Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp, støvet overtar!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-10, 12:16   #21
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Har du mørke gulv og flater? Lyst gulv er genialt hvis en vil fortrenge støvet.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:21   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Få opp luftfuktigheten litt inne? Om vinteren tørkes mesteparten av klærne på stativ, ikke i den elskede tørketrommelen. Syns det hjelper litt.

Vi har vaskerom nede i kjelleren, der henger alltid klær til tørk, kun undertøy, håndklær og lignende tromles. Men kanskje det funker med en luftfukter da?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Helt ærlig Iset, hvis du er en vaskegudinne selv, så skal det mye til at du finner en du blir fornøyd med. Siden jeg er en sjuske selv så skal det ikke så mye til for at jeg blir fornøyd. Jeg er egentlig ikke kjempeimponert over jobben de gjør (har hatt flere)

Åh ... Men jeg kan jo sjekke referanser og sånt. Jeg kom over en lapp på Ica her en dag, der ei polsk dame søkte på vaskejobber. "God erfaring i tilfredsstillelse av mennesker". Men det er sort arbeid og det vil jeg jo ikke ha. Kan brukes opp til 4000,- kroner per år, men det overskrides jo rimelig kjapt da. Hvit vaskehjelp koster vel uansett for mye til at det noensinne blir aktuelt ifølge mannen.

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Har du mørke gulv og flater? Lyst gulv er genialt hvis en vil fortrenge støvet.

Jaa! :hyl: Jeg har gulv i mørk parkett og det er et rent helvete! Alle små riper og støv og alt vises 500 ganger mer enn på den lyse parketten vi hadde der vi bodde før. Men å rive opp gulvet og legge nytt er ikke aktuelt her, det orker jeg ikke. Når vi etterhvert kjøper hus skal jeg ha LYSE gulv!

Gammel 08-12-10, 12:24   #23
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaske og støvsuge hver dag?! En ting som hjelper er å være litt mer laidback.

Med mindre du faktisk får astmaanfall så klart. Da må det bli sentralstøvsuger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:28   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har dessverre et gulv som gjør at alt vises. Jeg klarer ikke å sitte og se på at gulvet flyter av støv og dritt altså. Jeg er en person som må ha det rent og ryddig rundt meg for å trives, så det å være laidback og se på driten funker ikke for meg. Men tørrmopp altså, det skal jeg som sagt gå over til. Og kanskje en luftfukter? Er de dyre?

Gammel 08-12-10, 12:31   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sentralstøvsuger går ikke, varmepumpe har vi. Hvordan funker den på støvet? Den står på hele døgnet nå om vinteren.

Har du tømt/renset filteret på varmepumpen i det siste?
Vi har filter som taes av og spyles i f.eks. dusjen.

Ellers må du nok ut og kjøpe støvsuger med Hepafilter. Electrolux Oxy-serien f.eks. Eller den der poseløse støvsugeren, det er vel Electrolux det også tror jeg.

Gammel 08-12-10, 12:32   #26
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Tror luftfukter var fy i forhold til inneklima før. Mulig de nye, dyre modellene forstøver så mye at det er bra. Støvfølelsen og støvet er mindre plagsomt når fuktigheten øker i alle fall.

Gammel 08-12-10, 12:33   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei, det visste jeg ikke om, engang. Ikke mannen heller, tydeligvis, for han pleier å vite om sånt men har ikke sagt noe. Det må vi se på i kveld!

Gammel 08-12-10, 12:41   #28
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det visste jeg ikke om, engang. Ikke mannen heller, tydeligvis, for han pleier å vite om sånt men har ikke sagt noe. Det må vi se på i kveld!

Det er jo ikke sikkert det er noe slikt på deres, men på vår Panasonic er det i hvert fall det. Og der samler seg mildt sagt mye støv ...

Gammel 08-12-10, 12:44   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er Panasonic vi også har. Dette skal bli interessant ...

Gammel 08-12-10, 12:47   #30
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ellers må du nok ut og kjøpe støvsuger med Hepafilter. Electrolux Oxy-serien f.eks. Eller den der poseløse støvsugeren, det er vel Electrolux det også tror jeg.

Hepafilter-støvsugere trenger ikke være sånn kjempedyrt det altså, tror jeg.

Gammel 08-12-10, 12:47   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men jeg trooor støvsugeren vår er med Hepafilter altså. Nå nå jeg gå og sjekke.

Gammel 08-12-10, 12:50   #32
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Det er Panasonic vi også har. Dette skal bli interessant ...

Vi har denne;

Der kan du dra opp frontpanelet, og da ser du at det er to filter der som du kan dra enkelt løs. Ta ut og rengjør forsiktig. Det er veldig viktig at det ikke går hull på nettingen, da må du bytte filteret med en gang. Sett tilbake og voila!

Gammel 08-12-10, 12:52   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Den er nesten lik vår, men sikkert en nyere modell. Vår ser slik ut.
Jeg kan altså bare ta dem ut og spyle forsiktig i dusjen?

Gammel 08-12-10, 13:09   #34
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

For Guds skyld, aldri anskaff pelsdyr!! Det gjør det hele 10 ganger værre og jeg kan regelrett stå og se på at hybelkaninene formerer seg mens de ler ondt!!

Gammel 08-12-10, 13:11   #35
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har dessverre et gulv som gjør at alt vises. Jeg klarer ikke å sitte og se på at gulvet flyter av støv og dritt altså. Jeg er en person som må ha det rent og ryddig rundt meg for å trives, så det å være laidback og se på driten funker ikke for meg. Men tørrmopp altså, det skal jeg som sagt gå over til. Og kanskje en luftfukter? Er de dyre?

Sånn du skriver høres det jo nesten ut som om kravene dine er det mest problematiske. Det er jo forskjell på litt støv på gulvet og et skittent gulv, altså. Å støvsuge hver dag er i mine øyne nokså overdrevet hvis du ikke har dyr som røyter eller noe.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:15   #36
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg støvsuger ikke alt hver dag, men jeg støvsuger alltid noe - har denne handy saken til de tingene som irriterer vettet av meg; f.eks smuler under spisebordet etter måltid, støv fra peisovnen og hundehår i trappen. Det kan jeg fint finne på å gå over hver dag, men utover det støvsuger jeg vel ikke stort mer enn en gang i uken. Jeg har gitt opp å holde helt tritt med møkka altså, det går bare ikke!

Man kan ta ut selve støvsugeren biten og bare bruke den uten forlenger; veldig kjekk sak uten ledning. Kommer til de fleste plasser og gjør det litt lettere å holde hybelkaninene litt i sjakk.

Gammel 08-12-10, 13:17   #37
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror mannen din bør ta ut de filtrene Iset. Om de ikke har blitt støvsug på en stund, vil du antagelig får sjokk, hjertetrøbbel og fandens oldemor.

De filtrene bør støvsuges temmelig ofte nå som pumpa går, når de blir tette vil pumpa varme dårligere også.

Gammel 08-12-10, 13:18   #38
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En støvsuger spyr ut ganske mange ganger MER støv enn den suger opp. Det er ikke uten grunn at man alltid skal støvsuge FØR man tørker støv, f.eks....

*støvsuger aldri*

Gammel 08-12-10, 13:18   #39
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Med tanke på Iset sitt forhold til støv bør hun ikke være i rommet når det skjer, og mannen bør få klar beskjed om at det han skal si etterpå er "neida kjære, det var ikke så ille", etter å ha fjernet alle mulige synlige bevis for hvordan det egentlig så ut.

Gammel 08-12-10, 13:20   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

En støvsuger spyr ut ganske mange ganger MER støv enn den suger opp. Det er ikke uten grunn at man alltid skal støvsuge FØR man tørker støv, f.eks....

*støvsuger aldri*

Ikke ofte vi har fremme støvsugeren nei... sånn microfiber-våtmopp fra jif som bare er veeeeeeeldig lett fuktet (ikke skyll den, bare fuktes lett) soper sammen støv helt finfint. Da trenger man ikke spre støv med en støvsuger/spreder. Man tar det med moppen, og kvitter seg med det, heller enn å resirkulere det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.