|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneMen hvorfor ikke heller fokusere på at det IKKE er en negativ ting å ikke være høy da? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
maler
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg tror M^2 har rett, det må være riktig å fokusere på at liten er like bra som stor. Og at man arver vekstmønsteret fra familien og må forsyne kroppen med byggesteiner gjennom mat for å få en frisk og sterk kropp. Gi henne bekreftelse på at hun er bra. Minst i klassen? Javel. Å være liten, søt og spretten kan ha sine fordeler.
|
|
|
#24 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneHmmm. Jeg ville ikke fokusert på høyden i det hele tatt mht mat. Jeg ville fokusert på helse generelt. Sagt at beina trenger kalsium og vitamin D for å bli sterke (ikke lange). At man trenger næring for å bygge muskler. At det er stoffer i proteiner (eller i kjøtt/fisk, alt etter hvor langt du vil dra forklaringen) som kroppen må ha, om kropp og hjerne skal fungere. Det finnes barnebøker om kroppen, hvor dette forklares (i alle fall på engelsk, men jeg regner med at de finnes på norsk også).
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneDa barnet var til to-årskontroll og legen estimerte hvor høy han kom til å bli, kom han med en del "tørre fakta" om hva som kunne påvirke at han ikke ble så høy allikevel. Det ene var om han kom tidlig i pubeteten, og det andre var "Ja, også vil han nok bli kortere om dere slutter å gi ham mat i en periode".
|
|
|
#26 |
|
villende
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg har forsøkt å lete frem en artikkel jeg leste om sammenhengen mellom inntak av proteiner og høyde, men jeg finner den dessverre ikke igjen. Essensen var vel, så vidt jeg husker, at etterkrigskostholdet, som inneholder mer protein enn "førkrigskostholdet" har ført til at våre foreldres generasjon har blitt høyere enn sine foreldre, fordi økt inntak av proteiner optimaliserer det genetiske høydepotensialet. Hun kan altså ikke bli høyere (på kosthold) enn hun er genetisk disponert til å bli, men hun kan optimalisere sitt eget potensiale ved å spise riktig. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneDa minsten her var plaget med refluks så holdt han jo ikke godt på maten. Han gikk ned flere kurver fra der han var som baby. Så ble refluksen behandlet og han skjøt opp igjen til sin originale kurve og har fulgt denne siden. Jeg tror at for hans del så har det å få næringen fra maten hatt betydning. |
|
|
|
#28 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneårene
Det er jo dette vi pleier å si; nemlig at man må spise variert mat for at kroppen skal holde seg sunn og frisk. Det var bare at nå kom det et konkret spørsmål om hvorfor hun er så kortvokst.
|
|
|
|
#29 |
|
Epikur
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg er 160 og det har gått bra med meg, altså. (Min mor er 160, min mormor 153, min oldemor 146 og jeg hadde ikke ensidig eller dårlig kosthold som barn, men jeg kom tidlig i puberteten og fra å være høyest i klassen til 6. klasse, så sluttet jeg å vokse og gikk ut av 9. som minst)
|
|
|
#30 |
|
Epikur
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneHer er en kalkulator
|
|
|
#31 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Matens påvirkning av vekst i barneåreneVi har jo vært på diverse utredninger om snuppa fra den perioden da hun ikke spiste. Da ble det beregnet at hun skulle bli 163 (uten at jeg aner hvordan de kom frem til det tallet). Vi har derfor hele tiden forberedt henne på at hun nok ikke blir spesielt høy, men at hun blir godt innenfor normalen og at det er helt greit.
|
|
|
|
#32 |
|
Epikur
|
Sv: Matens påvirkning av vekst i barneåreneHer er en bedre kalkulator: http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6862467
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Matens påvirkning av vekst i barneåreneJeg synes ikke det er problematisk å fortelle ungene at de kan gjøre det beste ut av kroppen sin gjennom å spise skikkelig, bevege seg osv. Det er forskjell på det og på å plante skyldfølelse fordi en unge er tykk eller kort eller lang. |
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Sv: Matens påvirkning av vekst i barneårene
Du lyder som at det er problematisk å være 163? Det er ikke særlig dvergaktig å være så høy/lav som meg, altså. Jeg er ikke spesielt høy, men jeg synes det er drøyt å problematisere det å være under top model-høyde. Siden min mentale høyde er ca 180, jeg har god holdning og høye hæler så er det ekstremt lite dvergete. Trenger du å "forberede" henne, som om det er en belasting å være liten og nett?
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Det er nå veldig lekker å være høy og mørk synes jeg da. |
|
|
|
#36 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nei, nei, nei. Det er ikke negativt å være 163. Men hun har uttrykt ønske om å bli skikkelig høy, og vi forteller at det blir hun nok aldri. Vi har sagt at hun kommer til å bli som meg. Det er ikke helt sant, men forskjellen er neglisjerbar (jeg er 169).
|
|
|
|
#37 |
|
Epikur
|
Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneKult å være høy?
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneDet eneste barnet vårt reflekterer over når det kommer til høyde, er når han kan kjøre ting på Tusenfryd og Liseberg. Ellers tenker han knapt over at bestekompisen er et hode lavere. Det kan jo tenkes at han hadde fundert mer over dette om han var unormalt lav og liten for alderen.
|
|
|
#39 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneårene
Dette stemte bra på meg, men ikke på mine to søstre
|
|
|
#40 |
|
intro
|
Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneHvordan det fungerer å skille seg ut høydemessig, kommer sikkert både an på personligheten til barnet og kulturen på skolen, vil jeg tro. Jeg var alltid minst i klassen, og det var helt pyton - både fordi det var vanlig i miljøet å gjøre et stort poeng ut av det og fordi jeg var en følsom type som sikkert tilla små kommentarer og "stikk" for stor vekt. Nå finner jeg ikke igjen helsekortet mitt, men jeg må ha vært mindre enn jenta di, Tjorven, og dessuten er jeg jo født seint på året, så forskjellen ble enda mer påtakelig. Verre enn ulempene på tivolier og slike steder var det å alltid bli tatt for å være mye yngre enn jeg var, men det gjaldt kanskje spesielt i ungdomstida. Mye kan jo forandre seg med snuppa fram til den tid. (Jeg stoppet for øvrig på 1,60, og er nok relativt sett høyere nå enn jeg var som barn, selv om mange stadig ynder å kommentere hvor lita jeg er.)
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 17-01-11 kl 11:57. |
|
|
|
![]() |
|
|