Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Tremenning

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-11, 22:43   #21
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tremenning

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

I og med at min mormor og min morfar er fetter og kusine; er jeg min egen firmenning da? Den evige diskusjonen i vår familie.

Her påstår mannen at det er min tremenning som kommer frem når jeg snur den vrange siden til...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 22:48   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

En tidligere nabo av min mor var hennes tremenning på morssiden og hennes firmenning på farssiden.

Jeg har forresten noen "dobbeltsøskenbarn". Altså noen som er min fetter eller kusine, både på morssiden og farssiden. Dette klarte enkelte i skoletiden til å fastslå at min familie bedrev innavl eller andre meget lite stuerene formeringsvarianter. (sannheten er bare at noen brødre giftet seg med ulike kvinner, som dog var søstre. Ikke med samme kvinne eller med sin egen søster, men med sin svigerinnes søster.)

Gammel 08-03-11, 22:53   #23
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

slike titler finnes ikke på norsk nei, og ja, direkte oversettelse blir sært. Men det hadde vært kjekt med norske ord på slikt, her blir det liksom å forlare "min mors søskenbarn" da, hvilket er greit nok.

Jeg om min bror kalte noen slektninger for "tre og en halvmenninger", det var barna til vår tremenning, men altså en generasjon skjevt i alder, så de var like gamle som oss. Men er altså våre barns firmenninger, barn av vår tremenning, så vi kom til tre og en halv.

Gammel 16-03-11, 16:33   #24
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

I og med at min mormor og min morfar er fetter og kusine; er jeg min egen firmenning da? Den evige diskusjonen i vår familie.

Ja, det er du. Jeg slår deg glatt, siden jeg er min egen tremenning. Mamma og Pappa er søskenbarn.

Svigermors familie, blir ikke det svigerfamilie på norsk? Hvor langt ut man tar med slikt er vel personavhengig?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 18:55   #25
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg anser ikke min svigermors familie som min svigerfamilie.

Min manns familie er min svigerfamilie. Min svigermors familie begynner å omfatte hennes søsken, tanter/onkler og søskenbarn, og nei, de anser jeg ikke som min svigerfamilie. Jeg synes at det er nok at svigermor, svigerfar, min svoger og mine tre svigerinner utgjør min svigerfamilie. (Jeg har ei "svigerinne" på min side også da, min brors forlovede) Men det er mulig dette er personavhengig ja, at andre anser sin manns tanter, onkler, fettere og kusiner som sin svigerfamilie. Jeg anser det som mannens slekt. (I mitt hode er familien altså familien, resten er slekta. Og svigerfamilien er da mannes familie, slekta hans er slekta hans. (evt "svigerslekta" mi?) Min slekt er "nær" og "aktivt, intenst, nærværende" altså, så det er ikke det at slekt er noe fjernt... (I min slekt er det absolutt helt naturlig at min bror har 30 gjester (altså av sine tanter, onkler, søskenbarn og farmor i bursdagsslekapet sitt om han blir 28. (Muligens enda noen når han blir 30?) Eller altså at disse kommer når hans sønn blir 1. Og 2. Og 30.)

Gammel 16-03-11, 21:11   #26
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

En tidligere nabo av min mor var hennes tremenning på morssiden og hennes firmenning på farssiden.

Mine barn er både tremenning og firmenning med min kusines barn. Vi har konkludert med at de enten er treogethalvmenning eller sjumenning med dem

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.