Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hundeeiere se hit - om kresen hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-11, 11:14   #21
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Nja, men jeg ser ingenting galt i å bruke middagsrester/saus/leverpostei osv til å smakssette tørrforet hans. Her har vi også lange perioder vi også må det. (men her er det oftest nok med olje over maten da)

Gammel 04-01-11, 11:34   #22
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker alltid å blande inn litt middagsrester eventuelt kattemat (våtfor) sammen med tørrforet til min hund. Da går maten ned på høykant. Jeg skjønner igrunn godt at hunder går matlei, det hadde jeg også gjort om jeg fikk servert de samme tørre kulene hver eneste dag.

Gammel 04-01-11, 11:40   #23
Albertine
Passiv

Standard

Hva ER det med hunder og kattemat, egentlig?

Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:47   #24
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Bløtlegge foret og ha i leverpostei kan kanskje virke- må teste det. Han er veldig glad i leverpostei, så kanskje.....

Autofil- ja bytte veterinær er jo alltids en mulighet Men egentlig er jeg fornøyd med veterinæren, bortsett fra at hun sier "det er bare å gi den kun tørrfor -den spiser når den blir sulten"

Bløtlegge i litt varmt vann og blande inn leverpostei - det synes de fleste lukter sååå godt at de bare må prøve! Litt olje oppå foret liker mange hunder, maisolje e.l.

Og det er ikke alltid de spiser når de blir sultne, noen sulter heller i hjel enn å spise tørrfor...

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:47   #25
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kanskje ikke særlig vanlig, men vi gav vår hund(som ble 13 år) omtrent samme mat som oss, fikk aldri hundemat. Det vil si; brød med leverpostei og annet pålegg, middagsmat(ikke veldig salte ting, stekte pappa koteletter lagde han en liten en uten krydder til hunden, hehe) osv. Han fikk da både grønnsaker, fisk og alt - variert med andre ord. Kunne det være noe, å bare droppe tørrforet og gi han variert(sunt) kosthold ellers? Vår hund fikk iallfall det den trengte slik, var lite syk - hadde kun to turer til veterinær(utenom vaksinering og den slags) og fikk da kommentar fra veterinæren: "hva slags for gir dere, han er så fin i pelsen..."

Gammel 04-01-11, 11:54   #26
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Acino- hehe- kanskje vi skal gjøre det slik, ja. Men jeg synes kanskje det er litt tryggere at han får i seg litt tørrfor også, slik at jeg er sikker på at han får alt han trenger. Men vi får se. Blir han helt umulig, så får jeg vurdere det

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:55   #27
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Re: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Jeg tror at Hårek må være av den typen.

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Og det er ikke alltid de spiser når de blir sultne, noen sulter heller i hjel enn å spise tørrfor...

Gammel 04-01-11, 12:06   #28
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Vom og hundemat har fullfor; der er ikke veterinæren informert, tydeligvis. Hundematen med laks (husker ikke nummer) er fullfor, høyenergiforet Sprint likeså, samt valpeforet. Flere av de andre typene kan være fullfor dersom man tilsetter vitaminer.

Vi har foret med V&H i flere år, og har ikke sett oss tilbake. Begynnelsen på hele greia var matnekt av den typen du beskriver. Ikke tale om at han skulle ha hundemat, men han kom som et skudd da vi åpnet kjøleskapsdøra. Først reduserte vi til ett måltid pr. dag, og så gikk vi fullstendig over til V&H, og etter det har det ikke hendt en eneste gang at han ikke har villet ha mat (annet enn hvis vi har gitt ham tørrfor).

Så jeg vil også anbefale Vom og hundemat.

Gammel 04-01-11, 12:57   #29
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Re: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Jeg får ta meg en tur på felleskjøpet og kjøpe Vom og hundemat, da

Gammel 04-01-11, 13:03   #30
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Våre hunder er også matlei. Tidligere har vi kun gitt dem coop tørrfor blandet med middagsrester, eller hundepølse. Det har sjelden vært noe problem.
Men etter at vi overtok en rasehund med sære behov ble det kjøpt inn dyrt for hos veterinæren. Ingen av dem vil spise det.
Jeg ville også blitt matlei om jeg skulle spise samme mat hver dag, derfor varierer vi også hos hundene. Men tørrfor er hovedingrediensen.

Gammel 04-01-11, 13:08   #31
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vår hund er også K R E S E N. Vi har prøvd alt av tørrfor. Med dill og dall oppi spiste hun, fasinerende har hun en nese for raspet parmesan f.eks.

Plutselig oppdaget vi at hun likte en type fra ICA som het Purina. Jøye meg. Men så ble hun lei... og vi blander ofte i vom og hundemat, halvt om halvt.

Nå er hun plutselig i en god periode, og spise noe tørrfor fra dyrebutikken hun plutselig ville ha.
Tørrfor bør settes frem to ganger om dagen, og fjernes igjen hvis det ikke spises. Det bør oppbevares i lukket pose, for det er smaksforskterkere (lukt?) som blir ødelagt hvis det står fremme.

Gammel 04-01-11, 13:09   #32
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg får ta meg en tur på felleskjøpet og kjøpe Vom og hundemat, da

Selger Felleskjøpet V&H? Jeg trodde de solgte Labb. Her kjøper jeg det hos den nærmeste dyrebutikken. Vi kjøper kilospølser, og hunden på i overkant av 25 kilo får en halv pølse pr. dag. De skal ha 2% av kroppsvekten sin hver dag, og det finnes også halvkilospølser for mindre hunder, men det er ikke alltid butikkene har denne størrelsen inne.

Gammel 04-01-11, 13:13   #33
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Å jeg trodde bare det var felleskjøpet. Kanskje jeg må lete i dyrebutikken etter det i stedet.

Gammel 04-01-11, 13:14   #34
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Vet du forresten om de kan fryses i biter? Hårek er 8 kilo, så da vil det jo ta noen dager før han har spist opp en kilo..(For jeg har regnet riktig om han da skal ha bare 160 gram ?)

Gammel 04-01-11, 13:20   #35
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Du kan finne forhandlerliste inne på vomoghundemat.no, i hvertfall.

Her har mannen gått til angrep på pølsene med øks noen ganger, og deretter lagt dem i fryseren. Det er litt klinete å forholde seg til ferdig opptint mat, men den holder seg uansett noen dager i kjøleskap, så dersom du får tak i halvkilospølser, kan du bare dele dem i tre og oppbevare dem i en tett plastboks, eller som vi gjør: en avkuttet plastflaske.

Enda en bonus med v&h for vår del: kløen og tendenser til flass, som han hadde hatt på alle tørrfortyper, inkludert sensitivvariantene, forsvant i løpet av kort tid, og holder seg borte så lenge han ikke får for mye tørrfor.

Gammel 04-01-11, 13:35   #36
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Bikkja vår er kresen på mat, pluss skikkelig sensitiv i magen så han tåler ganske lite av det han faktisk liker, men vi har omsider landa på eit eukanubafôr han faktisk et, som går greit for magen. Han er dog småspist, og et stort sett berre når han er glad. (T.d. tar han gjerne ein neve tørrfôr idet vi kjem heim, men ignorerer det tvert ellers.)
Han fekk v&h ei stund, og det fungerte heilt topp magemessig, men han likte det ikkje, måtte blandast inn med fiskebollar for å i det heile tatt få i han fôret. :klaskepanne: Eg har stor tru på v&h ellers, "alle" hundar eg har møtt likar det og fungerer supert på det, mindre bæsj blir det og!

Me kjøpte pølser på 5kg og delte opp i ca 200g bitar, som var det han skulle ha, og la i frysen. Den typen me kjøpte var det ikkje naudsynt å ha olje over (me kjøpte med laks trur eg?), tok opp ein bit om dagen, tinte forholdsvis fort.
Billig er det og.

Trur Labb har våtfôr som er fullfôr forresten? På boks? Litt usikker.
Og så er det eit eller anna Go'biten (eller liknande) fullfôr på boks, med smaksgaranti og penger tilbake om bikkja ikkje liker.

Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 17:34   #37
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Hahaha- dette virket faktisk. I allefall i dag. Det gjenstår å se om han finner seg i å spise det samme i morra

Takk for tipset

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Bløtlegge i litt varmt vann og blande inn leverpostei - det synes de fleste lukter sååå godt at de bare må prøve!

Gammel 06-01-11, 17:41   #38
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Hundeeiere se hit - om kresen hund

Hehe, så moro at det virket! Lykke til videre

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 18:22   #39
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Hehe det virket i to dager, så nektet han å spise det. Så startet vi med Vom og hundemat, og det har han funnet seg i å spise en stund, men nå blånekter han det også. Etter å ha hatt hund som ikke har spist i noen dager nå, ga jeg han Frolic, og da spiste han. Jeg tror rett og slett at han må få variert kost, og jeg må i allefall vente med restene av vom som ligger i fryseren.
Ikke lett med disse hundene som vet så godt hva de vil

Sist redigert av gnuri : 21-03-12 kl 18:46.
Gammel 21-03-12, 18:43   #40
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var borti en historie om en hund som var så enormt kresen og ikke spiste. Den skulle være hos avlaster eller noe sånt en stund, og avlaster gadd ikke fore med biff og hva det nå var den lille hunden likte. Så han gav tispa tørrfor. Hun spiste ikke. Han gav seg ikke, hunden fikk ikke noe annet enn ordinært hundefor. Det gikk godt over en uke før hunden gav seg og spiste, og etter det spiste den vanlig hundemat.

Ta nå dette med en klype salt - det var ikke meg som passet hunden og jeg fikk gjenfortalt historien av han som visstnok passet dyret. Hvor mye jeg kan stole på vedkommende vet jeg ikke heller.
Jeg er restriktiv med å gi mine noe annet enn tørrfor. Og Frolic er bare godbit hos oss - det er mye buljong i foret (og dermed salt) og det er det som får hundene til å elske den maten. Samme gjelder jo kattefor, det er saltere enn hundene egentlig tåler.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.