Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ditt vokabular...

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-11, 18:08   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg bruker hypernevrokustiskediafragmakontravibrasjoner fast, og blir like overrasket hver gang noen må spørre meg hva det er for noe. Veldig spesielt.



Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Jeg satt og bekymret meg over at jeg ikke var helt inne i det sosiale spillet blant kollegene, så da så jeg meg nødt til å ty til tåpelige hersketeknikker gjennom å skryte av alle de sjeldne fremmedordene jeg kan.

Der ser dere. Jeg har så rett i dømmingen min.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:15   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Er det no det er opportunt å seia at ein konsekvent ikkje nyttar framandord, men i staden utiliserar adekvate norske synonym?



Jeg kan endel fremmedord, jeg bruker endel fremmedord. Men de fleste jeg omgås har vel omtrent samme grad av fremmedordbruk, så med mindre jeg blander inn fagterminologi blir jeg stort sett forstått. Så jeg har nok ikke et så spesielt vokabular.

Og så bruker jeg noen ord av typen ulaseggjørlig og kidnappelig som utenforstående kan stusse litt på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:17   #23
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg hørte ei som brukte ordet "panikkere" en gang, om å få panikk. Er det egentlig gangbart?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:22   #24
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Klarer fint å ikke bli forstått bare ved å snakke min egen dialekt jeg, så det er vel like greit å ikke bruke så mange fremmedord. Ikke er jeg god på det heller.
Ble allikevel fasinert av uttrykket signifikante voksne da jeg gikk på høyskole. "Lærte" jo en del fremmedord der som etterhvert har blitt en del av fagspråket. Det sniker seg inn. Men ble påmint av betydningen av å bruke det norske språket der det var mulig og ta bort alle faguttrykkene og fremmedordene av en meget oppegående forfatter/foreleser ved skolen...og det har jeg lagt meg på minnet.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:26   #25
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.292
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Det er vel mest medisinske ord jeg bruker som folk stusser på, tror jeg.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:29   #26
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Kan du "fremmendord" eller har du ord i ditt vokabular som du tror få andre kan eller bruker?

Kom med dem her

Nei, fremmendord kan jeg ikke, men jeg kan jo noen fremmedord hvis det duger?

  Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:34   #27
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.876
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Her om dagen måtte jeg forklare ordet "prokrastinere" og det er et ord jeg trodde de aller fleste kunne.

Jeg tror det er et langt vanligere ord her inne enn de fleste andre steder (og de fleste staver det visst prokastinere, både på FP og ellers).

Jeg sier mye rart, tror jeg, i alle retninger - fremmedord, utgåtte ord, bondske ord etc. Spesielt mange fremmedord bruker jeg nok ikke. Derimot har jeg fått uforstående reaksjoner ved bruk av ord som surve.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:36   #28
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.791
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har et svært stort ordforråd, men bruker sjelden ord andre stusser på eller ikke forstår. Jeg kommuniserer som regel for å bli forstått, så jeg forsøker som regel å bruke allmenn kjente ord.

Folk som bruker sjeldne fremmedord i vanlig tale er ofte ikke helt inne i det sosiale spillet, eller skrytepaver som bruker tåpelige hersketeknikker.

Jeg er på linje med Bæret her.
Men joda; på jobb har vi stammespråk som inneholder en del fremmedord som jeg bare bruker der, dermed bruker jeg en del såkalte fremmedord i dagligtalen.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:42   #29
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg er en ordskrotnisse, og koser meg med å bruke de snurrigste ord i dagligtalen. :peker på signaturen: Dessuten er jeg fagidiot med et temmelig overveldende terminologiapparat, men jeg prøver å begrense meg i offentligheten.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:47   #30
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg leste fremmedordboka på sengkanten da jeg var barn, så joda jeg kan nok finne på å bruke mye fremmedord. Men jeg prøver som regel å legge meg på lytterens nivå.

Noen "fremmedord" jeg glemmer bort at ikke er common knowledge er når jeg bruker smilyer verbalt. Når jeg sier "råll", "dån" og "grinele" så ser mange mennesker ganske lost ut.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:51   #31
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.699
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

I jobbsammenheng er det viktigere at jeg er god på skitsnakk enn på fremmedord, men ordforrådet mitt er på generell basis bra det altså.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:51   #32
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg bruker dem på facebook jeg. Antar at hele verden er innforstått med skriftlige smileys.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:53   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg er ekstremt glad i ordet "prokrastinere." Jeg prokrastinerer rett som det er.

Ellers bruker jeg å si: "hvorfor bruke fremmedord, når det finnes adekvate, stringente synonymer?"

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 19:01   #34
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.876
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg bruker forresten aldri ordet prokrastinere - det ligger ikke godt i min munn, og jeg ville følt meg veldig jålete hvis jeg sa det (selv om jeg naturligvis utfører handlingen omtrent hele døgnet ).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 19:02   #35
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.419
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg bruker faguttrykk siden jeg underviser i norsk og samfunnsfag, men ellers er jeg mest glad i rare uttrykk og morsomme ord. Elevene må også finne seg i å høre at de prokrastinerer, at vi skal rekapitulere og dessverre har jeg, selv om jeg er norsklærer en hang til å putte inn engelske ord og uttrykk når jeg finner det for godt. Jeg prøver å kun gjøre det i samfunnsfagstimene, da.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 19:20   #36
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg prokrastinerer i ett kjør.

  Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 19:35   #37
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg bruker forresten aldri ordet prokrastinere - det ligger ikke godt i min munn, og jeg ville følt meg veldig jålete hvis jeg sa det (selv om jeg naturligvis utfører handlingen omtrent hele døgnet ).

Nei ikke jeg heller. Selv etter jeg fant ut hva det betød, så er det liksom litt over grensen på en måte.
Kapitulere derimot, er jeg oppvokst med som et helt vanlig ord.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 19:41   #38
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Jeg pleier å si f.eks. pneumoni og cancer i stedet for lungebetennelse og kreft. Det er enklere for meg og så til de grader innarbeidet at jeg må anstrenge meg for å bruke andre ord. Sånn er det med de fleste av oss, tenker jeg. Vi har forskjellige ord knyttet opp mot forskjellige yrker og interesser.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:28   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg pleier å si f.eks. pneumoni og cancer i stedet for lungebetennelse og kreft. Det er enklere for meg og så til de grader innarbeidet at jeg må anstrenge meg for å bruke andre ord. Sånn er det med de fleste av oss, tenker jeg. Vi har forskjellige ord knyttet opp mot forskjellige yrker og interesser.

Mens jeg stort sett bruker norske ord for medisinske uttrykk der de finnes. Når jeg skal bli mer spesifkk og snakke med fagfolk, endrer jeg det, men de norske ordene ligger best i munnen for min del. Faguttrykk er en grei sak, alle har et stammespråk. Men det som er utrolig slitsomt, er de evinnelige TBF'ene. De kan virkelig være til hinder for god kommunikasjon. Bare som et eksempel mener vi (barneleger) og gynekologene to vidt forskjellige ting når vi snakker om BPD.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:47   #40
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt vokabular...

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Kapitulere derimot, er jeg oppvokst med som et helt vanlig ord.

Er ikke det et helt vanlig ord da?? Er det noen som soer det ikke er det

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no