Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hvordan gi faen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-10, 22:36   #21
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan gi faen?

Jeg føler at det kommer litt med alderen. Jeg kjenner at jeg er mer avslappet til veldig mye etter at jeg har blitt eldre og tryggere på meg selv.

Gammel 24-09-10, 22:45   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En 80 % melder seg. Det handler om å klare å se hvilke oppgaver som krever alt du har gitt alt og hvilke oppgaver hvor det faktisk holder med mye mindre. F.eks. holder det gjerne å støvsuge stuen og barnerommene før en barnebursdag, man trenger ikke å rundvaske, for det må man jo uansett gjøre etter bursdagen, så hvorfor bruke to timer mer på forberedelser enn man trenger.

Jeg er enig med Esme i at det er meningsløst med dårlig samvittighet hvis det ikke kommer noe konstruktivt ut av den dårlige samvittgheten. Men innimellom kan jo litt dårlig samvittighet være riktig så nyttig og få en til å finne nye løsninger.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 22:45   #23
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig med mange over her. Det kjem med alderen, og heilt klart øving. Med nokre år på baken har ein erfaringar som hjelper ein godt på veg.

Min hestekur mot å ta på seg for mykje på jobben var å få eit sjukt barn som aldri vil bli frisk. Ikkje ein "metode" å trakte etter, men det verkar. Ein går i tenkeboksen og innser at det er mykje som er viktigare enn å gjere sjefen ekstra happy. Før kunne eg gå heim med dårlig samvittighet, og tenke på alt som skulle gjerast. No lukker eg kontordøra og er fri. Eg gjer likevel ein god jobb. Eg gjorde meir før, men kvaliteten på arbeidet var ikkje like bra som det eg gjer i dag.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 02:08   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg syns ikke det er teit. Det er en av mine aller mest vanskelige mentale øvelser å klare å si at håkkei - nå skal noen andre få ta ansvar. Og det kan hende det medfører at noe går galt. Og jeg skal ikke rydde opp, stupe inn eller noenting - jeg skal la det gå og la andre ta ansvar for seg selv og lære the hard way at de faktisk må stå for dette ansvaret. Selv. Det er virkelig ikke lett altså.

Det virkelig vanskelige er når man må delegere, men likevel ta støyten hvis the shit hits the fan. Jeg synes det er veldig krevende å la være å forklare når andre ikke har gjort jobben sin. Men er det mitt ansvar, så er det mitt ansvar.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 10:07   #25
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde jeg var medlem av 80% community, men hadde visst meldt meg ut. På tide å melde seg inn igjen og dro opp tråden igjen for flere gode råd.

Det jeg må øve meg mest på er å gi litt mer beng i hva andre syns om meg. Gi litt mer blaffen i at andre kanskje synes jeg var ego, og ikke så omtenksom, at jeg kunne ha gjort jobben bedre hvis jeg hadde brukt mer tid. Jeg har prøvd å analysere om disse følelsene kommer ut i fra avlat, og det tror jeg ikke. Jeg tror det er en beinmargsrefleks som må avlæreres.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 10:37   #26
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Melder meg inn i øveklubben. Ikke hjemme, der er jeg superflink til å la humla suse, delegere og kose meg selv om ting ikke er perfekt - og det har jeg alltid vært. Men når jeg er på besøk hos andre og ikke minst i møte med (kravstore) foreldre på jobb - ikke... Så må øve på tankemønster før jeg begynner på jobb igjen.

Gammel 20-03-12, 11:16   #27
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det har litt med selvtillitt og gjøre også, sammen med øvelse.
Det siste året så har jeg blitt flinkere til å gi faen og så gi faen i tankene og følelsene om at jeg ikke gjør det jeg burde gjort eller ikke gjort.

Gammel 20-03-12, 11:24   #28
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er beinhard på "dårlig samvittighet"-kortet. Gjør noe eller ikke gjør det, men pip ikke til meg om din dårlige samvittighet. I alle fall ikke gjentatte ganger.

For øvrig; det Esme sa.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 11:29   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt riktig flink.

I hvertfall veldig mye flinkere enn det jeg var. Mye fordi jeg har fått veldig mye bedre folk å delegere til, så klart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 13:21   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har falt ned til 60%, så jeg må vurdere å øke på litt faktisk. Men nå er det så travelt at jeg gidder ikke før barna blir litt større.

Gammel 20-03-12, 13:42   #31
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke noe oppbyggende å alltid måtte enten gi 110%, eller så er det å "gi faen" og man kan like gjerne gjøre ikkeno'. Vi stiller sjelden sånne krav til andre, så det er bare tåpelig å gjøre det mot seg selv også.

Melder meg inn i the 80% community!

Gammel 20-03-12, 14:54   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil påstå at jeg er 90 % på jobb og 60 % hjemme. Vurderer å balansere forholdet litt, spesielt siden jeg ser at det, overraskende nok, ser ut til å fungere helt greit for enkelte å bare levere 50 % på jobb.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 15:31   #33
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir stimulert av å yte maks, får nærmest kick av å fokusere skikkelig på en oppgave. Det gjelder ikke alt, da, men særlig arenaene jobb, trening og hobbygreier. På hjemmebane gjelder det samme, å yte = energiboost. Ofte oppleves det som en spiral; jo mer jeg står på, jo mer energi får jeg, jo bedre jobber jeg osv.

Så er det områder hvor jeg ikke er villig til å legge ned mer enn minimal innsats, og når jeg har bestemt meg for det tenker jeg ikke mer på det. Jeg tør påstå at jeg aldri har dårlig samvittighet for ting som ikke blir gjort, eller ikke blir gjort så bra som de kunne blitt. Hva nå det er. Jeg får egentlig bare dårlig samvittighet når det er en god grunn til det. At jeg har behandlet noen dårlig etc.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 15:43   #34
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil melde meg inn 80 %-klubben. Det hørtes meget fornuftig ut. Sliter spesielt på jobb.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.