|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Her i huset holder vi oss også unna lettprodukter. Nå drikker vi uansett bare saft ca en gang i året - til grøten på julaften - og brus er til bursdager, men skal vi først ha, bruker vi "ekte vare".
|
|
|
#23 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Jeg drikker aldri lettprodukter, her blir det ordentlig Cola eller Solo hvis jeg skal ha brus.
|
|
|
#24 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Hannah drikker kun melk og vann. Saft har vi ikke i hus.
|
|
|
#25 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Jeg var storforbruker av lettbrus før jeg ble operert i januar, nå klarer jeg ikke kullsyre lenger så jeg drikker aldri brus. Har ikke rørt det på snart 6 uker og kjenner jeg savner det men jeg tåler ikke kullsyren så da går det jo ikke. Egentlig er jeg glad for det, for jeg vet jo at det er svært usunt. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Her er det heldigvis sjelden det er aktuelt, hvis Sneipen får noe er det 5 dråper av pappas Cola Light slik at vannet blir lysebrunt. Velsignet være lettlurte barn.
|
|
|
#27 |
|
♡
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Her synder vi.
|
|
|
#28 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Ungene får light saft hver dag her i huset og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. De får ca 2 glass hver til middag. Hvis vi kjøper brus så blir det lightbrus, men det er kanskje 1-2 ganger i mnd at vi har det.
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)
Men hvorfor?
|
|
|
#30 |
|
ekstremt trøtt
|
HVorfor ikke? Sukker er heller ikke bra og jeg har gjort et valg og jeg mener light er bedre enn sukker. Jeg tror ikke ungene tar skade av å drikke 2 glass lightsaft om dagen.
|
|
|
#31 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)ER Aspartam så skadelig som enkelte vil ha det til da? SUNT er det jo ikke, men er sukker så mye bedre når man sammenligner? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Må de ha sukkerholdig drikke hver dag i det hele tatt da?
|
|
|
#33 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)For meg er ikke dette nyheter. Jeg har visst det i mange år. Prinsen får ikke kunstig søtet saft, og kun saft de få gangene han har vært syk og jeg vil ha i han mest mulig drikke. Det går veldig bra det.
Min signatur ™ Sist redigert av Che : 02-03-07 kl 15:44. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Jeg er slett ikke sikker hverken den ene eller andre veien, uten at jeg har gått inn i linkene dine, Iset. Jeg mener absolutt ikke det er belegg for å påstå at kunstige søtningsmidler er livsfarlige utfra det vi vet i dag. Og jeg velger bort begge deler i det daglige kostholdet, så sant jeg kan.
|
|
|
#35 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)Jeg lytter til min egen kropp. Den reagerer på aspartam og andre typer kunstig søtning. Den reagerer kraftig. Også på matvarer der jeg ikke på forhånd var klar over at inneholdt kunstig søtning. Når kroppen reagerer, og jeg går tilbake og ser på innholdsfortegnelsen, viser det seg at det er kunstig søtning i produktet. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Glamorøs
|
Det er egentlig det artikkelen sier også, i forhold til små barn. Vi vet for lite om kunstige søtstoffer og bør derfor være forsiktige med det til små barn. I Sverige står det advarsler på lightprodukter med kunstig søtstoff og kunstig smak om nettopp dette.
For all del, det syns ikke jeg heller, jeg forstår bare ikke vitsen.
|
|
|
#37 |
|
Fortynnet
|
Jeg vet også at man kan finne den informasjonen man ønsker å finne. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
ekstremt trøtt
|
Men det er ingen klare bevis på at kunstig søtning er farlig, men det er da gode bevis på at bakovervendt sete er det.
|
|
|
#39 |
|
ekstremt trøtt
|
Og her gjør jeg det motsatt fordi jeg blir dårlig av sukker. Verre er det ikke
|
|
|
#40 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg sier hver dag for det er sånn det er her i perioder. Andre perioder drikker vi vann. Jeg bor med en mann som ikke drikker vann og selv begynte jeg ikke å drikke vann før jeg var gravid med minstemann.
|
![]() |
|
|