Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til mat som barn liker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-10, 11:13   #1
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: Tips til mat som barn liker?

Jeg tror også det kan være en periode.. Vi har hatt det med begge våre, eller tøffingen er vell i sin periode nå. Det er veldig slitsomt og lage mat som ungene ikke spiser. Vår tøffing sier bare "jeg liker ikke sånn.." til ALT. Nå har han gått med på å smake litt og litt så det kommer seg nok.

Snuppa var motsatt av din gutt, hun likte ikke middag i det hele tatt i 2-4års alderen egentlig, men nå har hun blitt en som koser seg med middagen sin. Hun spiser veldig mye, og prøver alt. Men hun blander aldri. Vist vi spiser lasagne så ligger den på en side av tallerken, salaten på en annen side og brød på en side og fetaost og rømme på en del. Blander det så spiser hun det ikke.. Unger er rare sånn.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:19   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke jeg er den rette til å svare for erfaringsmessig spiser ikke andre barn det mine spiser... Mini ELSKER sushi f.eks. Her en dag satt han i bilen og sa "åhh jeg gleder meg til jul!! Ribbe, pølse, surkål - nam". Biff m/bakt potet og broccoli er nok favoritten til hun på 11 år. Men fisk er også veldig populært her, da helst torsk. Samt vanlig norsk husmannskost som kjøttkaker m/brun saus, lapskaus, kalkun m/godt tilbehør.

Gammel 30-09-10, 11:33   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en altende unge, så jeg skal ikke prøve å late som om jeg har noen gode ideer egentlig.
Favoritter her hjemme er blandet mat som hjemmelaget hamburger (av karbonadedeig), lasagne, wok, pizza, spaghetti etc.

Har dere prøvd sjørøvertilnærmingen? Vi hadde en periode med Sabeltann-pizza, Sabeltann-fisk og tjohei. Pasta er også morsommere når man lager det selv, eller får det i figurer (som Ikeas elg-pasta).

Gammel 04-10-10, 19:57   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har en altende unge, så jeg skal ikke prøve å late som om jeg har noen gode ideer egentlig.
Favoritter her hjemme er blandet mat som hjemmelaget hamburger (av karbonadedeig), lasagne, wok, pizza, spaghetti etc.

Har dere prøvd sjørøvertilnærmingen? Vi hadde en periode med Sabeltann-pizza, Sabeltann-fisk og tjohei. Pasta er også morsommere når man lager det selv, eller får det i figurer (som Ikeas elg-pasta).

Han spiser ikke ting som er som figurer. Vi har prøvd.
I Spania hadde de jo masse Mikke Mus ting på Carrefour. Han spiste ikke noe av det. Og han nekter å spise hvis det feks er bilde av Mikke eller Pocoyo eller noe på tallerken.

Sikkerstikket her er egentlig litt duppe i ketchup, da går det ned, etterhvert. Hvis det er en god dag.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:41   #5
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ting min sønn likte i den alderen (3-5 år, nå som han er over 6 smaker han mer og mer):

Kyllingwok (kylling, gulrøtter, paprika og broccoli. Chow mein-saus og ris)
Rent kjøtt, lettygd som kyllingspyd, svinefilet, lammekjøtt, entrecôte
Bacon!
Kokt og stekt egg, men ikke omelett eller eggerøre
Tomatsuppe (her putter jeg oppi andre grønnsaker og moser)
Pasta med kjøttsaus (se over)
Blåskjell (han åt nesten mer enn oss)
Reker
Rød fisk
Hvit fisk
Tynnbunnet pizza med bacon, paprika og ost

Ja, altså av relativt sunn mat. Pannekaker kunne han ha spist hver dag.

Lykke til! Det krever sin tålmodighet.

Gammel 30-09-10, 12:01   #6
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det beste ungene våre får er trøndersodd. Suppe med kjøttboller, potet, grønnsaker og kjøttbiter. Ellers er de glad i blomkålgrateng med skinkebiter. Sånn hermetisk skinke.
Også er pasta med pesto en hit.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 20:57   #7
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Min 6 åring er også kresen, antagelig kommer det av egg,melk, mandler og soyaallergi som liten. Han drakk nutramigen og fikk smake lite ny mat pga allergier.

Han spiser fiskepudding, fiskepinner, fiskekaker, makaroni, ris, pølse og kjøttdeig, havregrøt, tran!, epler (ingen annen frukt), ingen grønnsaker, ikke blandet mat, ikke kjøtt/kylling eller fisk, ikke kaker/desserter osv. Kun popkorn og et par utvalgte smågodtting ellers ikke snop heller.

Vi har prøvd ALT. At unger spiser når de er sultne funker ikke her, at unger smaker til slutt bare de blir tilbudt maten uten masing funker heller ikke.

Jeg har lest alt jeg kommer over om barn og mat, nå har vi funnet "vår egen metode". I over et år har vi vært strenge på at mat skal smakes. 1 ting til hvert måltid, tilgjengjeld har vi alltid hatt NOE han liker til middag. (feks ris, makaroni el.l) I begynnelsen hylte han i over 2 - TO - timer for at han måtte smake på en potetbit som var på størrelse med en 50øring. Han smakte til slutt etter å ha hylt i 15 minutter ekstra at poteten nå var kald.... Han smakte til slutt...! Dagen etter hylte han 1,5 timer for potetbiten osv.

Tilslutt (etter ukesvis med skriking) så fant han ut at han kunne begynne å ta biten med en gang så var han ferdig med det. Et år har vi jobbet med dette og han har blitt flink til å smake, men sier han ikke liker noe av det. Han viser ikke noen tegn til at maten er vond.

Nå har vi utvidet så nå får han litt av det han liker på tallerken feks 2 skjeier makaroni, 1 kjøttkake, 1 liten potet (uten saus pga takler ikke blandet mat). Han liker kun makaroni (som ser ut som makaroni, ikke annen pasta!), Skal han ha mer makaroni enn det lille på tallerken så må han spise opp alt det andre. Spiser han ikke opp alt så sier vi det er greit at han er mett, neste måltid er kveldsmat (må alltid smake en liten bit før han kan gå fra bordet). Han spiser faktisk endel av tingene nå, men det er under "tvang", han ber aldri om mer av de.

Vi snakker endel om har skjelettet trenger kalsium som er i melk, brokkoli osv. Gjør litt utav at muskler trenger proteiner feks i kylling osv. Dette synes han er spennende å høre om. Når han (under hver eneste middag) sier at han ikke liker ditt og datt så snakker vi om at selv om tungen hans ikke alltid synes tingene er kjempegodt så liker magen/kroppen hans maten. Jobber også med at det ikke er lov å si "liker ikke", "æsj" osv.

Vi prøver å ikke bry oss, gjør ikke noe nummer av om han spiser eller ikke. Skryter når han smaker maten uten av vi må minne han på det, ikke av om han liker det eller ikke.

Vi har LANG vei igjen å gå før vi er på omtrent et normalt kosthold/normalt forhold til mat. Men vi er på vei! I går spiste han 5 små biter hamburgerrygg og en halv potet! jeg holdt på å dåne, men klarte å virke uberørt av det hele!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 22:45   #8
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg har også en kresen gutt, og skjønner frustrasjonen din veldig godt. Hadde han bare akseptert å smake på ny mat, er jeg overbevist om at det er mye han hadde likt... men det er sjelden vi får det til. Det går heldigvis litt bedre nå (han er 6 år), og han er sterk og frisk og flott på alle måter, så jeg stresser ikke noe særlig med det bortsett fra at jeg av og til blir innmari lei av å måtte lage to middager så ofte.

Poden ELSKER omelett, og den klarer jeg å lure litt finmoste grønnsaker i innimellom. Speilegg og bacon var populært en stund, men nå vil han ikke ha det lenger.

Til min store overraskelse smakte han på fiskesuppen (helt mikset) jeg serverte her om dagen, og likte den så godt at han spiste to store porsjoner. Det hjalp muligens at jeg kalte den Spiderman-suppe og sa at den var laget av kraft (som i Force...), selv om lignende triks ikke har gitt like gode resultater før.

Han spiser epler, men rører ingen andre former for frukt.

Han er også glad i yoghurt.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 22:49   #9
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Det skar seg neeeesten ved middagen i dag. For han skulle ikke ha kjøttboller i suppa si. Men jeg greide på en eller annen måte å snakke han rundt, og han satt lenge og sa "deilig varm suppe, varme magen min!"
Men han spiste ikke stort da, men han spiste iallefa..

Lillesøster 09
Gammel 02-10-10, 22:52   #10
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Stekt fiskepudding, fiskeboller, snitzel, hamburgere, laks, fiskekaker, kyllingfilet m.m ...

Samtidlig er min 2 snart 3 åring veldig glad i hjemmelaget lapskaus

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 23:04   #11
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Hjemmelagde fiskepinner (kjeksefisk), og ellers ren, stekt fiskefilet?

Rå grønnsaker som tilbehør i stedet for kokt? Rømmedip eller yoghurtsaus i stedet for vanlige sauser?

Jeg tror også det med matglede går i perioder hos mange barn. Og så er det smart å tenke på at barn trenger å smake eller bare se på ny mat kanskje over ti ganger før det er kjent for dem. Så fortsett å server det du vil servere, til det blir kjent for ham i alle fall.

Gammel 04-10-10, 19:53   #12
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Hjemmelagde fiskepinner (kjeksefisk), og ellers ren, stekt fiskefilet?

Rå grønnsaker som tilbehør i stedet for kokt? Rømmedip eller yoghurtsaus i stedet for vanlige sauser?

Jeg tror også det med matglede går i perioder hos mange barn. Og så er det smart å tenke på at barn trenger å smake eller bare se på ny mat kanskje over ti ganger før det er kjent for dem. Så fortsett å server det du vil servere, til det blir kjent for ham i alle fall.

Vi hadde brokkoli på tallerkenen hans nesten hver dag i 6 mnd før han smakte.

Nå spiser han brokkoli da.

Lillesøster 09
Gammel 02-10-10, 23:02   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I følge vår 3-åring liker han kun fiskegrateng.

Man han spiser også tomatsuppe, spagetti bolognese (for guds skyld IKKE blandet!! Sist moste jeg deler av sausen og blandet med vanlig saus så han skulle få i seg noen grønnsaker uten å plukke ut), litt hjemmelaget pizza (der han plukker vekk alt han ikke vil ha), røkte pølser, noen biter fiskekake, Toro meksikansk gryte og kokt ris. Han kan spise en halv pannekake med syltetøy, en fiskepinne og av grønnsaker spiser han kun potet og gulrot.

Her om dagen hadde vi tortilla med ELLEVE -11 typer grønnsaker. Han tok ca 1 ts kjøtt og en halv agurkskive på. Men det er jo en seier for oss! En halv agurkskive gitt.

Dette er gutten som spise oliven, røkelaks, røkt makrell mv da han var 1, 5 år.

Vi stresser ikke, han spiser det ha vil og vi satser på at det endrer seg med årene. I mellomtiden får han vitamintabletter.

Gammel 02-10-10, 23:11   #14
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Hva med osteznitsel eller lignende?

Shrekpannekaker: Pannekaker med en pakke frossen spinat (moset) oppi. Skikkelig kul grønnfarge. Ungene i bhg elsket dem.

Gammel 02-10-10, 23:12   #15
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Fiskepinner i grovt pølsebrød, med remulade på.

Gammel 03-10-10, 07:25   #16
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Her var det mange bra middagstips. Ungen her spiser i grunn det meste - bortsett fra grønnsaker. Må innrømme jeg lurer inn grønnsaker i pizza- eller spaghettisausen innimellom, bare for å få i henne noe, men ellers prøver vi å ikke styre for mye med det og heller skryte uhemmet hvis hun faktisk smaker på det.
Omelett er forøvrig en slager her i huset og lages helst med skinke og finhakket løk. Serverer gjerne andre grønnsaker og grovt brød ved siden av.

Gammel 04-10-10, 20:01   #17
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Fiskepinner i grovt pølsebrød, med remulade på.

Kjempegod ide, men jeg tror det hadde blitt katastrofe.
I pølsebrød er det pølse, og ferdig med det.
Han hadde garantert ikke smakt..

Jeg har lyst til å prøve han på fiskeburger, men er redd for at det da ender med at han ikke spiser hamburger lenger også..

(Nå utredes han også for autisme, det kan jo også være med på å forsterke disse matproblemene)

Lillesøster 09
Gammel 04-10-10, 20:22   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det er mat i visse farger han liker - forsøkt med mer av disse fargene når noe nytt skal introduseres?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.