|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Vi kaster ikke mye mat, det eneste er mat, gjerne pålegg eller noe frukt, som kan ha blitt avglemt og stått for lenge. Middag prøver jeg alltid å lage passe mye av, og om det blir litt rester spiser jeg det ofte til kvelds. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Borte
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Klart maten er billig. Vi har aldri brukt så lite av inntekten vår på mat som nå.
![]() |
#23 |
er her
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?En del blir det jo som går i søpla, men jeg vil si at størsteparten av matavfallet mitt er slike ting som man ikke spiser uansett. Altså potetskall, eggeskall osv. Jeg prøver å ta utgangspunkt i kjøleskapsinnholdet når jeg planlegger middag og på den måtenungå at noe blir liggende for lenge. Når jeg ser at ting ikke kommer på menyen med det første så prøver jeg å forvelle for å fryse og bruke senere. (Dette kan egentlig gjøres med de fleste grønnsaker). Det matavfallet vi har er ting som er kommet på tallerkenen og blitt pirket i samt diverse rester fra matboksene våre. rester spiser vi som oftest opp. I dag skal vi ha restemiddag fra de to siste dagene, stekt raspeball med kålrabi og saltkjøtt pluss poteter (skal steke de) og karbonade. jeg bruker ofte å lage altforr mye middag, men det gjøres med vilje for å ha middager i fryseren vi kan ta opp når det passer seg slik. (Eller bare deler av tilbehøret.)
![]() |
#24 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Jeg føler meg absolutt ikke truffet nei. Vi kaster egentlig veldig lite mat. Vi lager den mengden middag som vi spiser. Blir det ikke nok så er det uansett ikke så lenge til kveldsmat så det klarer vi. Brødskiver vet vi hva som går av så da tar vi opp det vi trenger (brødet er fryst i skiver).
![]() |
![]() |
#25 |
can-jur
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?I Norge kastes det mat for en verdi som tilsvarer alle overføringene til landbruket.
![]() |
![]() |
#26 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Dere skulle bare visst hvor mye brød og bakevarer dagligvarehandelen kaster hver eneste dag, det gjør faktisk vondt å tenke på det.
![]() |
![]() |
#27 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?
Uff, ja. Sånt er jo helt tragisk? Egentlig?
![]() |
#28 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Vi kaster faktisk lite mat. Vet ikke helt hvordan det går seg til, for vi planlegger ikke ukesmenyer eller handler stort. Hvis vi har restemat etter middag tar jeg det med på jobb og spiser til lunsj dagen etter, nå som jeg er hjemme spiser jeg det hjemme dagen etter.
![]() |
|
|