Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-10, 22:38   #21
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikålsesongen ... Har dere medlidenhet med dyrene?

Så lenge dyra har det bra, og at jeg som forbruker kan velge bort de dyrene som ikke har det bra, så nei.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:39   #22
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, i grunn ikke. Jeg er enig med Inagh. Dyr er mat.

Gammel 28-09-10, 22:41   #23
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg er vaksen opp på sauegård, så nei, eg tenker lite over kva sauen tenker. Sau er mat, enkelt og greit.

Gammel 28-09-10, 22:41   #24
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ikke noe mer dårlig samvittighet i fårikålsesongen enn ellers i året - i ribbesesongen for eksempel. Jeg synes det er viktig at slaktedyra har det godt og at dyretransport og avlivining bli gjort på en god måte, men det er ingen sesong som gjør dette viktigere enn noen andre. I så fall burde muligens ribbesesongen vært verre i og med at griser er smartere og blir mer stressa i slaktesituasjonen enn sauer (mener jeg å ha hørt).

Gammel 28-09-10, 22:43   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hvis du har det forholdet til slakting og kjøtteting, synes jeg du burde bli vegetarianer.

Jeg har i alle år, siden jeg var barn, hatt det forholdet til slakting. Og jeg ble vegetarianer også, da jeg var 17 år. Jeg var det i hele 6 år, frem til jeg ble gravid i 2003. Da MÅTTE jeg ha kjøtt, hele kroppen "skrek" etter kjøtt, jeg har aldri opplevd noe lignende. Så intenst var det, at jeg gikk fra å være hardbarka veggis til å spise kjøtt til alle måltider over natta, da er det ille altså. Jeg gikk opp 35 kg som vegetarianer og har aldri hatt dårligere helse (min egen feil da, mye raske karber). Jeg spiser kjøtt fremdeles, føler jeg må ha det, men jeg skulle ønske kjøtt vokste på trær. Jeg liker ikke tanken på slakterier, dyr på samlebånd som om de var varer osv. Nei, jeg liker det ikke.

Gammel 28-09-10, 22:45   #26
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Dyrene skal absolutt behandles humant. Pga dette er det en veldig ulempe at slakteriene legges ned rundtom. Dyrene vi leverer til slakt må reise over 4 timer til nærmeste slakteri. Dette er bare ren kjøring.

Men likevel har dyrene det greit. Jeg har heller ikke sett at sauene har virket preget av at lammet er levert til slakt.

Jeg syns vel kanskje du tillegger dyrene litt vel mye tanker og følelser her.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:45   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er griser smartere enn sauer, sier dere?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:48   #28
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Dyrene skal absolutt behandles humant. Pga dette er det en veldig ulempe at slakteriene legges ned rundtom. Dyrene vi leverer til slakt må reise over 4 timer til nærmeste slakteri. Dette er bare ren kjøring.

Men likevel har dyrene det greit. Jeg har heller ikke sett at sauene har virket preget av at lammet er levert til slakt.

Jeg syns vel kanskje du tillegger dyrene litt vel mye tanker og følelser her.

Gammel 28-09-10, 22:51   #29
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil at de skal behandles humant og godt, men spiser med god samvittighet.

He,he dette bildet fikk jeg av min bror en stund før bryllupet til storesøs. "Nam,nam bryllupsmat".
Jeg visste når de ble befruktet, når de ble fødd etter 3 måneder og tre dager. Jeg liker ikke å spise dyr jeg "kjenner", men alt går ned til slutt.Desse har hatt et utrolig flott liv, det vet jeg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 09-01-15 kl 14:11.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:54   #30
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånt lar jeg være å tenke på. Hvis jeg skulle gått rundt og tenkt på alt som var fælt i verden ville jeg ligget i en krok og grått mesteparten av tiden.

Gammel 28-09-10, 22:55   #31
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Har dere medlidenhet med dyrene?

Nei.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:56   #32
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Joda, fårikål er godt, det samme er pinnekjøtt og biff..

Men jeg får så vondt av dyrene, bare tanken på slaktebiler og slaktehus får meg til å grøsse! Jeg får vondt og ubehag i hele kroppen. Og denne følelsen blusser sterkest opp på denne tiden av året.

Stappfulle dyretransporter med sammenklemte og engstelige dyr... og hva som skjer videre orker jeg ikke tenke på engang!
Lam og sauer som går igjen på innmarksbeitet, som leter etter- og breker hjerteskjærende etter mammaen eller avkommet sitt.....

Det er bare ett svar på dette. Alle sauer i verden må slippes ut i naturen og leve fritt der de hører hjemme og klarer seg selv. Samme gjelder for rev, mink og oppdrettslaks

Gammel 28-09-10, 23:00   #33
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har mer medynk med sauene enn med andre dyr vi trøkker i trynet. Lurer på om jeg ikke sågar var slem nok til å spøke overfor ungene med at vi spiste Sauen Shaun.

Gammel 29-09-10, 06:43   #34
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei,tenker ikke noe nevneverdig over dette.
Spiser maten og nyter den.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 06:50   #35
Left
Passiv

Standard

Nei, jeg får ikke noe mer medlidenhet med sau, enn med andre dyr som skal bli mat.
Fulle dyretransporter der dyrene utsettes for stress er jo ikke bra, men jeg kan ikke se at det er verre for sau enn for andre dyr.

Pelsdyroppdrett derimot? Det er jeg helt imot.

Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 07:01   #36
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Nei.

Kålen derimot...

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 07:10   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får inntrykk av at du har medlidenhet med lam fordi de er søte? Har du like stor medlidenhet med styggere dyr?

Hvis du har sånn kvaler får du jobbe for dyrevelferd da, og være villig til å betale for kjøtt fra produsenter som driver etisk. Sånn sett er nok sauer noen av de dyra som har det best.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 07:58   #38
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Nei.

Kålen derimot...

Gammel 29-09-10, 08:14   #39
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nei. Har spist fårikål tre dager på rad. Nam.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 08:16   #40
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har mer medynk med sauene enn med andre dyr vi trøkker i trynet. Lurer på om jeg ikke sågar var slem nok til å spøke overfor ungene med at vi spiste Sauen Shaun.

Og jeg var kynisk nok til å leke at jeg skulle lage fårikål av Kløver da hun lekte lam og ville at jeg skulle flaskemate henne.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.