|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
intro
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Det var et litt rart argument, ja. Når det er sagt, kjenner jeg meg faktisk veldig godt igjen i det. Da jeg vokste opp, var det et stort merkepress på skolen, og jeg var blant dem som fikk minst av de dyre klærne. Det var typisk slik at jeg endelig fikk grått meg til det idet det kom på halv pris og var på vei ut av motebildet. I tillegg til at vi ikke hadde voldsomt god råd, var mamma veldig bevisst på at jeg ikke skulle få alt jeg pekte på. Det var kjipt der og da, men det har gitt meg en enorm glede av og interesse for klær som voksen. Jeg blir veldig, veldig glad for å kunne kjøpe fine ting som jeg virkelig har lyst på. Ikke dermed sagt at jeg velger merkeplagg eller det dyreste, men gleden over valgfriheten er stor.
![]() |
![]() |
#22 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg var en av dem som ikke hadde merke klær da jeg var liten, jeg var bitte lita (det er jeg enda |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?
Helt enig, når man ser sånn på det. I dag får altfor mange ungdommer alt de peker på, de skjønner overhodet ikke verdien av penger og at noen faktisk må tjene dem. Jeg gikk tidlig med aviser og bidro til husholdningen da jeg bodde hjemme, og mamma var svært obs på å lære oss barna verdien av penger.
![]() |
#24 |
Leser
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Vanskelig å vite helt hva hun mente. Men jeg mener også at barn ikke skal være "likestilt" med voksne når det kommer til økonomi, rett og slett fordi det er de voksne som står for inntjeningen. Jeg kan bestemme at vi skal ha ny bil (og derfor har vi to gamle
![]() |
#25 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Og så lurer jeg på hvor lett det blir å bli økonomisk uavhengig og skulle klare seg selv på studielån eller på nybegynnerlønn i sin første leilighet, når man tar 7000-kronersjakker som en selvfølge...
![]() |
#26 |
Bare sær
Det er nettopp det jeg også mener.
![]() |
#27 |
Gangster girl
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, du sier noe der gitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ej ikke møjkets heije
|
Det oppdager man jo fort ... eller så får du pappa til å betale for klærne dine også etter at du har flyttet hjemmefra. Det fins nok av eksempler på det.
![]() |
![]() |
#29 |
Off the map.
|
Det er et virkelig godt argument. Men det er vel kanskje sånn at de som får jakker til 7000 aldri slutter å få penger av pappa.
![]() |
#30 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Samme her, jeg prioriterer å kjøpe brukt, faktisk. Da får jeg gode klær til en rimelig penge og bidrar samtidig til miljøvern via gjenbruk. Vi har stort fokus på gjenbruk her i huset, så jeg kjøper så mye jeg kan brukt. Det synes jeg flere burde gjøre.
![]() |
#31 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg liker også godt dyre klær, men ikke å bruke penger på dem.
![]() |
#32 |
Textrovert
|
Nemlig. Vi lette etter vinterjakke til sekstenåringen i helga, men den eneste han likte var en til nesten 4000. Vi sa nei, vi sa at enten fikk han spytte i en tusenlapp selv (minst) eller så fikk han se seg om etter noe annet. Men å betale penger selv var visst ikke interessant, gitt. Så vi kom til enighet om å fikse den gamle, ødelagte vinterjakken hans. Og det skulle damen i systua ha den svimlende sum av 380 kroner for.
![]() |
#33 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Vi har god råd, men det kommer aldri, og ikke da heller, til å bli kjøpt jakker til mangfoldige tusen kroner til ungene her i huset. Jeg fikk aldri Milet-jakke da jeg var tenåring, og selv om det var kjipt da, så forstår jeg det nå.
![]() |
#34 |
Epikur
|
Jeg er veldig enig og det er derfor eldstejenta må jobbe for unødig luksus (hun får penger for husarbeid som hun kan bruke til ting vi mener faller utenfor det hun TRENGER) og har fått innpodet at hun selv er ansvarlig for å skulle få gode karakterer, god utdanning som igjen gjør henne i stand til å kjøpe alle de fine skoene, veskene og klærne hun måtte ønske.
![]() |
#35 |
Passiv
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg spanderte 1800 spenn på jakke til eldste i år. Jeg synes jeg var fullstendig spik spenna gæren og truet ham med juling om han får en rift i den. |
![]() |
![]() |
#36 |
Epikur
|
Pasta Prada.
![]() |
#37 |
Wooohhoooooo
Datteren til svogeren min fikk en Canadien Goose jakke i fjor, jeg var rystet, da var hun 15. Nå er hun 16 og lei jakken, den er for kort, for tynn blablabla. Men jeg får en ny av mamma snart, en annen farge en som er lengre....
![]() |
#38 |
maler
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg forstår på en måte det argumentet. Det er noe som er skjevt når barn og ungdom i en familie har mer til personlig forbruk enn foreldrene som jobber. Det tror jeg ikke er bra hverken for barn eller foreldre, kanskje aller minst for barna som må få en blåmandag når de skjønner at lommepengene er det som blir igjen etter at alt det andre er betalt. Og alt det andre er ikke så moro å bruke penger på.
![]() |
#39 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Unik
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Å glede seg til å bli voksen for å kjøpe dyre klær....? Ok, der er ikke helt jeg. Men jeg ser ikke poeng med å kjøpe svinedyre klær til barn fordi de vokser, mister og ødelegger dem.
![]() |
|
|