|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Lov eller moral - om samboere og arv
Jeg har jo planlagt hva som skal skje om jeg dør. Men jeg har ikke tatt høyde i de planene for forhold som kan oppstå som jeg per i dag ikke vet noe om i noen særlig grad. Feks står det ingen steder at Drammen eller ungene skal arve så og så mye hver om det viser seg at formuen min er på hundre millioner jeg ikke visste om. Det betyr jo ikke at jeg vil at ungenes penger skal forvaltes av deres far. Det betyr bare at dette er en av mange ting jeg ikke har forberedt dersom noe skulle skje meg. Det er jo ikke så vanlig for en ganske vanlig fyr med minimal formue, slik Stieg Larsson var, å planlegge sin ettertid sånn at en milliardformue forvaltes fornuftig dersom en sånn skulle deise inn i et dødsbo ute av kontroll. |
|
|
|
#22 |
|
Leser
|
Enig med Veronal.
Ja, jeg tror det. Det vil si den generelle moralen endrer seg ikke, men folk tenker ganske forskjellig om 50 kroner og 50 millioner. Jeg ville for eksempel - med god samvittighet - ha puttet en femtilapp jeg fant på gaten i lomma, men fant jeg 50 millioner ville jeg aldri ha rørt de! Det er jo ikke summen i seg selv som endrer på ting, men hva som implisitt ligger i beløpet. Penger er jo ikke en "ting", det er et hav av muligheter.
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lov eller moral - om samboere og arvDet er vel ingen tvil om at hun ikke har krav på noe, juridisk sett. Men moralsk synes jeg det er smålig av familien å "stå på krava". Jeg så et tv-program om dette en gang, og såvidt jeg husker så holdt de vel nesten på å kaste henne ut av leiligheten pga at hun ikke hadde penger til å kjøpe dem ut... Selv om de ikke hadde surret seg til å ordne det formelle, mener jeg helt klart at man har et morals ansvar som familiemeldlem i en slik sak. Komme til en løsning som alle kan leve med, enkelt og greit. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Borte
|
Sv: Lov eller moral - om samboere og arvJeg ser ikke på Skavland, men så en dokumentar som belyste begge sider av denne saken en gang for et par år siden. Det kom tydelig frem at Stieg Larsson hadde hatt minimal og konfliktfylt kontakt med familien sin i årevis før han døde, og at de ikke var så opptatt av forvalte den kunstneriske delen av arven som de var av å forvalte den økonomiske. Intervjuene med dem levnet liten tvil om deres moral, men loven hadde de på sin side - det skal de ha. Så kan man jo selv mene hva man vil om hvorvidt de var noen moralske snillinger som lot samboeren beholde leiligheten hun hadde bodd i halve livet. Vel og merke etter lang tids konflikt og såvidt jeg husker en runde i rettsvesenet.
|
|
|
#25 |
|
VeloppDragen
|
Jeg er også enig med Veronal.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Om jeg fant 50 mill så hadde jeg vel strengt tatt krav på 10 % finnerlønn? Men hadde jeg bedt om det? Neida. |
|
|
|
#27 |
|
Leser
|
Jeg ville nok ha trodd at pengene kom fra noe kriminelt :har sett for mye på TV: og ikke tatt ei krone.
|
|
|
#28 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt klart.
|
|
|
#29 |
|
Shake it out!
|
Det synes jeg også. Men samtidig så tenker jeg som så at om mi e unger blir samboere, og driter på draget mht testamente, så håper og tror jeg at vi hadde vært store nok til å inkludere den som satt igjen.
|
|
|
#30 |
|
|
Sv: Lov eller moral - om samboere og arvMen det hun ønsker her, hvordan har hun tenkt at det skal fungere? Hun vil har rettighetene til å forvalte bøkene og det kunstneriske, men hvordan skal det samarbeidet med faren og broren fungere? Eller er ikke faren og broren spesielt blandet inn i dette uten det er et firma som driver saken? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Lov eller moral - om samboere og arvNår man lar vær å skrive samboeravtale har man seg selv å takke. Det var vel hennes valg så vel som hans. At familien hans framstår som hevngjerrige duster gjør jo at jeg synes Larsson og samboeren var ennå dummere som ikke sikret seg og hverandre. Dårlig forhold til slekta gjør det jo enda viktigere med skriftlige avtaler.
Det er en selvfølge for meg også, tror jeg, men det forutsetter at man har et nogenlunde greit forhold til hverandre. Slik er det ikke og var det ikke i denne saken. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Lov eller moral - om samboere og arvHar dere sett brorens versjon? Jeg holder på å ser det nå. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
|
Ja, han virket troverdig, men han er selvsagt ikke rutinert når det gjelder forvaltning av bøker og filmer. Sannheten ligger vel et sted mellom de to versjonene. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lov eller moral - om samboere og arvJeg så ett intervju med alle sammen for noen år siden, og jeg klarar bare ikke å like broren, og heller ikke faren. Jeg syns egentlig bare de skulle ringt enken og spurt : Hva er kontonr ditt, så vi får overført pengene til deg, og når kan vi møtes for å gi deg alle rettigheter.
|
|
|
#37 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det tror jeg også. Jeg må si broren ga et bedre og mer rasjonell (?) framstilling av saken enn det samboeren gjorde. Jeg synes heller hun framsto som tydelig mer følelsestyrt, og det er ikke alltid det gir det korrekte framstillingen av saken selv om man har sympati for sorgen. Jeg synes det i brorens framstilling gikk fram at hun hadde fått mange sjanser til å få innflytelse og en del av arven, men hun framsto som totalt uegnet til samarbeid og vilje til å løse noe. Det var lizzom alt eller ingenting.
|
|
|
#38 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det var vel å ta litt hardt i. Velger man å la være å gifte seg bør man også vite hva det medfører, og ta de nødvendige grep hvis det ikke er en situasjon man ønsker.
|
|
|
#40 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Lov eller moral - om samboere og arvAllium sa det. |
|
|