![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Manuell aller automat?Vi har manuell, har kjørt ett par ganger med automat og det likte jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Manuell aller automat?Vi har manuell nå.
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Manuell aller automat?
Næsj, det er en vanesak å kjøre automat på vinterføre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Hauggamle bakhjulsdrevne biler med stor motor og slarkete automatkasser kan være en utfordring på vinterføre. Nyere biler med noenlunde presise kasser eller DSG er antakelig enklere og sikrere på vinterføre enn biler med manuelt gir. Mange automatkasser har egen vinterinnstilling også. Så det ville jeg tatt med stor ro.
![]() |
#25 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Manuell aller automat?Tjorven: da kan du gire med girspaken, du trykker den til høyre/venstre.
![]() |
#26 |
ej ikke møjkets heije
|
Jepp. Vi kan visst gire både på girspaken og på noen spaker som sitter oppe ved rattet. Dette finner vi nok ut av etterhvert.
![]() |
![]() |
#27 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
VÅR automat er et helsike på vinterføre. Det gjelder nok ikke alle. Schvære mercedeser med bakhjulstrekk er ikke noe jeg ville elsket med manuell heller, tror jeg.
![]() |
#28 |
Borte
|
![]() Sv: Manuell aller automat?Jeg trodde jeg kom til å hate automat da vi byttet bil for ca. 5 år siden.
![]() |
#29 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Manuell aller automat?Manuell og skal ha manuell neste gang også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Etylbarbital
![]() Sv: Manuell aller automat?Vi har bare hatt manuell gir og liker godt det. Da vi byttet bil sist var vi åpne for å utvide horisonten, men så viser det seg at bilene vi vurderte ikke ble levert med automatgir med mindre vi gikk for sportmodellen, så automat var helt utelukket.
![]() |
#31 |
Einsam
|
![]() Sv: Manuell aller automat?Byttet til bil med automat pga vond høyrearm, og skal aldri har manuell igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
heimføing
|
![]() Sv: Manuell aller automat?Automat, fordi det tilfeldigvis var det på denne. Kjempefornøyd! Skjønner ikke at jeg ikke kjøpte automatgir for lenge siden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Ute av drift
![]() Sv: Manuell aller automat?Jeg mener det er automaten i kombinasjon med bakhjulstrekken (og størrelsen, tror jeg). Om en står i lyskryss og skal til venstre og hele veien er full av sleip snø, f.eks... Da drar den fremover med bakhjula og bremser på forhjula, og hele bilen sklir sidelengs ut i veibanen. Jeg synes det er mye enklere å justere disse tingene når jeg kan kløtsje. Jeg kan jo sette automaten i fri, men det er stress å gjøre det tre ganger i løpet av et lyskryss, om jeg må vente på møtende biler og sånn.
![]() |
#35 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Manuell aller automat?Det som må være så inderlig deilig med automat er bakkestart (bilen renner vel ikke bakover slik som manuelle biler gjør, står den bom stille i bakken?) og det at man slipper å få krampe i venstrebeinet ved køkjøring. Jeg står i rushen stort sett hver morgen (og av og til ettermiddag) og hater det så intenst, kjenner det begynner å prikke i beinet!
![]() |
#36 |
Ute av drift
![]() Sv: Manuell aller automat?Ja, i rush er det gull verdt. Men jeg havner i rush ca 1 gang annenhver uke, så sånn sett er det ikke noe problem.
![]() |
#37 |
Borte
|
![]() Sv: Manuell aller automat?Automat er selvsagt fantastisk i kø og til bakkestart. Jeg har kjørt den andre bilen vår et par uker til jobb nå og jeg er møkklei av all giringen og kløtsjingen hver bidige ettermiddag.
![]() |
#38 |
Nymotens gammeldags
Det er stort sett ikke noe problem, men om bakken er svært bratt og det kanskje er litt glatt og man står der på rødt lys med en bil rett oppi ræva, kjenner jeg svetteperlene velte frem altså. I sånne tilfeller sitter jeg og ønsker meg automatgir.
![]() |
#39 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Manuell aller automat?Automat kan være himmel, og automat kan være helvete. Her er det STORE forskjeller mellom nye biler, og det å sammenligne en del litt eldre biler med nyere blir også "veldig feil". |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Manuell aller automat?Jeg har ikke peiling på bilpriser, men sånn ca. hvor rimelig (prisklasse) kan man få en GOD automatgiret bil av relativt nyere dato? Er det sånn en halv million-ish minst?
![]() |
|
|