Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-07, 09:17   #21
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke(Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det selges i butikker også ja? Tror vi har kjøpt noe saft derifra et par ganger.

Ultra har det (Og bunnprisen på nidarvoll)

Gammel 02-03-07, 09:23   #22
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke gi barn kunstig søtet drikke (Dagbladet)

Her i huset holder vi oss også unna lettprodukter. Nå drikker vi uansett bare saft ca en gang i året - til grøten på julaften - og brus er til bursdager, men skal vi først ha, bruker vi "ekte vare".

Jeg var nok ikke så bevisst på dette da ungene var helt små, så de har fått Fun light noen ganger for flere år siden. Tenker det går bra siden det var så lite.

Gammel 02-03-07, 10:11   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drikker aldri lettprodukter, her blir det ordentlig Cola eller Solo hvis jeg skal ha brus.
Jeg vil tro at migrene og andre plager som luft, fedme, sukkerkick og trigging av mer tørste kan reduseres ved å kutte ut daglig brusdrikking…
Nå husker jeg ikke merket, men vi har vanligvis en eple-og pæresaft som skal ha redusert sukkermengde, men det er mulig det er tilsatt kunstig søtstoff som jeg ikke har oppdaget.
Dette med farge og smak er utrolig vanedannende, jeg merker at dersom barna har fått saft eller brus litt for ofte pga omstendigheter, så er det vanskelig å få de over på kun vann igjen. Syting og klaging og non-drikking.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 10:33   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hannah drikker kun melk og vann. Saft har vi ikke i hus.
Tror nok hun har fått smakt saft av bestemor - men da er det "ekte" saft.

Selv drikker jeg lettbrus og bruker søtningsmiddel i te.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 11:29   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var storforbruker av lettbrus før jeg ble operert i januar, nå klarer jeg ikke kullsyre lenger så jeg drikker aldri brus. Har ikke rørt det på snart 6 uker og kjenner jeg savner det men jeg tåler ikke kullsyren så da går det jo ikke. Egentlig er jeg glad for det, for jeg vet jo at det er svært usunt.

Jeg drikker sukkerfri saft da, men lager den svært svak. Jeg tåler nemlig ikke så godt rent vann etter operasjonen (merkelig nok, men mange opererte reagerer slik av en eller annen grunn) så jeg MÅ ha ørlite lettsaft i vannet for å tåle det.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 12:02   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det heldigvis sjelden det er aktuelt, hvis Sneipen får noe er det 5 dråper av pappas Cola Light slik at vannet blir lysebrunt. Velsignet være lettlurte barn.

Jeg drikker litt innimellom (2-3 glass i uken), og jeg liker egentlig ikke å gjøre det når jeg er gravid. Kanskje jeg skal slutte helt. Det er jo ikke nødvendig, liksom. :kost vs. nytte:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 13:29   #27
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her synder vi.
Må innrømme at vi har fun light i kjøleskapet, men vi drikker det sjelden.

Jeg har vært avhengig av lightbrus, men er nå over på Bris og Farris.

Hønni er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 14:55   #28
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Ungene får light saft hver dag her i huset og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. De får ca 2 glass hver til middag. Hvis vi kjøper brus så blir det lightbrus, men det er kanskje 1-2 ganger i mnd at vi har det.

Gammel 02-03-07, 14:57   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Ungene får light saft hver dag her i huset og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. De får ca 2 glass hver til middag. Hvis vi kjøper brus så blir det lightbrus, men det er kanskje 1-2 ganger i mnd at vi har det.

Men hvorfor?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 15:17   #30
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men hvorfor?

HVorfor ikke? Sukker er heller ikke bra og jeg har gjort et valg og jeg mener light er bedre enn sukker. Jeg tror ikke ungene tar skade av å drikke 2 glass lightsaft om dagen.

Gammel 02-03-07, 15:19   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ER Aspartam så skadelig som enkelte vil ha det til da? SUNT er det jo ikke, men er sukker så mye bedre når man sammenligner?

Aspartam er trygt

Matportalen mener Aspartam er trygt

Så har man sukkeret da:

Matportalen om sukker

Sukker gjør ingen godt

Jeg vet man kan finne den informasjonen man ønsker å finne, og at det kommer an på hvordan man leser den, men jeg stusser litt over at så mange mener sukker er "sunnere" enn aspartam, når man faktisk ikke har vitenskapelig belegg for å mene at Aspartam er så skadelig eller farlig, mens sukker har DEN lange skadelisten.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 15:20   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

HVorfor ikke? Sukker er heller ikke bra og jeg har gjort et valg og jeg mener light er bedre enn sukker. Jeg tror ikke ungene tar skade av å drikke 2 glass lightsaft om dagen.

Må de ha sukkerholdig drikke hver dag i det hele tatt da?

Gammel 02-03-07, 15:25   #33
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er ikke dette nyheter. Jeg har visst det i mange år. Prinsen får ikke kunstig søtet saft, og kun saft de få gangene han har vært syk og jeg vil ha i han mest mulig drikke. Det går veldig bra det.

For meg er diskusjonen om kunstig søtet drikke på lik linje med bakovervendt bilsete (for å bruke et prakteksempel av en diskusjon) - Når man vet at det er det beste, så forstår jeg ikke at er et tema engang. *stabeist*

Sist redigert av Che : 02-03-07 kl 15:44.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 15:26   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er slett ikke sikker hverken den ene eller andre veien, uten at jeg har gått inn i linkene dine, Iset. Jeg mener absolutt ikke det er belegg for å påstå at kunstige søtningsmidler er livsfarlige utfra det vi vet i dag. Og jeg velger bort begge deler i det daglige kostholdet, så sant jeg kan.

Men hvis jeg skulle velge, har jeg kanskje motsatt holdning enn deg? "Better the devil you know", liksom. Vi vet hva sukker gjør, og de fleste små barn tar ikke skade av moderat inntak - det er heldigvis langt mellom overvektige 2-åringer. Kunstige søtningsmidler har ikke vært i vår diett over hundrevis av år, og HVIS det skulle ha skadelige langtidseffekter, tenker jeg at det ville være verre å gi det til småbarn som a) får større eksponering pr. kg. kroppsvekt og b) skal samle det opp over år. Litt som jeg tenker om parabener.

Men jeg synes ikke det er omsorgssvikt å gi barn 2 glass lightsaft om dagen, på ingen måte. En litt dårlig vane, kanskje (det er hovedgrunnen til at JEG velger det bort)? Men det må bli opp til familien.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 15:28   #35
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lytter til min egen kropp. Den reagerer på aspartam og andre typer kunstig søtning. Den reagerer kraftig. Også på matvarer der jeg ikke på forhånd var klar over at inneholdt kunstig søtning. Når kroppen reagerer, og jeg går tilbake og ser på innholdsfortegnelsen, viser det seg at det er kunstig søtning i produktet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 15:30   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

"Better the devil you know", liksom. Vi vet hva sukker gjør, og de fleste små barn tar ikke skade av moderat inntak - det er heldigvis langt mellom overvektige 2-åringer. Kunstige søtningsmidler har ikke vært i vår diett over hundrevis av år, og HVIS det skulle ha skadelige langtidseffekter, tenker jeg at det ville være verre å gi det til småbarn som a) får større eksponering pr. kg. kroppsvekt og b) skal samle det opp over år. Litt som jeg tenker om parabener.

Det er egentlig det artikkelen sier også, i forhold til små barn. Vi vet for lite om kunstige søtstoffer og bør derfor være forsiktige med det til små barn. I Sverige står det advarsler på lightprodukter med kunstig søtstoff og kunstig smak om nettopp dette.

Men jeg synes ikke det er omsorgssvikt å gi barn 2 glass lightsaft om dagen, på ingen måte. En litt dårlig vane, kanskje (det er hovedgrunnen til at JEG velger det bort)? Men det må bli opp til familien.

For all del, det syns ikke jeg heller, jeg forstår bare ikke vitsen.

Gammel 02-03-07, 15:31   #37
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet man kan finne den informasjonen man ønsker å finne, og at det kommer an på hvordan man leser den, men jeg stusser litt over at så mange mener sukker er "sunnere" enn aspartam, når man faktisk ikke har vitenskapelig belegg for å mene at Aspartam er så skadelig eller farlig, mens sukker har DEN lange skadelisten.

Jeg vet også at man kan finne den informasjonen man ønsker å finne.
Selv blir jeg uvel av aspartam, og ikke av sukker. Min nest eldste sønn merker akkurat det samme hvis han drikker lightbrus (og derfor gjør vi det selvfølgelig ikke).
Hvis jeg ikke har misforstått så anbefales det å ikke gi barn under tre år kunstige søtningsstoffer i det hele tatt. Det fins ikke noen slik advarsel mot sukker i små doser.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 16:20   #38
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

For meg er ikke dette nyheter. Jeg har visst det i mange år. Prinsen får ikke kunstig søtet saft, og kun saft de få gangene han har vært syk og jeg vil ha i han mest mulig drikke. Det går veldig bra det.

For meg er diskusjonen om kunstig søtet drikke på lik linje med bakovervendt bilsete (for å bruke et prakteksempel av en diskusjon) - Når man vet at det er det beste, så forstår jeg ikke at er et tema engang. *stabeist*

Men det er ingen klare bevis på at kunstig søtning er farlig, men det er da gode bevis på at bakovervendt sete er det.

Gammel 02-03-07, 16:22   #39
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg vet også at man kan finne den informasjonen man ønsker å finne.
Selv blir jeg uvel av aspartam, og ikke av sukker. Min nest eldste sønn merker akkurat det samme hvis han drikker lightbrus (og derfor gjør vi det selvfølgelig ikke).
Hvis jeg ikke har misforstått så anbefales det å ikke gi barn under tre år kunstige søtningsstoffer i det hele tatt. Det fins ikke noen slik advarsel mot sukker i små doser.

Og her gjør jeg det motsatt fordi jeg blir dårlig av sukker. Verre er det ikke .

Gammel 02-03-07, 16:23   #40
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Jeg sier hver dag for det er sånn det er her i perioder. Andre perioder drikker vi vann. Jeg bor med en mann som ikke drikker vann og selv begynte jeg ikke å drikke vann før jeg var gravid med minstemann.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.