|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer
Vetle tok de prikketest på da han var 8 mnd tror jeg. Jeg fant ut melkeallergien da han fikk grøt for første gang, den var det melkepulver i. Han fikk flammet utslett rundt munnen, ved amming fikk han atopisk eksem. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerUlikeoppfatninger rundtom da med andre ord, standard oppfatning hos legene på vårt legesenter (dog, det er faktisk helsestasjonslegen vi var hos grunnet ferieavvikling, han jobber der, så det er mulig vår nye fastlege har en annen oppfatning, det har jeg ikke fått spurt henne om før hun gikk i permisjon) er at småbarn med allergi utreder vi ikke, vi medisinerer. De vokser det sikkert av seg...
|
|
|
#23 |
|
Søt og rar
|
Nei, jeg mente bare det jeg sa, og i innlegget mitt forsøkte jeg å stokke det tilbake, om du ikke la merke til det.
|
|
|
#24 |
|
Søt og rar
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerVed mistanke om matvareallergi (uansett symptomer) gjør man prikktest og/eller tar blodprøve. Hos barn er det mange som får utslag på slike prøver uten at det er "klinisk relevant" (altså at de har antistoffer, men det er ikke derfor de har vondt i magen eller har utslett som blir verre i perioder).
|
|
|
#25 |
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerSånn siden jeg først har sporet av, hvor kommer mistanken om matvareallegi fra?
|
|
|
#26 |
|
Borte
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg ville sjekket ut sitrus om det var mye kløe, og jordbær og tomater. Men jeg har ikke noen klinisk bakgrunn for å tenke det, bare magefølelse.
|
|
|
#27 |
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerohh, tomater... han elsker tomater og spiser sikkert tomat sånn ca 6 dager i uka... Han har spist tomat fra 8 mnd alder, og har nå ofte et par cherrytomater i matboksen. Det er noe av det beste han vet... Jordbær spiser han jo ikke på denne tiden av året, og sitrus har han vel nesten ikke spist.
|
|
|
#28 |
|
Borte
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerHuff, det er ikke gøy med allergi. Vesla får lite melk og gråter nesten når hun ser en yoghurt.
|
|
|
#29 |
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJoda. Dersom druer er ok?
|
|
|
#30 |
|
Borte
|
Det var bare forslag fra min side altså. Du gjør selvsagt som du syns er riktig. Sikkert lurt å snakke med spesialist først.
|
|
|
#31 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
nei ,de gjør selvsagt ikke det. Det var vel mer av en samtale der dette ble luftet med bekymret mine. Korrigerer.
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
La meg snu litt på det. Du har sikkert bra kunnskaper om dette og kan lete etter symptomer. Se for deg de samme symptomene for 100år siden hos barn av almuen eller en annen del av verden med analfabetsme og lite annen innsikt i denslags enn tradisjonsbasert kunnskap og kjerringråd. Der barnet fortsetter å spise de matvarer det i dag ville blitt satt på egen matdiett for å unngå. Og likevel vokser opp uten fordøyelseslidelser av noe slag. Kan det tenkes at ved å unngå alle mulige basis matvarer man mener barnet ikke tåler å få i seg, faktisk trigger det som i utgangspunktet var det man kaller tilløp til matintoleranse? Kanskje i kombinasjon med diverse industrimat. Og at de som fortsetter på vanlig føde vokser det av seg? Kan ikke nok om dette.
|
|
|
#33 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
har gullhår
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() |
Nå er jeg ikke sikker på at jeg tolker innlegget ditt riktig, men jeg henger ikke med i tankerekken. Som foreldre ønsker vi vel å finne årsak til ubehag som barnet har ? Eksemplet ovenfor går på eksem og matintoleranse, noe som kan gi sympomer som kløe, dårlig nattesøvn, magesmerter, diare m.m. Symptomer som ville gitt nedsatt livskvalitet for en voksen, og trolig også for et barn. Jeg har aldri møtt noen som har kuttet ut mange basisvarer fra barnets kosthold. De fleste er gode detektiver i samråd med helsepersonell. Melk er jeg enig i at mange forsøker å eliminere av ulike årsaker. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Borte
|
Du må også ha inn i den tankerekken at barn døde mye oftere av feilernæring og mangelsykdommer for 100 år siden. Det er iallefall meg meget nærliggende å tenke at mange barn døde av udiagnostiserte lidelser som allergi og astma var den gangen også.
|
|
|
#36 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg ser mer det jeg tenker på som utvanning av begreper. Der alle forkjølelser er influensa, og der man er deprimert så snart man har to dager på rad som ikke er kjempespennende og gøyale. Evt. der tørre kinn er atopisk eksem, ja.
|
|
|
|
#37 |
|
Mother of Dragons
|
Det tror jeg at du har veldig rett i, dette jaget etter en diagnose gjør at toleransen for hverdagsproblemer har blitt aldeles spinnvilt lav. Husker jeg leste en stuide en gang hvor man sammenlignet nordmenn (?) og folk på Papua New Guinea. Og man fant at papuanerne hadde mye større forekomst av muskelplager og vondter som kom og gikk i hverdagen, men hadde mye mer toleranse for det enn nordmenn.
|
|
|
#38 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg syns det er interessant at det forsker mer og mer på sammenhenger mellom mat og sykdommer.
|
|
|
|
#39 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt klart enig i det. Jeg synes man overdramatiserer mye, sønnen min kommer hjem fra pappan sin frisk som en fisk og bruker nesespray, så jeg må nekte han det og han stiller spørsmålstegn til hvorfor han ikke kan bruke det, han har jo snørr i nesa. (det er ikke snakk om at han er i nærheten av tett engang) |
|
|
|
|
|
#40 |
|
maler
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerDet er soleklart at åpenbare allergier skal behandles med eliminasjon og oppfølging med tanke på tidspunkt for provokasjon og gjeninnføring i kosten. Men jeg mener det er en økende tendens blant foreldre at tilstander hos barnet skal forklares med intoleranser og behandles med eliminasjonsdietter. Det er ikke sjelden at barn kommer til lege med en diett som med sikkerhet vil føre til mangelsykdommer på sikt fordi man enten egenhendig eller etter konsultasjon hos ulike instanser har eliminert store deler av de viktigste bestanddelene i et norsk kosthold uten å ta stilling til det gjenværende næringsinnholdet. Jeg synes det er trist når foreldre foretrekker en ekstrem diett når det gjelder tilstander som kan behandles med enkle midler eller det gjelder tilstander som lever sitt eget liv uavhengig av hva man gjør med kosten. Foreldre er forskjellige, i enkelte familier er det veldig tabu å ha fysiske reaksjoner på psykisk stress for eksempel. Og barnet ender med eliminasjonsdiett til slutt fordi de har null tro på at det kan være så enkelt som at ungen får vondt i magen når h*n er nervøs.
|
![]() |
|
|