Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

God kandidat til årets Nek-pris 2011?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 18:39   #21
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?

En ting er å si at sykepleierne må jobbe mer, det blir derimot noe helt annet å spekulere i årsaken til deltidsjobbingen. Hvorfor i all verden går hun utifra at de er late og heller vil sitte på café? Det kan jo være en drøss andre grunner til det, men hun vil vel fyre litt oppunder, tenker jeg.

Gammel 07-04-11, 18:43   #22
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk inntrykk av, da jeg jobbet på et større sykehus, at sykepleierstillinger var noe man holdt på et minimum av økonomiske grunner, og at det var veldig lite helhetstenkning. Sykepleierne ble derfor avspist med deltidsstillinger her og der. Nå diskuteres det jo om bl.a. sykepleiere skal ha større krav på fulltidsstilling hvis de ønsker det.

Dessuten skjønner jeg ikke helt logikken bak at man ønsker at de som jobber og sliter som sykepleiere fra før av er de eneste som har ansvaret for å ta seg av syke og eldre. Kan hun ikke bli sykepleier selv, evt jobbe for flere stillinger/utdannede, hvis hun mener det er slikt et stort behov? Burde ikke alle ta et ansvar for de syke og eldre (evt ved å betale for det), og være takknemlige overfor de som faktisk gjør selve arbeidet?

Akk, ja. Tror ikke hun er veldig fornøyd med medieopptredenen sin.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 18:44   #23
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

men hun vil vel fyre litt oppunder, tenker jeg.

Og hvorfor i all verden er det en lur ting å fyre oppunder noe her? Vi kan jo bare spekulere på motivene hennes. Hvis målet er å få til en smidig lønnsforhandling, er nok ikke denne strategien den beste.

Gammel 07-04-11, 18:46   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok ikke fått med meg budskapet hennes hadde det ikke vært for alt oppstyret.

Gammel 07-04-11, 18:48   #25
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg hadde nok ikke fått med meg budskapet hennes hadde det ikke vært for alt oppstyret.

Det er jo sant, men hva ønsker hun egentlig å oppnå med budskapet? Tror hun at sykepleierne nå vil sette fra seg latte-kruset og løpe på jobb for å jobbe ulovlig overtid, helt plutselig?

Gammel 07-04-11, 18:58   #26
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Budskapet er jo ikke tydelig? Hvis man mener at en sykepleier skal jobbe annenhver helg er h*n da ikke på jobb i ukedagene. Hvem skal fylle behovet på sengepostene da? Nei, er med på NEK-utdelingen, kan spille tuba til hun får vondt i øra.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:20   #27
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av olena, her.

Saken var på dagsrevyen i går og gikk på det hellige prinsippet om at Sykepleiere ikke skulle jobbe oftere enn hver tredje helg. Men på OUS har man en avtale om ekstra tillegg om man tar oftere vakter enn hver tredje helg. Spekterdamen mente at dette kunne løse problematikken rundt ufrivillig deltid. Og sykepleierforbundet mener at det går på helsen løs å jobbe oftere enn hver tredje helg.

Slike avtaler tror jeg de fleste sykehus opererer med - jeg jobber annenhver helg mot 40000 ekstra i året, på Ahus.

Det er vanskelig å få faste stillinger, og i hvert fall faste 100% stillinger. man blir oppfordret til å gå i reduserte stillinger og heller jobe resten av prosentene i ekstravakter... selvsagt økonomiske grunner til slikt.

Jeg sitter på kafe når det passer meg i fritiden - herremin, når jeg er på jobb rekker jeg nesten aldri å ta en halvtimes lunsj en gang... det blir ofte et kvarter, som blir avbrutt mange ganger av leger som bare skal gi en beskjed, pårørende som bare skal... osv og det selv om man ikke har betalt lunsjpause. Ja, selvsagt burde man fysisk gå ut av avdelingen og ta en halvtime - men det har man faktisk sjelden samvittighet til. Det er for mye som skal gjøres.

Gammel 07-04-11, 20:10   #28
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sitat:

Det er en tendens nå til at folk velger fritid framfor arbeidstid. Jeg synes alle, kanskje særlig sykepleiere, må opp-prioritere verdien av arbeid. Skal vi få nok arbeidskraft i denne sektoren når eldrebølgen kommer så må folk jobbe mer. De må forstå at de må delta på denne dugnaden. Da kan verken sykepleiere eller andre bruke tiden de kunne stilt til rådighet for arbeidslivet på å sitte på kafé eller gå på Sats, da må vi delta i arbeidslivet.

Dugnad?! Så kvinner (ja i hovedsak er det kvinner som er sykepleiere) skal jobbe dugnad? Kan man ikke like gjerne gå tilbake til at sykepleieryrket er et kall.

Et sted å begynne er å gi ansatte større stillingsprosenter og ikke slike tøysete 24,3%- brøker.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:22   #29
Left
Passiv

Standard

De kunne jo startet med å gi oss skikkelig lønn. Det finnes ingen bedre motivator for ekstravakter enn penger, og helst mye.
Jeg jobber som de fleste andre for å få lønn, og har valgt sykepleie fordi det er noe jeg interesserer meg for, og den måten jeg ønsker å tjene penger på.
Jeg gjør det ikke fordi jeg synes det er så himla meningsfylt å skifte bleier på gamle gubber som har møkk fra ankelkulen og opp til hårfestet ørten ganger om dagen, men det er en del av jobben det også.

Hun kan jo utdanne seg til sykepleier selv ja - tenker hun hadde holdt ut lenge.

Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 00:25   #30
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hun framstår ikke noe bedre i oppfølgingsartikkelen.

Gammel 08-04-11, 00:55   #31
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dugnad er jo gratisarbeid.
Poenget hennes var vel at sykepleierne godt kunne jobbe annenhver helg, uten ekstra tillegg!

Gammel 08-04-11, 02:30   #32
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Lurer på om hun ville ha foreslått det samme til mannlige industriarbeidere...?

Eller, egentlig lurer jeg ikke. Jeg vet nok svaret, dessverre.

Gammel 08-04-11, 03:57   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Får ikke sykepleiere overtidsbetalt?

Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 04:16   #34
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Får ikke sykepleiere overtidsbetalt?

Joda.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 11:04   #35
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hun sier at hun vil at alle som jobber frivillig deltid skal jobbe 100%. Hun kunne jo startet med helseforetakene sine slik at alle de som jobber ufrivillig deltid kunne ha sluppet det da.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 11:14   #36
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Hun sier at hun vil at alle som jobber frivillig deltid skal jobbe 100%. Hun kunne jo startet med helseforetakene sine slik at alle de som jobber ufrivillig deltid kunne ha sluppet det da.

Nettopp. Hun virker så ignorant og nedlatende at jeg blir mer sjokkert enn forbanna, kjenner jeg.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 11:34   #37
Tuste
Aktiv

Tuste sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Jeg blir nesten litt målløs av sånne kommentarer, hvilken planet er hun fra?

Situasjonen for mange sykepleiere i dag er at de blir avspist med deltidsstillinger.Tidligere var dette i sin tid en forutsetning for kvinners yrkesdeltakelse. Sykepleieryrket var på 1800-tidlig 1900-tallet et yrke for kvinner uten familie, lange dager førte til at det ikke gikk an å kombinere det med å stifte familie. Velferdsstaten ble utbygd og da kom også kravet om å kombinere arbeid med familielivet, derav deltidsstillinger. Sykepleiere skulle helst være snille og selvutslettende og hadde i tidligere tider forbindelse med husmoroppgaver. Husmorskole ble faktisk anbefalt for vordende sykepleiere fram til 70-tallet. Dette er nok kanskje en av grunnene til at ikke kvinnedominerte yrker blir verdsatt i dag og har påvirket selvstendig utvikling av eget fagområde.

I dag medfører deltid en rekke negative forhold både for individet og samfunnet blant annet lavere pensjon, lavere sykepengegrunnlag, muligheten til å forsørge seg selv, ufrivillig deltid gir manglende forutsigbarhet ( man føler seg presset til å slippe det man har i hendene når arbeidsstedet ringer for man vet ikke når man blir tilbudt neste vakt.) osv

I arbeidsmiljøloven av 2005 kom det en bestemmelse som skal gi deltidsansatte fortrinnsrett til utvidet stilling. Men denne retten er begrenset av at fortrinnsretten ikke må innebære vesentlige ulemper for virksomheten. Mange arbeidsgivere prøver da å bytte hyppigere helgestillinger mot større stillingsandeler. Dette går på bekostning av sykepleierens sosiale liv og familien hans/ hennes. Undersøkelser har blant annet vist at barn til skiftarbeidende hadde færre venner og færre aktiviteter utenom skolen. Det er jo gjerne i helgene barna skal være med på aktiviteter også, I tillegg til at man jobber i jula, påska og andre høytidsdager da andre har fri , samt kvelder. Dessuten har man kanskje en ektefelle som også jobber turnus/ skift. Og hvordan skal man få kabalen til å gå opp uten barnehage og SFO i helgene.

Uten om dette er det en stor belastning og helserisiko å jobbe turnus. Bare nevner: problemer med søvn, mage/tarmproblemer, hjertekarsykdommer, psykisk helse, kreft, reproduksjon og sikkerhet.
At hun fremstiller sykepleierne som late og arbeidssky kan jeg overhode ikke kjenne meg igjen i. Underbemmanning, stort arbeidspress, og ansatte som overstrekker seg er vel heller min erfaring
Argh! dette provoserer meg noe kraftig kjenner jeg!

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:23   #38
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at det er mange sykepleiere som rett og slett ikke får fulle stillinger, men det er vel ikke tvil om at dette er et av yrkene der man finner flest frivillig deltidsarbeidene. Jeg kjenner flere (mange, faktisk) sykepleiere i min omgangskrets som kan jobbe mer, men velger å ikke gjøre det fordi det er slitsomt å jobbe turnus med barn. Det er det helt sikkert også, men det er vel ikke til å stikke under en stol at en del av problemene det yrket sliter med i dag kommer av at mange ser på det som en "betalt hobby?" Slik jeg har forstått det, er det veldig mange sykepleiere som ikke er organiserte, og fagforeningen deres sliter med å nå fram. (Bare sammenlign Norsk sykepleierforbund med Den norske legeforening f.eks- ingen tvil om hvem som er står mest på krava, og det finnes jo mange flere sykepleiere enn leger...) Jeg mener absolutt ikke at sykepleiere skal jobbe dugnad, men jeg trooor også jeg skjønner litt av det "neket" (husker ikke navnet) på en særdeles klossete og uheldig måte prøver å komme fram til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:26   #39
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Betalt hobby?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:33   #40
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Merkelig... For det er jo bare et dypt og inderlig ønske om mer kafè-tid som gjør at man ikke ønsker 100 % stilling som sykepleier i alle faser i livet.

Ikke sant.

Dessuten trodde jeg det var sånn at flere sykepleiere ofte ville jobbe 100%, men at arbeidsgiver tradisjonelt ikke alltid har tilbudt 100% stillinger.

Uansett så synes jeg at hennes uttalelser er utrolig korttenkte. Vi kan da ikke ha det sånn at sykepleiere må forvente å bli "rovdriftet"! Jeg tenker at her er det vel heller noe som heter arbeidsinnvandring som kan hjelpe til å løse problemet?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.