv om nannyprogrammene har blitt kritisert, så har de ikke blitt tatt av sendeprogrammet. Jeg husker jeg så ett av de norske, hvor kameraet fulgte etter et lite barn som gråt i frustrasjon. Barnet prøvde å gjemme seg unna, men kameraet fulgte etter, til og med under bordet hvor barnet rømte for å være i fred. Det var virkelig hjerteskjærende. Hva slags mennesker er det som utsetter barn for sånt?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:30   #27
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan heller ingenting om hundeoppdragelse, så innlegget mitt var ikke ment som noen godkjenning av hans metoder. Selv om nannyprogrammene har blitt kritisert, så har de ikke blitt tatt av sendeprogrammet. Jeg husker jeg så ett av de norske, hvor kameraet fulgte etter et lite barn som gråt i frustrasjon. Barnet prøvde å gjemme seg unna, men kameraet fulgte etter, til og med under bordet hvor barnet rømte for å være i fred. Det var virkelig hjerteskjærende. Hva slags mennesker er det som utsetter barn for sånt?

Jeg syns at de nannygreiene er helt grufulle, jeg fatter ikke at noen vil gjøre noe sånt mot egne barn.

Gammel 26-04-11, 15:31   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor har ikke jeg sett noe til disse "voldsomme metodene"?

Gammel 26-04-11, 15:35   #29
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har sett programmet spordisk bare, men har sett han bruke strupehalsbånd mange ganger. Så voldsomt har det dog ikke virket.

Gammel 26-04-11, 15:35   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns både dette programmet og nanny-programmene bør tas av skjermen. Etisk sett egner de se dårlig som underholdning. Dessuten er det skummelt at folk benytter seg av metodene som vises uten at de forstår verken hensikten med metoden eller hvordan den skal utføres. Jeg syns den typen programmer, og særlig de som viser barn i sårbare situasjoner, er noe av det styggeste som kringkastes i dag. Skremmende at det er så mange som syns dette er helt grei underholdning.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:38   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

For min del er det fordi jeg ikke har sett programmene, ihvertfall. :finner årsaker fort:

Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:39   #32
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns både dette programmet og nanny-programmene bør tas av skjermen. Etisk sett egner de se dårlig som underholdning. Dessuten er det skummelt at folk benytter seg av metodene som vises uten at de forstår verken hensikten med metoden eller hvordan den skal utføres. Jeg syns den typen programmer, og særlig de som viser barn i sårbare situasjoner, er noe av det styggeste som kringkastes i dag. Skremmende at det er så mange som syns dette er helt grei underholdning.

amen

Gammel 26-04-11, 15:51   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Problemet er hvis hunden blir redd andre ting enn sauer når den får seg en slik smell. Derfor har jeg litt problemer med å skjønne Floksas gjerde.

Jeg så slike "usynlige gjerder" i bruk i Australia. Virket veldig effektivt og fint. Hundene får gå løse på eiendommen, men jeg merker at jeg reagerte veldig irrasjonelt på det. Hundene så ikke ut til å lide noen nød akkurat, men veldig uvant og "robotaktig" for meg.

Gammel 26-04-11, 16:25   #34
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men hva er poenget med å ta det av skjermen? Jeg har aldri sett han verken bruke eller snakke varmt om strøm.

Det har vært et par episoder der han tar i bruk strøm. Blant annet en episode der en tenåringsjente har en ganske så aggressiv labrador.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg aner ikke om det er CM eller en trend i usa, men det er ganske utstrakt bruk av pigghalsbånd, noe som er ulovlig her i Norge.

Jeg har ingenting i mot metodene hans, og foretrekker faktisk han fremfor hun der Victoria ett eller annet. Her i landet så er det for tiden inn med klikker, godbiter og snillisme trening som jeg kaller det. Samtidig, er den type trening som CM driver med ikke noe som er egnet for vanlige folk. Han er profesjonell og prøve å etterligne hans metoder vil nok ikke ha noe for seg. Dette med bestemt og rolig energi er nok noe man fint kan adoptere, sinnstilstand har veldig mye å si når man trener hunder.

Jeg kan komme med et eksempel på hvor jeg mener hundetrening har gått galt her i landet. Jeg har en golden, han er nå 8 år gammel. Som unghund var han langt i fra en enkel hund, men jeg var aktiv. Trente i retreiverklubben gikk på kurs og dro på miljøtreninger. Innlæring gikk strålende, men etterhvert ble han vanskligere og vanskligere. Begynte å bjeffe og utagere på treninger. Helt umulig å få noe gjort. Jeg brukte et helt år på å følge en instruktørsråd med å overse uønsket atferd og belønne riktig adferd. Bikkja ble helt umulig å ha i hus etterhvert og jeg måtte gjøre noe drastisk, eller så var det sprøyte på han.
Da fant jeg en instruktør på Elverum, Østlie, som kan minne litt om CM sine metoder. Bestemt, autoritær og setter grenser og krav. Han lærte meg riktig måte å korrigere på, og etter 2 år med trening der. Så kunne vi faktisk delta i lydighetskonkurranse. Og jeg har nå en helt fantastisk hund å ha hus.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 16:42   #35
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes Millanprogrammet har vært bra jeg. Tenker at det er ok at folk med vanskelige hunder bevisstgjøres egen rolle, og at det kanskje gjør at enkelte ikke gir opp hunden like lett?

Er forsåvidt enig i at pigg og strømhalsbånd ikke er optimalt. Men at det er bedre å bruke dette en periode, enn å avlive hunden? Ja, det syntes jeg. Jeg tror nok at Millan har brukt dette i ordene former, noe som kanskje ikke "mannen i gata" ville gjort. Så forstår at det er ulovelig, men likevel så har jeg troen på at Millan har opptredt ok.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 16:51   #36
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes Millanprogrammet har vært bra jeg. Tenker at det er ok at folk med vanskelige hunder bevisstgjøres egen rolle, og at det kanskje gjør at enkelte ikke gir opp hunden like lett?

Er forsåvidt enig i at pigg og strømhalsbånd ikke er optimalt. Men at det er bedre å bruke dette en periode, enn å avlive hunden? Ja, det syntes jeg. Jeg tror nok at Millan har brukt dette i ordene former, noe som kanskje ikke "mannen i gata" ville gjort. Så forstår at det er ulovelig, men likevel så har jeg troen på at Millan har opptredt ok.

Signerer dette.

Gammel 26-04-11, 16:51   #37
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fyren er suveren han.

Gammel 26-04-11, 17:18   #38
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ille.

Det er forresten en fantastisk god South Park episode hvor Cartman skal oppdras med disse nannyene, uten at det nytter. Til slutt får de inn han hundefyren, som fikser biffen med å lære ham at moren er lederen i flokken.

Ellers har jeg ikke sett programmet, men vi har amerikanske venner som bruker halsbåndet.

Gammel 26-04-11, 17:36   #39
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ingenting!
CM fikser hunder som ville vært døde for lengst uten han. Det er en del av motstanderene hans ut til å glemme i farten

Nei, faktisk ikke. De fleste seriøse kritikerne til CM (stort sett atferdsforskere, hundetrenere og veterinærer) mener at den eneste virkelig gode jobben han gjør gjør han med virkelige problemhunder som ellers ville ha blitt avlivet. Det meste av kritikk er hvordan han behandler vanlige hunder og "vanlige" problemer på. Kritikken går mye på at en hund ikke får lov å være hund- den skal være passiv-submissive hele tiden, ikke lukte, ikke logre, ikke gå rundt, ikke noenting. Det er mye lettere å jobbe som CM gjør (med strøm, napping, legge-seg-på-bikkja) enn å få bort uønsket atferd med mer positive metoder, som f.eks. klikker. Måten CM jobber på er utrolig gammeldags, faktisk. Det er mye snakk om energier både her og der, men det meste blir løst med napping, lugging, klyping o.l.

Sitat:

Millan talks of "energy" as if it was some mystical, magical force that he exudes to get dogs into a "calm, submissive" state. Those who understand what Millan is doing know that the real words of the day are "intimidation" and "flooding" - Millan uses physical force and pain to get a dog to "submit" and a behavioral technique called flooding to overwhelm dogs into a state of complete mental shutdown.

En veldig bra side er denne: http://beyondcesarmillan.weebly.com/index.html

På Beyond Cesar Millan er det samlet alt av kritiske stemmer og artikler til måten CM jobber på. Absolutt verdt å lese. Det er også linket til diverse klipp fra programmet som virkelig er klandreverdige.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 17:42   #40
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Strupehalsbånd er helt vanlig i Norge og fungerer kjempebra på noen hunder. Noen jeg gikk på hundekurs med fikk anbefalt av treneren å gå til innkjøp av et. Det fungerte bra, men man må selvsagt bruke det riktig, noe treneren lærte de.

Jeg kjenner jeg ble ganske interessert i den usynlige hundegården.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.