|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
can-jur
|
Sv: Fattigdom i NorgeVi er jo definerte som fattige, etter den normen.
|
|
|
|
#22 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Fattigdom i NorgeJa, hva er definisjonen på fattigdom?
|
|
|
|
#23 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Fattigdom i NorgeFor å si litt om barn i fattigdom også.
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Fattigdom i NorgeMin eldste sønn er overbevist om at vi er fattige, (og babler i vei om det til kjente og ukjente! |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fattigdom i NorgeJeg syns det blir litt feil å sammenlikne med hva "alle andre har" også. I Norge har de fleste for mye av alt, og man er ikke fattig fordi man ikke lever i overflod. Ellers er jeg veldig enig med Esme. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
can-jur
|
Sv: Fattigdom i Norge
Amen til det. Det er ingen hemmelighet at å være fattig i Norge tildels er "selvvalgt". Vi har gode løsninger for de som faller utenfor, men man må da har ressursene til å velge "rett" og faktisk prioritere. Ved å ta de grepene Esme skisserer så når man fram til barna uten å belønne foreldre med pussige prioriteringer.
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fattigdom i NorgeJa, for barn av rusmisbrukere, spilleavhengige, alkoholikere, eller hva nå enn de bruker pengene på, hjelpe det ikke ungene at foreldrene får stønader, men de hadde fått skikkelig skolemat om det var fri skolematordning, uavhengig av om foreldrene brukte de pengene de måtte ha mellom hendene på brød eller egen avhengighet.De løsningene Esme skisserer der er langt bedre egnet til å treffe ungene, enn stønader til foreldrene.
|
|
|
#28 |
|
Borte
|
Absolutt.
|
|
|
#29 |
|
Bedreviter
|
Jeg er enig i at sjansen er svært liten. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fattigdom i Norge- Barnefattigdom rammer spesielt barn av foreldre med lav utdanning, foreldre uten fast jobb og foreldre med ikke-vestlig innvandringsbakgrunn. Barn i store husholdninger, med enslig forsørger, i husholdninger som mottar sosialhjelp eller er velferdsstatsavhengige er også utsatt Jeg lurer på en ting, om man er uten jobb, trygdet og har generell dårlig råd. Hvorfor går noen da til det skrittet å får flere barn? Jeg ser det jo rundt meg, en av foreldrene da gjerne mor er 100% ufør får flere barn. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fattigdom i NorgeJeg har funnet en definisjon på relativ fattigdom, som skal være nokså mye brukt. Den er gitt av den britiske sosiologen Peter Townsend:
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fattigdom i NorgeSom ufør, enslig forsørger ville jeg nok slite ja.
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Fattigdom i NorgeMitt klare inntrykk er at byrden for de barna som ikke får dekket sine behov altfor ofte blir verre fordi mange av disse også har foreldre som søren ikke prioriterer ungenes behov heller. |
|
|
|
#34 |
|
Off the map.
|
Sv: Fattigdom i NorgeSå til spørsmålet om jeg tror jeg kan bli fattig? Nei, det tror jeg egentlig ikke. Vi har en real sum oppspart i form av fast eiendom. Ikke nok til et liv i luksus om jeg skulle miste jobben, men vi kunne da selge huset og kjøpe en blokkleilighet og få 'butikken' til å gå relativt greit rundt uten så store midler. Vi har uføre- og livsforsikring som vil kunne gi en utbetaling.
|
|
|
#35 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fattigdom i NorgeDette er et utrolig komplekst sett med problemstillinger og jeg har en mistanke at de som vil "avskaffe fattigdom med et pennestrøk" er de samme som vil at alle skolebarn skal prestere bedre enn gjennomsnittet.
|
|
|
#36 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Fattigdom i NorgeJeg tar ingenting for gitt, men i dag anser jeg det som lite sannsynlig at jeg skulle bli reelt fattig. Ved en uheldig hendelse ville jeg nok også greid meg greit: nedsatt arbeidsevne, alenemortilværelse eller økonomisk kollaps. Dersom flere av disse faktorene kom oppå hverandre ville det blitt betraktelig trangere, og det er vel ofte sånn det er. Livet kommer i hauger. Alvorlig sykdom sliter sund ekteskap og det er dyrt å være fattig. Man kan havne i vonde spiraler av manglende betalingsevne.
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Sv: Fattigdom i NorgeOg om jeg tror jeg kan bli fattig? Nei. Jeg har vært fattig. Jeg har eid én jeans og ingen tørketrommel og tatt den på halvtørr på morgenen over tid fordi det var den jeg hadde. Jeg har kjent på smaken av havregrøt uten melk oppi fordi jeg ikke hadde de femten kronene ekstra. Jeg har brukt tid på å få en økonomi som lå stusselig til etter et samlivsbrudd på beina. Og aldri følte jeg at jeg var fattig. Jeg hadde jo en bil (måtte ha på grunn av jobb) og jeg hadde hus og hjem og unger som ikke var sultne eller kalde. En gang begynte jeg å grine når minste ble bedt i bursdag, men jeg greide å skaffe frem en gave likevel. |
|
|
|
#38 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Den er jeg enige i.
|
|
|
|
#39 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Fattigdom i NorgeVi har ulik egenkapital, ulike forsikringsordninger og bor på sosialt ullike steder. Høylønnede får stort inntaktsgapet sammenlignet med hva NAV utbetaler.
|
|
|
|
#40 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jepp. Livet kommer i klumper.
Og ja. En bivirkning til: Jeg får nesten pusteproblemer av skrekk når jeg ser andre leve på kanten tilsynelatende uten å se det selv. Som har kjøpt tankegangen om at fattigdom kun handler om personlige egenskaper som ansvarlighet osv. uten å se at man faktisk ikke kan planlegge økonomien sin som om det vil være plankekjøring hele veien. Folk som konsekvent tar opp kredittkortgjeld og synes det er greit fordi de er samvittighetsfulle betalere, fremfor å spare til det de vil ha. Slike ting. Jeg klarer nesten ikke å se på og har nok blitt en av dem som maser på folk om buffersparing og sånn. Så det hender nok at jeg blir smånervøs på andres vegne når jeg synes de lever for nære kanten.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| fattigdom |
|
|