|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Jeg tar meg gjerne et glass vin på tidligkvelden lørdag og/eller fredag, mens ungene er våkne. Jeg synes det er greit at de ser at alkohol ikke behøver å bety fyll, og er vant til samme holdning og praksis fra egen oppvekst.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?
Akkurat sånn tenker jeg også. |
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Signerer. Jeg venter som regel med å drikke et glass vin til barna er lagt og stillheten har senket seg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Vi drikker alkohol også i barnas nærvær, men det begrenser seg til et glass til nød to. Hvis barna er i seng, kan det hende at vi drikker mer.
|
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Både jeg og min kjære er, takk og lov, vokst opp i et hjem hvor alkohol nytes med måtehold. Vi er begge vant til at voksne har tatt en øl eller et glass vin med barn til stede, og at ingen har tatt skade av dette.
|
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Skal jeg drikke mens barnet er hjemme venter jeg ofte til de er i seng. De gangene jeg ikke venter kan jeg sikkert drikke 2-3 glass vin over tid mens barnet er våkent. At en skal være kjørbar praktiserer vi ikke, hverken på ferie eller hjemme. Mulig vi gjør det når de blir tenåringer.
|
|
|
#7 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Jeg drikker vin når ungene er våken, men selvsagt med måte. Jeg har store barn (17, 12,8), de eldste legger seg seint i helgene, så om jeg ønsker å drikke vin, så blir det før ungene legger seg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Vi deler gjerne en flaske vin, og venter ikke med å drikke til ungene er i seng. Det er ikke snakk om å være beruset. Men både mannen og jeg har nok vær beruset med dem i hus (sovende), dog ikke samtidig. Vi har er avslappet forhold til alkohol i grunnen.
|
|
|
#9 |
|
Metallica!!
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Jeg drikker ikke når jeg har ansvaret for barn. I min verden skal det være en kjørbar voksen tilstede alltid. Det er viktig for meg. Jeg serverer veldig sjelden alkohol til gjester, og jeg har nulltoleranse for alkohol i mitt hjem når det er høytider eller feiringer som involverer barnet.
|
|
|
#10 |
|
Rockesøster
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Vi har alltid hatt et slik forhold til alkohol at vi har kunnet ta oss et par glass vin e.l til mat selv om barna var tilstede. Ikke beruselse eller fyll, det hører ikke sammen med små barn. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
By the Sea
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Vi drikker lite, men tar ofte ett eller to glass vin etter at barna er i seng på fredag eller lørdag. Jeg har ingen motforestillinger mot å ta ett glass vin til mat selv om barna er med på måltidet. I vår familie er det ingen som har et problematisk forhold til alkohol og for våre barn betyr ikke et glass vin til maten noe annet enn at det er en anledning av noe slag. De har aldri sett verken oss eller andre familiemedlemmer beruset.
|
|
|
#12 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Jeg drikker aldri når barna er tilstede, men jeg har ikke problemer med at andre drikker (med måte) rundt mine barn.
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Jeg er forsiktig med alkohol når det er barn tilstede, men syns det er helt greit at man tar et par øl eller et glass vin foran barna. Min tilværelse har aldri vært preget av at fyll hører hjemme med barn tilstede så jeg ser ikke problemet i et moderat alkoholinntak med barn i huset.
|
|
|
#14 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Enig med Robyn. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Jeg har ikke noe behov for å være kjørbar til enhver tid (det hadde ikke hjulpet stort heller, siden vi ikke har bil). Jeg kan godt ta et par glass øl eller vin med Poden til stede, og noen glass til etter at han har lagt seg. (Og selv de gangene jeg har vært på ordentlig fest og kommet hjem i femtiden tror jeg aldri jeg ville ha vært ute av stand til å ringe legen eller frakte barn til legevakten - man kan ta seg ganske kraftig sammen hvis man må, selv med tydelig promille.) Ut fra det jeg mener med å "ta en fest" (som ikke involverer rølp og spying og klining i krokene og blackout under bordet) kan jeg godt gjøre det med barn/unge til stede, men barn bør selvsagt ha trygge omsorgspersoner som er i stand til å se dem og ivareta dem (selv om jeg ikke mener dette forutsetter at man er helt edru). Jeg personlig ville ikke gitt mindreårige alkohol, men synes ikke det er hårreisende å gi ungdommer som nærmer seg 18 en smak av vin eller øl i middagsselskap eller lignende (det gjorde mine foreldre med meg, og det har så langt gått rimelig bra).
|
|
|
#17 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig i dette. Husker jeg også fikk smake på litt vin av foreldrene mine fra jeg var 16-17. Har ikke tatt noe skade av det.
|
|
|
#18 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Vi kan drikke et glass eller to (øl/vin) mens barnet er våkent hvis vi feks har besøk og serverer middag. Kanskje et til etter hun har lagt seg, men er aldri beruset når vi har ansvaret. Satser på taxi om det skulle skje noe. Bor i by, så det er ikke lange biten å dra.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Jeg har ikke problemer med å drikke et glass vin mens barna er våkne og tilstede, og heller ingen problemer med at andre i nærheten av mine barn drikker alkohol så lenge måtehold er representert. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Hvor går grensen for alkohol og barn?Her tar vi oss et glass til mat i helger og i selskaper. Men vi er ikke på, og har ikke fest, eller sitter å drikker hjemme. Jeg er nøye med å være kjørbar på ferie og ukjente steder. Har vært gravid og eller ammende i fire år i strekk, så det er normalt for meg. Hjemme bor vi 10 min fra flere sykehus og får taxi raskt. Jeg tenker at jeg skal være så klar i toppen at jeg handler rett om noe skjer, og ikke angrer etterpå.
|
|
![]() |
|
|