Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Avslappa forhold til juletradisjonene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-10, 23:25   #1
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Helt avslappet forhold har jeg ikke. Men vi har rokkert litt på forskjellige ting for at ikke alt skal bli stress. Vi pynter blant annet treet før 23. des. Vi går på gravene å tenner lys til våre kjære lille julaften istedenfor julaften formiddag. Vi er ferdig med å "bytte" gaver med familien før julaften. Så kan vi heller slappe av julaften formiddag.
- Huset ser noenlunde bra ut lillejulaften. Men har ikke vasket alt ned for å si det slik. Husker min mor, hun hadde sinnsykt mye kobber/messing-saker som jeg måtte pusse hver jul. DEN tradisjonen har jeg IKKE tatt med meg. (har ikke noe av det i hus engang)
Merker at jeg liker en del tradisjoner, men jeg forenkler nok der jeg kan.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 23:17   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge det er et juletre og gaver, så er vi fornøyde.

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man skal vaske så mye til jul. Jeg vasker jo om jeg skal ha folk, men ikke noe mer enn normalt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 23:18   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det er ikke sånn at veldig mye MÅ være sånn og sånn, men det er nok en del ting likevel. Jeg synes det hører med å bake litt i desember, men vi trenger ikke 7 slag og jeg kjøper pepperkakedeig ferdig. Pepperkakehus MÅ vi lage, med do. Det er jeg oppvokst med. Jeg synes det er fint å bruke anledningen til å vaske huset litt ordentlig, men vi tar ikke vegger, tak, skuffer og skap. Gaveutdelingen er jeg nazi på, men jeg har ingen problemer med å adoptere mannens middagstradisjon. Julepynten skal være ute og en del lys må vi ha rundt omkring. Jeg lot storebror pynte store deler av treet, men han får ikke lov å henge på noe annet enn julepynt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 23:25   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del kunne hele jula vært avlyst, så her i huset blir det juletre og pynting fordi Guttungen vil ha det slik.

Gammel 23-12-10, 23:31   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker juletradisjonene mine og vil gjerne at det meste skal være slik det alltid har vært. Men det er jo ikke fordi det MÅ være slik; det er fordi jeg liker det slik.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 23:35   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg elsker juletradisjonene mine og vil gjerne at det meste skal være slik det alltid har vært. Men det er jo ikke fordi det MÅ være slik; det er fordi jeg liker det slik.

Jeg er også der, kjenner jeg. Ikke noe jeg MÅ, men mange tradisjoner jeg har lyst til å videreføre. Jeg tilpasser meg selvsagt til der jeg feirer jul, og innser at alle ikke gjør det sånn som jeg er vant til, men når jeg er hos mine foreldre har jeg nok litt "faste postar", ja. Men ikke noe jeg må i den forstand at det føles som en plikt.

Gammel 23-12-10, 23:51   #7
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 10:46   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 13:08   #9
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sånn er det her også! Jeg ser også at ungene setter veldig pris på tradisjonene våre

Gammel 23-12-10, 23:37   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en del juletradisjoner og jeg er veldig glad i dem. Tradisjoner er en viktig del av jula her i huset, men det blir også jul uten, bare ikke vanlig jul! Juletreet pyntes lillejulaften, strømpene skal henge på døra til ungene, vi spiser kl.17.00 på julaften og ja, jeg baker 7 slag til jul!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 23:41   #11
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar det ikke så nøye hvor mange sorter vi har og hvor rent det er i krokene, men jeg liker godt å stelle i stand til jul.

Gammel 23-12-10, 23:41   #12
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har et avslappet forhold til det, tror jeg. I år skal vi f.eks ha kalkun, første gang vi har det. Barna MÅ ha julestrømpe julaften morgen og jeg synes det hører med å bake litt.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 23:50   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig avslappet til det, men syns jo det er koselig at huset er julepyntet, og å være sammen med familien og feire jul.

Jeg har faktisk blitt mer avslappet til hele jula etter at jeg fikk barn. Før det skulle alt være som det hadde pleid.

Gammel 23-12-10, 23:53   #14
Left
Passiv

Standard

Jeg er heller ikke så nøye på det, men noen ting må være på plass for at jeg skal føle at det er jul.

Da jeg var gift feiret vi annethvert år hos svigers, og det må jeg bare si var en temmelig stusslig affære.
Jeg er vant til julehus deluxe, med masse nisser, tusser og troll, og kanskje andre ting også - min mor er e k s t r e m til å pynte til jul. Hun har bla. et stort stabbur fullt med fjøsnisser, og med lys under mønet osv, og snø rundt osv. Veldig fint. Og jeg liker at det synes at det er jul, og pynter gjerne mye selv også et par dager før jul.
Men hos svigers var det minimalt. De hadde juletre merkelig nok, men ellers var det ingen som pyntet seg, og vi satt på kjøkkenet å spiste julemiddag. Akkurat som alle andre dager

På julaften kveld like før man skal spise, så skifter man til pentøy, og får litt høytidsstemning.

Joda, jeg har nok ting som må være der, selv om jeg er slakk på mange andre ting. Vi baker kun pepperkaker av ferdiglaget pepperkakedeig. Dettt er dettt. Ingen som spiser de tørre, fæle kakene allikevel. Og småfuglene får dem ikke, for de kan bli syke. Så det så.

Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 00:22   #15
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ganske mange ting som bare være sånn og sånn, og heldigvis hadde ikke mannen med seg så mange spikrede tradisjoner inn i forholdet, så jeg har indoktrinert ham med mine.

Rundvask av hus er heldigvis ikke av må-tingene, men vi må bake litt (ikke nødvendigvis 7 slag, da), pynte pepperkakehus (i år står det stødig, utrolig nok!), jeg må koke saltkjøtt, spise goood risengrynsgrøt med mandel lillejulaften, sette ut grøt til nissen, ordne julestrømper til ungene, tenne alle levende lys + juletrebelysningen før ungene står opp julaften, ha pinnekjøtt til middag og multekrem til dessert, spise lang frokost 1. juledag, pynte oss før middag julaften, pynte oss litt 1. juledag også osv osv... Jeg er nok litt julefirkantet, men det er jo det som er jul, jo...

Men ungene liker forutsigbarheten godt, det merker jeg. Og så er det kjekt at det er likt de to plassene de bruker å feire jul - hjemme her og hjemme hos mamma.

Gammel 24-12-10, 00:44   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg må ingenting, eller druesalat må jeg lage om kvelden lillejulaften.
Og så må jeg ha et tre i stua. Helst med pynt på. Og lys.
Ellers blir det jul uansett.

Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 12:51   #17
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg må ingenting, eller druesalat må jeg lage om kvelden lillejulaften.
Og så må jeg ha et tre i stua. Helst med pynt på. Og lys.
Ellers blir det jul uansett.

Druesalat? Det hørtes godt ut! Hvordan lager du det?

Gammel 26-12-10, 11:33   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Druesalat? Det hørtes godt ut! Hvordan lager du det?

Jeg pisker en pakke fløte og skjærer inn en halvkilo majones. Så blander jeg i en kilo blå druer, delt i to, og to mellomstore purreløk i tynne skiver.

Det må trekke i kjøleskap i minst et døgn før man spiser det, men det er knallgodt.

Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 01:08   #19
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har vel ein tradisjon som må til for å få julesteming, og det er julegårdsbesøk. Då kjøper me tre, hopper i høyet (dvs. voksne sitter på låven og drikker kaffi), helser på kalvene, griller og handler i gårdsbutikken. Og helser på "gårdskona" siden ho jobber i barnehagen. Årets koseligste dag, og eit absolutt must for ungene.

Gammel 24-12-10, 01:21   #20
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ekstremt avslappet. Med en juleglad mann og ditto barn blir det bra likevel.

For meg er hovedsaken at det skal være kos. Mennesker som er gretne halve desember fordi de "må" styre med vasking og hundre andre ting er ikke stas.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.