|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Bør narkotika legaliseres? | |||
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 0,97% |
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept |
16 | 15,53% |
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres |
61 | 59,22% |
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot |
10 | 9,71% |
Bruk av all narkotika bør legaliseres |
0 | 0% |
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk |
6 | 5,83% |
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres |
9 | 8,74% |
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Legalisering av narkotika?
Det er liksom der jeg også er... Men samtidig så er jo de harde narkotiska stoffene der, og problemene knyttet til dem blir ikke akkurat mindre etter som tiden går! Så hvilken linje skal man velge for å løse det problemet??
![]() |
#22 |
Shake it out!
|
![]() |
#23 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#25 |
er grønn og fin.
|
Politiet går ikke etter de narkomane kun om de er dopa på offentlig sted.
![]() |
#26 |
Ekvilist
|
Du er tydeligvis ikke så opplyst at du vet at alle slags folk prøver narkotika, og at de nødvendigvis ikke er dumme av den grunn.
Jeg tror absolutt ikke folk med penger tåler narkotika bedre enn de med mindre ressurser. Bivirkninger og avhengighet fortoner seg ikke annerledes. Livsstilen og krefter som brukes på å skaffe penger utgjør selvsagt en stor forskjell.
Jeg tror samfunnet er tjent med å ta vare på folk som er rusavhengige, og vise respekt for folk uansett hvilke problemer de måtte ha. Jeg tror ikke det blir færre med narkotikaavhengighet ved legalisering, tvert i mot. Når det gjelder sykdomsperspektivet ifht rusavhengige er jeg delt. Jeg ønsker ikke å se på en rusavhengig som en syk person med en sykdom. Det kan også virke ansvarsfraskrivende og demotiverende for den som sitter med problemet. Det finnes faktisk et alternativ, rusfrihet. Det må vi ikke glemme. På den andre siden har folk med rusproblemer fått flere rettigheter etter at de også ble omfattet av pasientrettighetsloven og "innlemmet" i helsevesenet. (Med en type sykdomsperspektiv.) Deres status og rettigheter er høynet betraktelig.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 06-03-07 kl 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
Ja, men hvordan skal legalisering ordne det? De må forsatt ha penger til det, og det er jo klart at politiet må ta de hvis de gjør innbrudd... |
![]() |
![]() |
#28 |
er grønn og fin.
|
Tror nok de i større grad burde bli sett på som syke og fått behandling deretter.
![]() |
#29 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Legalisering av narkotika?Jeg er imot all legalisering, fordi att jeg ikke vil at mine barn skal se på narkotika som en helt grei ting. Og om de sperrende er borte om at "oi, skumlt, uloveligt" hva skal stoppe de fra å prøve det da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Ekvilist
|
Nå skal man huske på at det å bli kvitt avhengighet for mange er SVÆRT vanskelig. Det å bli kvitt en avhengighet kan ta åresvis, selv med intensiv oppfølging i form av behandlingsinstitusjon og flere erfarne hjelpeinstanser inne i blildet. Eller metadon. *erfart* Mange klarer det aldri, på tross av massiv hjelp brukerne selv er fornøyd med. Per i dag har folk med et rusmisbruk lovfestet rett til behandling, og det er ikke etter min mening "nærmest umulig" å få hjelp. Men bra nok, nei det er det absolutt ikke.
![]() |
#31 |
Passiv
|
Ja, der er jeg veldig enig med deg. |
![]() |
![]() |
#32 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Legalisering av narkotika?Min bror er så heldig at han til slutt fikk Metadon og enda mere heldig var han når han ble dømt til behandling.
![]() |
#34 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har muligens sterke følelser i saken, men det er ikke særlig konstruktivt det du skriver…at du blir kvalm av at noen tar seg en blås for å slappe av er vel ikke et argument i debatten.
![]() |
#35 |
Passiv
|
Jeg har en bror som er alkoholiker. Han får ikke noe hjelp, for de må ville det selv. Det er for og imot det aller meste. Syns det hadde vært en fordel at han ble dømt til behandling. Men alkoholisme er en sykdom, og det skal veldig mye til før man kan tvinge mennesker til behandling for sykdommer. |
![]() |
![]() |
#37 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
LYKKELITEN..... i sånne debatte så får det ikke hjelpe om en er konstruktiv aldri så mye.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Absolut ateist
|
Jeg antar du også er avholds og hvertfall ikke tar deg et glass vin en lørdagskveld for å kose deg.
![]() |
#39 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du tror altså at barna dine lettere blir narkomane dersom narkotika legaliseres? Det er vel det man strides om, det er ikke et helt entydig svar på det vel. Når det gjelder å ta en blås for å slappe av, er det en god del voksne mennesker som gjør dette dann og vann, uten å være avhengige eller at de kan klassifiseres som narkomane av den grunn. Legalisering av narkotika-debatten er ganske delikat, og det er selvfølgelig også gode grunner for å se på andre faktorer som straff av bakmenn, politiressurser, tollere, behandlingsmåter, bevilgning til mer omfattende og nytenkende behandling osv...
![]() |
|
|