Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-07, 20:04   #21
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

. Men det er vel liten tvil om at de harde stoffene er
a) svært vanedannende, og raskt
b) sosialt hemmende (vanskelig å være i arbeid osv.)
c) svært fysisk skadelig etter relativt kort tids bruk.

Cannabis kan neppe klassifiseres som et hardt narkotisk stoff, og debatten om det bør legaliseres er, som du sier, en helt annen.

Det er liksom der jeg også er... Men samtidig så er jo de harde narkotiska stoffene der, og problemene knyttet til dem blir ikke akkurat mindre etter som tiden går! Så hvilken linje skal man velge for å løse det problemet??

Det dukker jo stadig opp flere og flere narkotiske stoffer på markedet, og alt som er ulovlig er jo i perioder av livet ekstra spennende....

Itte vet je, men jeg skulle ønske jeg hadde fasiten. Og jeg håper alle som svarer skriver HVORFOR de er for og mot. Kjempeinteressant diskusjon synes jeg. Men det er vel neppe noen bombe, siden jeg laget tråden

Gammel 06-03-07, 20:06   #22
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I beg to differ. Pr dags dato er folk så opplyste at de vet at noen typer narkotika er noe man ikke prøver og de andre er noe man ikke går og blir avhengige av.

Gammel 06-03-07, 20:11   #23
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Er samfunnet virkelig tjent med at narkomane blir sett på som kriminelle, og må begå kriminelle handlinger for å få tak i "medisinen" sin? Eller bør narkomane ses på som syke, på lik linje med alkoholikere?

Jeg trodde narkomane ble sett på som syke på lik linje med alkoholikere. Det er stoffene de misbruker som er kriminalisert. Politiet går da etter alkoholikere som drikker på offentlig sted og. Og hvorfor heter det avvenningsklinkker dersom de ikke blir det? Der er jo både narkomane og alkoholikere..
Når det gjelder at folk er så opplyste... Det har vært opplyst om hvor farlig røyking er i mange år også, men flere og flere begynte med det likevel. Det var først da tilgangen ble verre at det ble nedgang i antall røykere.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:13   #24
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er i mot legalisering av alle typer narkotiske stoffer.

Gammel 06-03-07, 20:15   #25
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Jeg trodde narkomane ble sett på som syke på lik linje med alkoholikere. Det er stoffene de misbruker som er kriminalisert. Politiet går da etter alkoholikere som drikker på offentlig sted og. Og hvorfor heter det avvenningsklinkker dersom de ikke blir det? Der er jo både narkomane og alkoholikere..
Når det gjelder at folk er så opplyste... Det har vært opplyst om hvor farlig røyking er i mange år også, men flere og flere begynte med det likevel. Det var først da tilgangen ble verre at det ble nedgang i antall røykere.

Politiet går ikke etter de narkomane kun om de er dopa på offentlig sted.
SIden deogså er gjengangere så det holder blir de ofte arrestert for andre ting også, innbrudd o.l altså.
Da gjerne bare fordi de har gjort det en haug med ganger før.

Gammel 06-03-07, 20:17   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Per i dag er folk så opplyste at de vet at narkotika ikke er noe man prøver. Verken jeg, eller de fleste av de jeg kjenner, hadde vært så dumme at vi forsøkte det, om det var aldri så mye legalt.

Du er tydeligvis ikke så opplyst at du vet at alle slags folk prøver narkotika, og at de nødvendigvis ikke er dumme av den grunn.

Ta narkotikabruk i øvre sosiale lag - det er ikke akkurat en hemmelighet at det i enkelte miljøer brukes narkotika, uten at det fører særlig andre ting enn rusen med seg. Man har råd til å kjøpe narkotiske stoffer og trenger ikke å begå kriminelle handlinger for å få tak i det. Ulovlig, helt klart, men er det mer skadelig enn om disse drakk seg fulle på alkohol i stedet?

Jeg tror absolutt ikke folk med penger tåler narkotika bedre enn de med mindre ressurser. Bivirkninger og avhengighet fortoner seg ikke annerledes. Livsstilen og krefter som brukes på å skaffe penger utgjør selvsagt en stor forskjell.

Det er vel hos en del i såkalt øvre sosiale lag populært å ta partydop. Å ta partydop en gang i blant er ikke så skadelig og avhengighetsskapende som heroin. (Risikoen for å dø, gå inn i en psykose eller få psykiske problemer er selvsagt allikevel til stede.) Konsekvensene er derfor ikke så synlige.

Er samfunnet virkelig tjent med at narkomane blir sett på som kriminelle, og må begå kriminelle handlinger for å få tak i "medisinen" sin? Eller bør narkomane ses på som syke, på lik linje med alkoholikere?

Jeg tror samfunnet er tjent med å ta vare på folk som er rusavhengige, og vise respekt for folk uansett hvilke problemer de måtte ha. Jeg tror ikke det blir færre med narkotikaavhengighet ved legalisering, tvert i mot. Når det gjelder sykdomsperspektivet ifht rusavhengige er jeg delt. Jeg ønsker ikke å se på en rusavhengig som en syk person med en sykdom. Det kan også virke ansvarsfraskrivende og demotiverende for den som sitter med problemet. Det finnes faktisk et alternativ, rusfrihet. Det må vi ikke glemme. På den andre siden har folk med rusproblemer fått flere rettigheter etter at de også ble omfattet av pasientrettighetsloven og "innlemmet" i helsevesenet. (Med en type sykdomsperspektiv.) Deres status og rettigheter er høynet betraktelig.

Sist redigert av Irma : 06-03-07 kl 20:22.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:28   #27
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Politiet går ikke etter de narkomane kun om de er dopa på offentlig sted.
SIden deogså er gjengangere så det holder blir de ofte arrestert for andre ting også, innbrudd o.l altså.
Da gjerne bare fordi de har gjort det en haug med ganger før.

Ja, men hvordan skal legalisering ordne det? De må forsatt ha penger til det, og det er jo klart at politiet må ta de hvis de gjør innbrudd...
Men jeg skjønner hva du skulle fram til. Jeg mener bare at de blir jo sett på som syke...

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:38   #28
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Jeg mener bare at de blir jo sett på som syke...

Tror nok de i større grad burde bli sett på som syke og fått behandling deretter.
Å få hjelp for å bli kvitt sin avhengighet er IKKE lett her i Norge.
Metadon er ikek noe man får bare man møter opp på legekontoret og sier at man gjerne vil ha det f.eks.
Å få plass på et behandlingshjem er jo nesten enda mer umulig, og reglene er nok litt i strengeste laget for ganske mange. Sist men ikke minst oppfølgingen består i å få et rom på et hospits hvor eks narkomane, narkomane og masse annet er stuet på et sted.

Gammel 06-03-07, 20:41   #29
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er imot all legalisering, fordi att jeg ikke vil at mine barn skal se på narkotika som en helt grei ting. Og om de sperrende er borte om at "oi, skumlt, uloveligt" hva skal stoppe de fra å prøve det da?

Kjenner alt for mange som tar seg en "blås" for å slappe av, og det gjør meg helt kvalm!!!!

En kan si jeg har veldig sterke følelser i denne saken!!! og en 0-toleranse!!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:42   #30
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror nok de i større grad burde bli sett på som syke og fått behandling deretter.
Metadon er ikek noe man får bare man møter opp på legekontoret og sier at man gjerne vil ha det f.eks.
Å få plass på et behandlingshjem er jo nesten enda mer umulig, og reglene er nok litt i strengeste laget for ganske mange. Sist men ikke minst oppfølgingen består i å få et rom på et hospits hvor eks narkomane, narkomane og masse annet er stuet på et sted.

Nå skal man huske på at det å bli kvitt avhengighet for mange er SVÆRT vanskelig. Det å bli kvitt en avhengighet kan ta åresvis, selv med intensiv oppfølging i form av behandlingsinstitusjon og flere erfarne hjelpeinstanser inne i blildet. Eller metadon. *erfart* Mange klarer det aldri, på tross av massiv hjelp brukerne selv er fornøyd med. Per i dag har folk med et rusmisbruk lovfestet rett til behandling, og det er ikke etter min mening "nærmest umulig" å få hjelp. Men bra nok, nei det er det absolutt ikke.

Gammel 06-03-07, 20:44   #31
Pippilotta
Passiv

Standard

Ja, der er jeg veldig enig med deg.
Enda en grunn til at man ikke bør legalisere narkotika. Jeg er så naiv at jeg tror det finnes veldig mange svake sjeler her til lands, som uten tvil ville blitt avhengig.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:46   #32
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Min bror er så heldig at han til slutt fikk Metadon og enda mere heldig var han når han ble dømt til behandling.
Før det var det bare Metadon og et rom på hospits.
Skikkelig koselig sted...............
(stort sett alle er like ukoselige også)

Gammel 06-03-07, 20:46   #33
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er sterkt imot legalisering.

Jeg er enig med Skremmern!

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:50   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg er imot all legalisering, fordi att jeg ikke vil at mine barn skal se på narkotika som en helt grei ting. Og om de sperrende er borte om at "oi, skumlt, uloveligt" hva skal stoppe de fra å prøve det da?

Kjenner alt for mange som tar seg en "blås" for å slappe av, og det gjør meg helt kvalm!!!!

Du har muligens sterke følelser i saken, men det er ikke særlig konstruktivt det du skriver…at du blir kvalm av at noen tar seg en blås for å slappe av er vel ikke et argument i debatten.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:51   #35
Pippilotta
Passiv

Standard

Min bror er så heldig at han til slutt fikk Metadon og enda mere heldig var han når han ble dømt til behandling.
Før det var det bare Metadon og et rom på hospits.
Skikkelig koselig sted...............
(stort sett alle er like ukoselige også)

Jeg har en bror som er alkoholiker. Han får ikke noe hjelp, for de må ville det selv. Det er for og imot det aller meste. Syns det hadde vært en fordel at han ble dømt til behandling. Men alkoholisme er en sykdom, og det skal veldig mye til før man kan tvinge mennesker til behandling for sykdommer.
Det rare er at han ikke har mange dommer på seg heller. Politiet tar han for ting, men de gjør liksom ikke mer med det.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:57   #36
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er sterkt i mot legalisering av narkotika, også hasj.

Enig med deg!

Gammel 06-03-07, 20:57   #37
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Du har muligens sterke følelser i saken, men det er ikke særlig konstruktivt det du skriver…at du blir kvalm av at noen tar seg en blås for å slappe av er vel ikke et argument i debatten.

LYKKELITEN..... i sånne debatte så får det ikke hjelpe om en er konstruktiv aldri så mye....

Og med tanken på att ungen min da muligens skulle flyge rundt på billig heroin i fremtiden....

Jeg dauer!!!! Mere politi, mere tollere, strengere dommer på bakmenn, ja ikke veit jeg. Det sitte helt sikkert folk her som har mer greie på dette enn meg, men jeg skal jamensemeg si meningen min i denne saken. KOnstruktiv eller ikke.

Hvor saklig blir det med legalisert dop om en ser det i forhold til sine egne barn???

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:58   #38
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar du også er avholds og hvertfall ikke tar deg et glass vin en lørdagskveld for å kose deg.

Gammel 06-03-07, 21:02   #39
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

LYKKELITEN..... i sånne debatte så får det ikke hjelpe om en er konstruktiv aldri så mye....

Og med tanken på att ungen min da muligens skulle flyge rundt på billig heroin i fremtiden....

Jeg dauer!!!! Mere politi, mere tollere, strengere dommer på bakmenn, ja ikke veit jeg. Det sitte helt sikkert folk her som har mer greie på dette enn meg, men jeg skal jamensemeg si meningen min i denne saken. KOnstruktiv eller ikke.

Hvor saklig blir det med legalisert dop om en ser det i forhold til sine egne barn???

Du tror altså at barna dine lettere blir narkomane dersom narkotika legaliseres? Det er vel det man strides om, det er ikke et helt entydig svar på det vel. Når det gjelder å ta en blås for å slappe av, er det en god del voksne mennesker som gjør dette dann og vann, uten å være avhengige eller at de kan klassifiseres som narkomane av den grunn. Legalisering av narkotika-debatten er ganske delikat, og det er selvfølgelig også gode grunner for å se på andre faktorer som straff av bakmenn, politiressurser, tollere, behandlingsmåter, bevilgning til mer omfattende og nytenkende behandling osv...

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 21:03   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg antar du også er avholds og hvertfall ikke tar deg et glass vin en lørdagskveld for å kose deg.

Er det ulovlig å drikke vin?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.