Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Akseptabel ventetid er:
Under 1 time 81 48,80%
1-2 timer 56 33,73%
2-3 timer 8 4,82%
Alt er akseptabelt! 21 12,65%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-07, 22:06   #1
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Vi kommer alltid rett inn, og går ofte bare rett via akutten.

Gammel 24-02-07, 22:08   #2
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Jøss, hvor bor dere?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 22:11   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Synes det bør ta under en time, kan de ikke overholde det bør de be folk f.eks vente litt når de ringer. Med vente litt tenker jeg da på at de bør si fra at folk bør vente litt før de kommer.

Her hos oss er det ikke så ille på legevakta, som oftest tar det ikke så lang tid. Vi ringer alltid først og hører hvordan det ligger an også da (og spør om vi trenger å komme) Selvsagt kan det hende at legen blir kalt ut til noe akutt, men det er sjeldent. (kun en lege på vakt)

Gammel 24-02-07, 22:11   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke akseptabelt å vente over 1 time før en kommer inn. På legevakten her i byen får du en gradering (farge) når du kommer. Du får ikke time, men må komme og få denne graderingen. Har du rød er du prioritert og skal ikke vente, er du gul så går du foran alle de andre som er hvite. Hvite er ting som blir vurdert til av sykepleier at egentlig kan vente til legekontoret åpner igjen på dagtid, men de tar de innimellom ved ledig kapasitet. Synes dette egentlig er en grei ordning. Selv drar jeg kun på legevakta ved absolutt akutt og ting som ikke kan vente overhode, så jeg har aldri hatt problemer med å måtte vente lenge.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 01:01   #5
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Men det er vel pga. guttungen.

Vi kommer alltid rett inn på barn akutt mottaket på sykehuset, og er aldri på legevakta, det har jo med barnet mitt å gjøre.
Og det er jeg veldig glad for, kunne aldri tenke meg å sitte på legevakta i timesvis med et sykt barn, tenk på den smittefaren der da! Og barnet har det jo ikke bra da. Barn bør prioriteres, håper de gjør det de fleste steder.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 10:24   #6
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Men det er vel pga. guttungen.

Vi kommer alltid rett inn på barn akutt mottaket på sykehuset, og er aldri på legevakta, det har jo med barnet mitt å gjøre.
Og det er jeg veldig glad for, kunne aldri tenke meg å sitte på legevakta i timesvis med et sykt barn, tenk på den smittefaren der da! Og barnet har det jo ikke bra da. Barn bør prioriteres, håper de gjør det de fleste steder.

Det gjør vi også hvis minsten skulle få feber. Men han "teller" liksom ikke når jeg svarte på denne undersøkelsen.

Gammel 24-02-07, 22:12   #7
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Så jeg synes ikke den sykdomsprioriteringen funker så bra, og synes det virker som om de tar dem som har med seg hele familien først....

Det kan jeg skrive under på at den ikke gjør!

Vi satt like lenge og ventet med en baby på 3 uker som holdt på å dø av sepsis (vi visste selvsagt ikke at han hadde det!), som da vi hadde en 2-åring med ørebetennelse. Det er jo horribelt! Noe svikter et sted.

Gammel 24-02-07, 23:54   #8
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes det er helt greit at det tar 1-2 timer. Jeg synes også det er greit at det prioriteres på sykdom og ikke på alder.

Som jeg skulle sagt det selv.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:44   #9
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det lengste vi har ventet er vel drøye timen.
Som regel slipper vi inn etter 0-20 minutter.
S har astma så det har blitt en del turer på legevakta de to siste årene.
Nå har hun vært helt fin i ca 8 uker. Bank i bordet.
I morgen går turen til 1 ukes opphold på Voksentoppen for utredning.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 18:30   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes det er helt greit at det tar 1-2 timer. Jeg synes også det er greit at det prioriteres på sykdom og ikke på alder.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 22:13   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd både lange og korte ventetider. De gangene jeg har måttet vente lenge så har jeg sett at folk som er langt sykere enn meg selv har blitt prioritert, og det synes jeg er helt greit.

Mamma har jobbet på legevakta. Hun forteller at det er MANGE gjengangere som virker som om de kommer dit i mangel på andre fritidssysler. Disse tar opp masse tid for de som jobber der.

Heldigvis har jeg aldri vært nødt til å dra på legevakta med snuppa, men hvis så skjedde ville nok toleransegrensen for hvor lenge jeg var villig til å vente være ganske kort.

Gammel 24-02-07, 22:28   #12
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Under en time.
Jeg har heldigvis aldri måttet oppsøke legevakt med T, men da jeg var høygravid, og føden trodde jeg hadde blodpropp, ble jeg sittende i to timer på venterommet på legevakten -og det var ikke ok. Samtidig som jeg satt der den gangen var det en mor med en baby som var skikkelig syk, og hun måtte vente like lenge som meg.

Jeg var med mamma på legevakten i fjor og hun ble tatt rett inn uten å måtte vente, men da var det snakk om uanstendige mengder med blod og sår som måtte syes med en gang (hun hadde trynt). De sendte henne forresten rett på akutten, som igjen sendte henne til plastiskkirurgisk. Dette gikk med kjempefart og jeg var imponert over hvor effektive de kan være.

Gammel 24-02-07, 22:34   #13
Elis
*Happy*

Elis sin avatar

Hvor: Drammen
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Under en time.
Nå er det heldigvis ikke så ofte vi er på legevakten, men jeg tror ikke vi har ventet mer enn en time.

Gammel 24-02-07, 22:19   #14
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært litt "bortskjemt" med at de gangene vi har vært på legevakten, om det så har vært med lillegutt eller meg selv, har det vært såpass alvorlig at vi har gått rett inn. Da har vi ringt på forhånd så de visste vi kom.
Her har også legevakten kommet hjem til oss ved noen anledninger

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 22:27   #15
Nå også i farger

Standard

Hva kommer under betegnelsen "så alvorlig" at man må komme rett inn da?

Gammel 24-02-07, 22:29   #16
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.....

Sist redigert av m^2 : 24-02-07 kl 23:00.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 00:52   #17
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Her varierer det veldig, det kommer an på om man drar på den lokale legevakten, eller den i sentrum.
På den lokale kommer det veldig an på når man kommer, og selvsagt om det er mye folk. De åpner kl 16, men man kan komme før og trekke kølapp.
Det er da kølapp til registreringen, ikke til å komme inn til legen.
De har åpent til kl 22.

I sentrum kan køene være uendelige. En gang satt jeg i kø i over seks timer, og da kom jeg tidlig på morgenen, og var mildt sagt dritt-lei

Gammel 25-02-07, 01:11   #18
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

En times tid synes jeg er greit. Men det kommer selvsagt også an på hvor alvorlig sykdommen eller skaden er.

Jeg kjenner en dame som har jobbet på legevakten i mange år, og hun sier at om folk kun kom dit da de hadde et reelt behov for det, ville køen være langt kortere. Mange kommer med småplager som man egentlig skal til fastlegen med.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 01:26   #19
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg kjenner en dame som har jobbet på legevakten i mange år, og hun sier at om folk kun kom dit da de hadde et reelt behov for det, ville køen være langt kortere. Mange kommer med småplager som man egentlig skal til fastlegen med.

Det er klart det ville vært det, men da kanskje sykefraværet hadde vært høyere enn det allerede er også, noen ganger så kan det være greit å få begynt på medisiner en fredagskveld for å klare å gå på jobb på mandag, selv om det egentlig ikke er veldig akkutt.
Jeg har vært på legevakt en fredagskveld for betennelse på ene øyet (det øyet jeg ser på) det var egentlig ikke akutt, men hvis jeg ikke hadde reist da så hadde jeg ikke kunne reist på jobb på mandagen, for jeg kunne ikke en gang kjøre bil fordi jeg ikke klarte å ha øyet oppe.
Sitter her med bronkitt nå, og hadde jeg vært i arbeid så hadde jeg sikkert reist til lege i kveld for å slippe sykefravær på jobb, men siden jeg er hjemmeværende så føler jeg at det ikke er nødvendig. Bare gjespe for fult det så får jeg nok luft,

Gammel 25-02-07, 16:09   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men hvordan skal folk - uten noen som helst medisinsk bakgrunn - kunne avgjøre hva som er et legevaktsbesøk verdig?

Jeg er mer for å trappe opp personellet på legevakten, kontra å la folk leke doktor og kanskje fatte avgjørelser som kan få fatale følger. Jeg mener ikke at man skal løpe til legevakta når man har flis i fingen eller snørrete nese, men er man usikker, så er det bedre med et besøk for mye enn et besøk for lite. Etter min mening!

I mitt yrke samarbeider vi mye med politiet, og tro meg, vi får overlevert folk med alt fra bittesmå kutt, til alvorlige hodeskader. Hvorfor? For politiet er ikke kvalifisert til å avgjøre hva som er alvorlig, og ikke. Publikken hyler ut når fulle mennesker dør i fyllearresten, naturlig nok, men blir irriterte når de kommer på legevakta med dem?

Jeg renner heller ned dørene på legevakta enn å gå hjemme å være bekymret, og om det betyr at køen vokser, so be it. Min datters helse går foran alt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.