|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Nå gikk akkurat strømmen her igjen, og jeg kjenner at jeg driter i hvor vakkert det er i Hardanger uten monstermaster. :i kontakt med sin indre blåruss:
![]() |
#22 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?
.... for i land styrt av rødruss har det aldri vært matmangel og folk som sulter pga dårlig planlegging og snodig tankegang?
![]() |
#24 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For all del. Jeg påstår ikke at markedsliberalisme er den eneste måten man kan vanstyre på.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 06-12-10 kl 15:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Jeg klarer ikke helt å se hvilke andre mekanismer enn marked (altså, å la tilbudet styres av etterspørselen) som kan fungere for å regulere verdens matproduksjon.
![]() |
#26 |
Leser
|
Det er det selvfølgelig, men all erfaring viser at sterke kapitalistiske styringsformer gir en stor forskjell mellom fatting og rik. Med de fordeler og ulemper det medfører. Dette er ren matematikk, man har et viss antall goder og de skal fordeles utover. Fordeler man mest mulig likt på alle skjer det en del ting, og velger man å forfordele enkelte så skjer det en del andre ting.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 06-12-10 kl 14:46. Årsak: menn -> men |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
I menneskeham
Ikke jeg heller; markedskreftene må være en del av det hele.
Markedstankegangen har jo så langt ført til en nedgang i norsk matvareproduksjon, da det som Floksa sier er mer lønnsomt å bygge ned enn å dyrke de beste jordbruksarealene på Østlandet.
Jeg er ikke så opptatt av kulturlandskapet, og er litt desillusjonert på hvor hvorvidt Sp-velgere legger mer i begrepet enn "lys i husene og nyplantet monokultur". Men mattransport er en enorm kilde til miljøslitasje, og vi bør kunne klare oss selv så mye som mulig i et knipetak, både for vår egen del og for ikke å være en byrde for andre.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 06-12-10 kl 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
Tull. I et liberalisert marked får man større vekst og dermed langt flere goder å fordele. Og mindre sløsing som går bort i ingenting (eksempel: I de tidligere østblokklandene er energibruken fortsatt DOBBEL så høy som i vesten, snart 20 år etter at muren falt. Pga. håpløst dårlig infrastruktur som ble bygget totalt uten tanke på effektivitet. Ingen konkurranse = ingen insentiver for å gjøre ting mer effektivt. Jeg husker med gru østtyske prosessanlegg, bygget med lange, uisolerte rør og helt håpløs design for energibruk.)
![]() |
#30 |
I menneskeham
En sannhet med modifikasjoner. Det som virker er når hver enkelt både får mer når hun/han gjør det bra og mindre når det går dårlig. Da blir det mer å fordele og mindre sløsing. Helt enig. Men dette forutsetter ikke markedsliberalisme.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 06-12-10 kl 16:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?I: Sant. Helse er et veldig interessant område, der insentivene lett blir veldig feil (det blir lønnsomt å overbehandle for de som beslutter behandling, for eksempel)
![]() |
#32 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Matkrise frykter jeg ikke nei. Men energimangel tror jeg kan bli et reelt problem med slike kalde vintre som vi hadde i fjor (og ser ut til vi får i år).
![]() |
#33 |
I menneskeham
Det meste av medisiner (noen unntak selvsagt) har rimelig lang holdbarhet. Da jeg jobbet på feltsykehus fikk jeg beskjed om at i krisetilfelle (les: alminnelig arbeidsdag) kunne selv infusjonsvæske brukes i minst ti år etter angitt datostempling.
![]() |
![]() |
#34 |
Leser
|
All erfaring med kapitalisme viser jo at gevinsten tilfaller de som skaper gevinsten. Jeg har ikke protestert mot at gevinsten øker, som jeg sa så er det fordeler og ulemper med begge formene.
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Det stemmer ikke, Inagh. Handel har løftet millioner av asiater fra ytterste nød til ok levestandard. Forskjellen øker på tross av at også de fattigste blir rikere, fordi de rikeste blir rikest.
![]() |
#36 |
Travelt opptatt
|
Jeg så en interessant program på NRK i går eller førdagen om hvordan lyspærer og andre ting ble designet for å bli ødelagt, og om hvordan enkelte ting i Øst-Europa derfor var av bedre kvalitet, fordi det ikke var noe ønske om å få folk til å bytte ut eiendelene sine jevnlig. De skulle jo helst vare evig.
![]() |
#37 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Kuriositeter finnes sikkert, men, altså, 20 år etter og dobbel energibruk. Det sier i grunnen alt.
![]() |
#38 |
Shake it out!
|
Den filmen kan fakrisk anbefales (og jeg er blåruss.
![]() |
#39 |
can-jur
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Men altså...
![]() |
![]() |
#40 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Klart man KAN!
![]() |
|
|