Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er komma ved tiltale på vei ut?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva skriver du?
Dette var en dum undersøkelse Elin. 7 6,93%
Dette var en dum undersøkelse, Elin. 81 80,20%
Jeg kunne nok ha skrevet begge deler. 11 10,89%
Annet din tulling! 2 1,98%
Deltakere: 101. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 11:49   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Hvah? Det er vel ikke noen tvil om at kommaet SKAL være der? :medknirker: Men jeg har også lagt merke til at mange sløyfer det, og da høres det ut som man bare presiserer i enenenstelangogmonotonsetningutennoennaturligepust epauser.

Jeg skriver vanligvis:

Hei, Toffen,
skulle vi ta den ølen i morgen, eller?

Den dumme iPhonen min retter det til Skulle, og det irriterer skamvettet av meg. Det er neste umulig å fikse når man er busysupertravel.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:50   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Haha, FP laget en orddeling i setningsordet mitt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:51   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg bruker komma, men i det første eksempelet er det vel mulig med begge varianter?

Jeg uttaler "Hei Elinblu!," og "Hei, Elinblu!" ulikt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:54   #24
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

For meg er det helt naturlig å bruke komma ved tiltale, Elin - og det gjør jeg også!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:08   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Nå har jeg nettopp grini ferdig over at det er lov med en jente - jenta. Men da er det nok også. Det kommaet der blir!!!!

Det heter: Hei, Elinblu.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:09   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.230
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Hm. Jeg bruker både det ene og det andre kommaet, og begynner neste linje med stor bokstav. Vanligvis. Tror jeg da.

"Hei, Elin,

Er du sikker på at det ikke skal være stor bokstav i begynnelsen på denne linjen?"

Jo, jeg tror jeg skriver det slik.
Men jeg kan også godt skrive "Hei Elin!" i starten av en epost. (Som glitter "uttaler" jeg da dette annerledes enn "Hei, Elin!")

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:15   #27
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg bruker komma, men i det første eksempelet er det vel mulig med begge varianter?

Jeg uttaler "Hei Elinblu!," og "Hei, Elinblu!" ulikt.

Enig. Det siste er litt mer sånn "Oy! Elinblu!"

Jeg kan ikke kommaregler i det hele tatt, og er egentlig det gode beviset på at man ikke er streng med skriftspråket her på FP, jeg har aldri fått noen sure kommentarer på det og folk leser det jeg skriver og synes alt er sjempelurt likevel.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:28   #28
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Vet du, dette har jeg også tenkt på. Og jeg blir usikker på egen rettskriving av hele greia.

Jeg som trodde at det var bare jeg som skrev - og husker feil - fordi jeg knirker så mye.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vi gamle knirkerne har altså rett.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:29   #29
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Eg bruker komma ved tiltale, og skriver: Hei, Elin. Utropstegn bruker eg kun for å virkelig understreka det eg seier. For meg så blir da som eit lite rop, mens store bokstaver er "brøling".

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:33   #30
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg har som sagt over aldri skrevet 'Hei, Elin'

Antakelig fordi det inni mitt hode er likestilt som 'Kjære Elin'

Men jeg skjønner jo nå logikken i det, har bare aldri tenkt over det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:34   #31
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.664
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Komma ved tiltale er udiskuterbart. Men jeg skriver også, som Elinblu og Skilpadda, stor bokstav etter overskriftshilsen. Sånn:

"Hei Elin,

Interessant nok ville jeg visst ikke ha komma etter "Hei" akkurat da."

"Hei, Elin" blir mer "Hei, du. Elin." Og der var kommaet etter "Hei" igjen, ja. Utropstegn er for øvrig ikke nødvendigvis et godt alternativ i hilsningen. Det er ikke alltid jeg vil rope. Og liten bokstav på neste linje etter overskriftshilsenen med komma skurrer. Men det er ingen logikk i at det skal være stor bokstav etter komma heller? Hjelp?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:36   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg skriver strengt tatt helst

Hallaisen!

Døh, hvordan ble det med den ølen, da?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:40   #33
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Jeg mener også at det skal være komma der, Elin.

Men det er ikke alltid jeg praktiserer god norsk rettskrivning på nett selv om jeg vet bedre.

Noen ganger går det så fort at jeg gir beng. Fysjom. Må skjerpe meg.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:49   #34
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.907
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Note to self: Dette var kanskje et dumt eksempel Elin for jeg er sikker på at det er veldig mange som dropper kommaet. Enten det, eller så er det bare spesielt interesserte som svarer i slike undersøkelser. (Og så kan det jo være at jeg ikke ga en helt uhildet fremstilling i hovedinnlegget heller. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:52   #35
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.804
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg kjenner at jeg blir litt stresset av diskusjoner som omhandler riktig bruk av komma, all den tid riktig kommabruk er den største hemskoen min.

For å unngå problemet velger jeg derfor å skrive:

Hei,
Jeg er litt usikker på hvor kommaet bør stå hvis jeg tiltaler deg ved fornavn. Derfor velger jeg å omgå hele problemstillingen ved å utelate navnet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:53   #36
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.664
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nesten alle skriver: Jeg er uenig med deg Elin osv.

Men altså, gjør de det? Jeg har ikke det inntrykket. At de fleste skriver "Hei Elin" uten komma, er jeg imidlertid enig i.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:53   #37
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.804
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Sitat:

Dette var kanskje et dumt eksempel Elin for jeg er sikker på at det er veldig mange som dropper kommaet.

Her skal det da være komma før (og etter) "Elin".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:54   #38
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.664
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg kjenner at jeg blir litt stresset av diskusjoner som omhandler riktig bruk av komma, all den tid riktig kommabruk er den største hemskoen min.

For å unngå problemet velger jeg derfor å skrive:

Hei,
Jeg er litt usikker på hvor kommaet bør stå hvis jeg tiltaler deg ved fornavn. Derfor velger jeg å omgå hele problemstillingen ved å utelate navnet.

Men problemstillingen med stor bokstav etter komma, da?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:59   #39
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.907
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men altså, gjør de det? Jeg har ikke det inntrykket. At de fleste skriver "Hei Elin" uten komma, er jeg imidlertid enig i.

Jo, det er veldig, veldig vanlig. Det kan hende at eksemplene mine er dårlig valgt, som sagt, men jeg ser dette svært mange ganger i løpet av en dag - både her og på andre fora.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Her skal det da være komma før (og etter) "Elin".

Ja, ikke sant? Jeg prøvde å skrive slik som jeg synes mange gjør.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 13:06   #40
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Dette har jeg ikke tenkt på, men jeg ville nok skrevet:
Hei Nils! (uten komma)
Det var godt skrevet, Nils. (med komma)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no