Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

365 egenmeldingsdager i året?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 18:01   #21
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 365 egenmeldingsdager i året?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

jeg synes det er litt fascinerende at folk alltid mener mye om ANDRES sykdom.

Hva??! Er DET også galt nå?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:41   #22
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Igjen, hvordan vet dere det? Sier folk rett ut at de er "skulkesyke"? Jeg opplever at folk rundt meg har høy terskel for å si at de er syke, og har aldri mistenkt noen for å lyge på seg en sykedag for å ha fritid. Derimot har jeg selv blitt oppfordret av sjef til å ta meg en dag med egenmelding når jeg har vært veldig sliten og nedkjørt etter lang tids press privat og i jobb. Er man "skulkesyk" hvis man ikke er sylte forkjølet eller har feber?

Noen sier nærmest at de skulker ja. Er de samme som alltid f.eks er syke på mandag hvis de har jobbet helgen. Er ikke alle som har høy terskel for å si de er syke desverre. Vet ikke om det er litt avhengig av hvilke yrke en jobber i, men kan nesten virke som noen yrker har større andel av ansatte med lav arbeidsmoral.

Gammel 05-01-11, 21:35   #23
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner ikke helt poenget. Mulig det er noe jeg har gått glipp av med ordningen. Men holder det ikke med de 8 dagene, tilsammen 24 dager i året (eller hva det nå er) som man har som IA-bedrift? Hva er poenget med et helt år?

Jeg tenker at hvis jeg er syk lenger enn en uke, så vil jeg gjerne ha en bekreftelse fra en lege på det. Føles ikke helt greit å gå på egenmelding et helt år liksom...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 21:56   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

. Enkelte er til og med så frekke at de jobber fullt selv om de ikke kan, for deretter å sykemelde seg ned i stillingsbrøk, men allikevel få full lønn. .

Det er ganske vanlig, ja, det er mitt inntrykk også.

Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:00. Årsak: Fjernet navn fra sitat
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 07:53   #25
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sitat:

Man er skulkesyk når man har sykemeldt seg i romjulen for deretter å bli sett på afterski i Hemsedal samme romjul.

Man er skulkesyk når man møter kollega på fly til Thailand og forteller at man tok en 3-dagers for å få gunstigere ut og hjemreise på ferien.

Du forstår hva vi mener, Heilo? Du forstår at det faktisk finnes skulkere, eller?

HELDIGVIS har de aller, aller fleste/flertallet en høy grense for å sykemelde seg uten grunn.

Men hvorfor skal de få som misbruker ødelegge for en ordning som ser ut til å fungere for de mange? Se artikkel om Mandal her.

Og til de som gjerne vil snakke med lege vil jeg gjenta meg selv; det ligger absolutt ingen hindring i å snakke med lege, dra på sykehus eller hva det skal være i denne ordningen. Du trenger bare ikke be om sykmelding i tillegg til en evt. diagnose. Poenget da er at du kan gå tilbake til jobb når du føler deg frisk igjen, ikke vente til sykmeldingen går ut slik det praktiseres i dag.

Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:01. Årsak: Fjernet navn fra sitat
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 08:35   #26
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Uansett hvilken ordning som praktiseres så vil det finnes de som utnytter systemet, så spørsmålet blir vel heller om man skal la denne gruppen ødelegge for et tiltak som kan få sykefraværet ned? Jeg har ikke satt meg godt nok inn i dette forslaget om 1 år med egenmelding, så akkurat det kan jeg ikke uttale meg om.

For egen del så har iallefall innføring av IA gjort at jeg i større grad kan være hjemme en dag eller 2 med egenmelding istedet for å dra til legen og kanskje bli sykemeldt ut uka, selv om jeg egentlig kanskje kunne vært klar for jobb allerede torsdag. Det er mye lettere å se det litt an nå, syns jeg. Om jeg våkner med feber på mandagsmorgenen så vet jeg at jeg ikke trenger å stresse med lege, før var det et mye større press siden man bare hadde 3 dager. Jeg er ikke noe mere borte enn før, så noe utnytting av at det jo er blitt enklere er det ikke.

Gammel 06-01-11, 09:27   #27
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner godt at slike eksempler oppleves som hårreisende urettferdig, og jeg ville nok også bli svært forbannet hvis jeg hadde kollegaer som ga uttrykk for slike holdninger. Nå har jeg ikke det, og jeg antar at min generelle holdning om at de fleste som er sykemeldte faktisk er det av en grunn skyldes en blanding av naivitet, et bevisst valg om å tro det beste om folk og kanskje hva slags bransje jeg jobber i?

For meg er det sånn at hvis jeg blir borte fra jobb en dag eller fem så går det først og fremst ut over meg selv, for det er ingen som gjør jobben min for meg mens jeg er borte. Hvis det er noe veldig prekært går det ut over kolleger som da må gjøre min jobb i stedet for sin egen, og ingen gjør deres jobb for dem i mellomtida. Det er jo ikke noe kult.

Jeg vil tro at skulk er mer nærliggende i situasjoner hvor det er utydelig for arbeidstakeren hvordan deres fravær påvirker dem selv og andre, hvor deres arbeidsinnsats kanskje ikke oppleves som avgjørende og ikke minst hvor de har liten egen innflytelse på egen arbeidssituasjon. Alle disse tingene er kanskje forhold som man kan ta tak i sammen med en prøveinnføring av fri egenmelding? Jeg er veldig enig med Bille i at hvis arbeidsgiver mistenker at ordningen utnyttes så må det være mulighet for å be om lege-erklæring likevel.

Men jeg er litt nysgjerrig: Hvordan reagerer man/dere når en kollega åpenlyst skulker og sier det selv?

Sist redigert av Heilo : 13-01-11 kl 23:08.
Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 11:30   #28
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg trodde erfaringer fra IA har vist at antall sykedager pr. år ikke reduseres automatisk ved å innføre flere egenmeldingsdager. Det kan fungere godt, men da helst i samarbeid med gode tiltak på arbeidsplassen, hvis jeg husker riktig fra det jeg har lest.

Hos oss har det fungert meget bra med IA. Ved sykdom innvolveres arbeidsgiver fra dag en på en mye mer effektiv måte. Først kun telefonkontakt, deretter samtaler osv. ved lengre fravær. Tror fraværet i vår bedrift lå på rundt 3% ifjor. Vi er en større bedrift, og det er muligens lettere å tilrettelegge for den enkelte da.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 01:28   #29
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

.... Enkelte er til og med så frekke at de jobber fullt selv om de ikke kan, for deretter å sykemelde seg ned i stillingsbrøk, men allikevel få full lønn. ....

Hva mener du med dette, at noen ikke kan jobbe fullt, men gjør det og sykemelder seg ned? At enkelte ikke er fysisk i stand til å jobbe i full stilling eller hva?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:23   #30
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

At enkelte ikke er fysisk i stand til å jobbe full eller hva?

Jeg jobber best edru.

Det spørs vel om det er mulig å få systemer som fungerer og samtidig ikke kan utnyttes. Arbeidsmiljøet er nok vel så viktig, det avgjør om man er på jobb når man kan, eller om man er borte når man kan. Ut fra egen erfaring vet jeg at med et arbeidsmiljø som ikke er av de beste, er det betraktelig mer fristende å bli hjemme sykemeldinga ut, selv om man egentlig er frisk, enn det er med et godt arbeidsmiljø.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 17:21   #31
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Og jeg som trodde det var legen som sykemeldte og ikke pasienten. Så feil kan man ta. Klart det bare er å skaffe seg en fulltidsjobb, late som man er syk og så sykemelde seg. Herregud.

Gammel 12-01-11, 21:56   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Når man er IA-bedrift og i tillegg har barn så er det ganske mange dager man kan være borte fra jobb uten å gå til lege for å sykemelde seg.... og når de er brukt opp, så kan man gå til legen....og sånn går nå årene... Ny kvote egenmeldinger hvert år...

Men hvordan gjør de det da? Syk hver fredag? Det må da se såpass suspekt ut at leder reagerer?

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 02:02   #33
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Og du ****, vet helt sikkert at det bare er juks? Hvordan vet du det? Har du undersøkt, snakket med vedkommende, fått tips fra naboer, har kjennskap til ev. tidligere sykehistorie eller hva får deg til å vite at det umulig kan være sant at de eller ungene er syke?

Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:02. Årsak: Fjernet navn
Gammel 13-01-11, 16:46   #34
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Men skal det at noen få gjør slikt gå utover alle de som ikke gjør sånt? Jeg tror nemlig de aller fleste ikke driver med slikt.

Sist redigert av polarjenta : 13-01-11 kl 19:47. Årsak: Slettet en qoute
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 18:56   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vet, ****. Du er rimelig åpen på hva du jobber med, og i hvilket firma. Det er ikke spesielt vanskelig å finne ut av hvem du er, og når du går ut på Det Åpne Internettet og proklamerer at du er verneombud og har vært tilstede i medarbeidersamtaler hvor akkurat dette har vært tema, og at juks har blitt innrømmet et cetera et cetera - tja, er du nå helt sikker på at du er et veldig intelligent verneombud akkurat nå?

Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:02. Årsak: Fjernet navn
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 19:12   #36
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du vet, ****. Du er rimelig åpen på hva du jobber med, og i hvilket firma. Det er ikke spesielt vanskelig å finne ut av hvem du er, og når du går ut på Det Åpne Internettet og proklamerer at du er verneombud og har vært tilstede i medarbeidersamtaler hvor akkurat dette har vært tema, og at juks har blitt innrømmet et cetera et cetera - tja, er du nå helt sikker på at du er et veldig intelligent verneombud akkurat nå?

Du har et godt poeng og derfor skal jeg slette innleggene.

Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:02. Årsak: Fjernet navn fra sitat
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.