Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Avslappa forhold til juletradisjonene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-10, 22:35   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg elsker juletradisjonene mine og vil gjerne at det meste skal være slik det alltid har vært. Men det er jo ikke fordi det MÅ være slik; det er fordi jeg liker det slik.

Jeg er også der, kjenner jeg. Ikke noe jeg MÅ, men mange tradisjoner jeg har lyst til å videreføre. Jeg tilpasser meg selvsagt til der jeg feirer jul, og innser at alle ikke gjør det sånn som jeg er vant til, men når jeg er hos mine foreldre har jeg nok litt "faste postar", ja. Men ikke noe jeg må i den forstand at det føles som en plikt.

Gammel 23-12-10, 22:37   #22
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en del juletradisjoner og jeg er veldig glad i dem. Tradisjoner er en viktig del av jula her i huset, men det blir også jul uten, bare ikke vanlig jul! Juletreet pyntes lillejulaften, strømpene skal henge på døra til ungene, vi spiser kl.17.00 på julaften og ja, jeg baker 7 slag til jul!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:41   #23
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har et avslappet forhold til det, tror jeg. I år skal vi f.eks ha kalkun, første gang vi har det. Barna MÅ ha julestrømpe julaften morgen og jeg synes det hører med å bake litt.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:41   #24
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker juletradisjonene mine og vil gjerne at det meste skal være slik det alltid har vært. Men det er jo ikke fordi det MÅ være slik; det er fordi jeg liker det slik.

Jeg tar det ikke så nøye hvor mange sorter vi har og hvor rent det er i krokene, men jeg liker godt å stelle i stand til jul.

Gammel 23-12-10, 22:47   #25
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Nja, jeg er vel sånn midt imellom. Temmelig avslappet men det er alikevel noen must som må til.

Gammel 23-12-10, 22:50   #26
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig avslappet til det, men syns jo det er koselig at huset er julepyntet, og å være sammen med familien og feire jul.

Jeg har faktisk blitt mer avslappet til hele jula etter at jeg fikk barn. Før det skulle alt være som det hadde pleid.

Gammel 23-12-10, 22:51   #27
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:53   #28
Left
Passiv

Standard

Jeg er heller ikke så nøye på det, men noen ting må være på plass for at jeg skal føle at det er jul.

Da jeg var gift feiret vi annethvert år hos svigers, og det må jeg bare si var en temmelig stusslig affære.
Jeg er vant til julehus deluxe, med masse nisser, tusser og troll, og kanskje andre ting også - min mor er e k s t r e m til å pynte til jul. Hun har bla. et stort stabbur fullt med fjøsnisser, og med lys under mønet osv, og snø rundt osv. Veldig fint. Og jeg liker at det synes at det er jul, og pynter gjerne mye selv også et par dager før jul.
Men hos svigers var det minimalt. De hadde juletre merkelig nok, men ellers var det ingen som pyntet seg, og vi satt på kjøkkenet å spiste julemiddag. Akkurat som alle andre dager

På julaften kveld like før man skal spise, så skifter man til pentøy, og får litt høytidsstemning.

Joda, jeg har nok ting som må være der, selv om jeg er slakk på mange andre ting. Vi baker kun pepperkaker av ferdiglaget pepperkakedeig. Dettt er dettt. Ingen som spiser de tørre, fæle kakene allikevel. Og småfuglene får dem ikke, for de kan bli syke. Så det så.

Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 23:18   #29
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Nja, jeg er vel sånn midt imellom. Temmelig avslappet men det er alikevel noen must som må til.

Der befinner nok jeg meg også. Jeg liker tradisjoner og forutsigbarhet. Og jeg liker at jentene har de samme forventningene og opplevelsene som jeg har hatt i oppveksten min. Når de med stjerner i øynene sier "Sånn var det i fjor også" så føler jeg at jeg har gitt dem noe viktig og riktig.

Gammel 23-12-10, 23:19   #30
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Der befinner nok jeg meg også. Jeg liker tradisjoner og forutsigbarhet. Og jeg liker at jentene har de samme forventningene og opplevelsene som jeg har hatt i oppveksten min. Når de med stjerner i øynene sier "Sånn var det i fjor også" så føler jeg at jeg har gitt dem noe viktig og riktig.

Gammel 23-12-10, 23:22   #31
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ganske mange ting som bare være sånn og sånn, og heldigvis hadde ikke mannen med seg så mange spikrede tradisjoner inn i forholdet, så jeg har indoktrinert ham med mine.

Rundvask av hus er heldigvis ikke av må-tingene, men vi må bake litt (ikke nødvendigvis 7 slag, da), pynte pepperkakehus (i år står det stødig, utrolig nok!), jeg må koke saltkjøtt, spise goood risengrynsgrøt med mandel lillejulaften, sette ut grøt til nissen, ordne julestrømper til ungene, tenne alle levende lys + juletrebelysningen før ungene står opp julaften, ha pinnekjøtt til middag og multekrem til dessert, spise lang frokost 1. juledag, pynte oss før middag julaften, pynte oss litt 1. juledag også osv osv... Jeg er nok litt julefirkantet, men det er jo det som er jul, jo...

Men ungene liker forutsigbarheten godt, det merker jeg. Og så er det kjekt at det er likt de to plassene de bruker å feire jul - hjemme her og hjemme hos mamma.

Gammel 23-12-10, 23:31   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her må ting være som de alltid har vært. Jeg liker det sånn og ungene forventer det. De vet akkurat hva som skal skje når og går og venter og gleder seg.

Samme her.
Mitt inntrykk er at barn elsker faste tradisjoner, spesielt i julen. De vet hva som skjer når og de gleder seg, som du sier. Jada, det blir jul uansett og julen er koselig samme hva. Men jeg er glad i tradisjonene og ønsker å videreføre dem til barna slik at de kan huske tilbake på julene i barndommen med stor glede. I motsetning til mannen min, som aldri har hatt noe forhold til julen fordi foreldrene har vært VELDIG "whatever" til hele greia. Ingen tradisjoner, ingen synlig glede osv. Jeg synes det er utrolig trist.

Vasking og 7 sorter bankers har jeg ingen tradisjoner for, altså. Jeg vasker som vanlig og baker det jeg har lyst til å bake. Et par sorter er tradisjon, men ikke sånn at det står skrevet i stein.

Gammel 23-12-10, 23:44   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg må ingenting, eller druesalat må jeg lage om kvelden lillejulaften.
Og så må jeg ha et tre i stua. Helst med pynt på. Og lys.
Ellers blir det jul uansett.

Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 00:08   #34
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har vel ein tradisjon som må til for å få julesteming, og det er julegårdsbesøk. Då kjøper me tre, hopper i høyet (dvs. voksne sitter på låven og drikker kaffi), helser på kalvene, griller og handler i gårdsbutikken. Og helser på "gårdskona" siden ho jobber i barnehagen. Årets koseligste dag, og eit absolutt must for ungene.

Gammel 24-12-10, 00:21   #35
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ekstremt avslappet. Med en juleglad mann og ditto barn blir det bra likevel.

For meg er hovedsaken at det skal være kos. Mennesker som er gretne halve desember fordi de "må" styre med vasking og hundre andre ting er ikke stas.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 01:08   #36
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var veldig "sånn og sånn", men det blir mer og mer whatever. Jeg baker, vasker og koser, men jeg er ingen superdame, og døgnet har bare 24 timer, merkelig nok. Jeg har jul i hele huset, vi koser oss i adventstiden, men jeg dropper sølvpuss og er 100% sikker på at Hardangerbestikket duger i massevis. Vi baker 2 sorter (pepperkaker og gjærbakst) og dere ser med aldri happymuffinsbloggende om svibler, berlinerkraser og hjemmestrikkede julekuler.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 04:13   #37
Albertine
Passiv

Standard

Jeg bruker å gjøre ting ganske likt fra år til år, men når man flytter seks dager før jul så oppdager man at det fint blir jul selv om alt ikke blir gjort akkurat som man pleier.

Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 09:25   #38
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste er veldig opptatt av tradisjoner og hvordan ting "alltid" har vært siden hun var liten, så hun ønsker veldig å ha ting likt. Bare det at bestemor og bestefar har flytt fra hus til leilighet gjør ting litt krøllete i hodet hennes. Hjemme har vi mer en vane enn en tradisjon på hvordan vi gjør ting.

Jeg har ikke ting som jeg må, men det er ikke f.eks cartoon network-søpletv på juleaften, da blir det NRK-ala-tv-fin-barnetv. Og masse julebrus!!

Gammel 24-12-10, 09:35   #39
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke slik at en lite feil eller mangel velter hele jula. Om vi gjør det sånn eller slik dette året spiller ingen rolle. Men det er klart, det er jo en helhet som må være på plass, ellers så blir det jo ikke noen jul.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 09:37   #40
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

ENkelte tradisjoner MÅ gjennomføres på den faste vanlige måten. Det gjelder å sette seg til bords kl.17 når julen ringes inn, pakkeutdelingen i rolige former, julestrømpe og goddisen jeg setter frem rundt omkring på morgenkvisten julaften. Og den samme gode gamle pynten.
Barna forventer det, og vi gleder oss sammen over de faste vante tradisjonene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.