Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Havregrøt til frokost ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-07, 20:40   #21
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Det er lurt å koke på melk eller en blanding av melk og vann. Og så er det viktig å ha oppi litt salt helt på slutten, ellers blir det fryktelig kjedelig smak.

Støtter at dette er en sunn og god frokost, spesielt med litt fruktbiter og nøtter på. Sukker og kanel er jo selvsagt godt, men ikke like nyttig.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:41   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Jeg har alltid ønsket å like havregrøt, men jeg takler det ikke.

Det blir slimete og merkelig uansett hvilken oppskrift jeg følger.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:41   #23
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Finnes det økologisk variant? Så kjekt! Da må jeg høre om ikke Meny her kan ta den inn.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:46   #24
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Kanel er kjempebra. Det har jo en blodsukkerregulerende effet og er bra for tarmen også om jeg ikke husker helt feil.


Å, så bra... Poden ELSKER kanel og skal ha det på all slags grøt.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:47   #25
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Mandarin: Den økologiske er kun lettkokte gryn.
For øvrig liker jeg grøten best når den er laget på vann. Da har jeg litt melk i fatet når jeg spiser. Ungene liker den best kokt på melk. Sånn hvis noen lurte på det.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:49   #26
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Det er lurt å koke på melk eller en blanding av melk og vann. Og så er det viktig å ha oppi litt salt helt på slutten, ellers blir det fryktelig kjedelig smak.

Støtter at dette er en sunn og god frokost, spesielt med litt fruktbiter og nøtter på. Sukker og kanel er jo selvsagt godt, men ikke like nyttig.

Kanel er veldig nyttig!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:53   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til frokost..

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.



Her i huset får poden denne frokosten:
1dl havregryn
2dl melk
kokes til passe konsistens
1 eggeplomme røres inn

Så røres grøten inn i :
en neve raspete walnøtter og
en dæsj olje

Så har vi kanel på toppen
(og ved spesielle anledninger har vi bananskiver på eller rosiner på)

Sånn gjør vi også, men uten valnøtter.
Vi bruker gjerne litt 100% syltetøy og cottage cheese på også. Ungene foretrekker bananskiver eller kanel. Vi bruker ikke sukker verken i eller på grøten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:54   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

For øvrig liker jeg grøten best når den er laget på vann. Da har jeg litt melk i fatet når jeg spiser. Ungene liker den best kokt på melk. Sånn hvis noen lurte på det.


Signerer dette. Jeg foretrekker gryn, vann og salt.
Ungene får grøt av gryn og melk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:56   #29
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Skjønner det er jeg og alle barna som bruker melk

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 22:27   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Havregrøt er godt. Jeg bruker en blanding av melk og vann. Smørøye, sukker og kanel på toppen. Den lille sukkerdæsjen er helt garantert ikke farlig, i hvert fall hvis man bruker kanel i tillegg, dessuten er havregryn langsomme karbohydrater.

  Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 23:08   #31
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Vi lager mye havregrøt. Blander med bittelitt fruktose og har kanel på. Selve grøten lager vi på gryn, vann, melk og smør. Raspet eple eller banan varierer vi med og da slipper vi fruktosen. Eple og kanel passer forresten veldig godt sammen.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 23:09   #32
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

fruktose... det er fruktsukker sant? det er ikke kunstig?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 23:10   #33
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

OK da kan jeg jo la henne få dette hver dag da hvis hun vil klart jeg lager den selv. Den er jo like lett å lage som en brødskive så.. Takk for nøtte tips osv.. tar gjerne i mot flere så vi kan variere litt.

Jepp!
Det tar faktisk ikke noe lengere tid enn noe annet!
Et tips: Jeg pleier å ha most banan eller revet eple oppi.
Da blir det så søtt og godt at man faktisk ikke trenger sukker i det hele tatt!
En vanlig frokost her i heimen, spesielt den siste tiden, når jeg har vært så inderlig lei av brødmat.

Endret: Så nå at AprilRyan hadde kommet med samme tipset.
Og ja: Det er knallgodt med eple og kanel!


Sist redigert av Enhjørning : 01-03-07 kl 23:12. Årsak: ...Leste gjennom hele tråden...
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 23:28   #34
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.321
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Vi bruker halvparten melk og vann, og moser bananen oppi før koking. Da blir den ekstra søt og man trenger ikke ha på særlig med sukker. Men kanel er viktig! Og en liten dæsj kaldpresset olje til slutt. Vi bytter gjerne ut halvparten av havregrynen med hirseflak. Drikkes den med juice ved siden av, eller med frukt med C-vitaminer så hjelper man kroppen til å ta opp næringsstoffene.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 23:33   #35
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Hjemmelaget eplemos er også veldig godt i havregrøt. :åpplyser:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 07:57   #36
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.495
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Storebror spiser havregrøt nesten hver eneste morgen. Han er ikke så veldig glad i brødskive til frokost, så i stedet for at han spiser en halv skive så spiser han nå en relativt stor porsjon med grøt. Vi lager av 1,2 dl gryn og 2,5 dl væske (blanding av melk og vann). Når grøten er ferdig kokt hiver vi gjerne en dæsj meierismør i, og så serveres den med bittelitt sukker og mye kanel. Lillesøster på ett år har nettopp oppdaget gleden med havregrøt, og står og tigger grøt av storebroren. Så nå lager vi gjerne en liten porsjon til henne også.

Da vi i høst forstod at gutten elsket havregrøt til frokost gikk han opp en kilo i løpet av en måneds tid. Og nå snakker vi om en gutt som aldri har hatt mye fett på kroppen, så det gjorde godt. Det vi også har merket er at han holder mye lenger i humøret når han har spist grøt til frokost enn når han spiser brød. Det virker rett og slett som om det gir et mer stabilt blodsukkernivå hos han.

Men tips om banan og annen frukt oppi grøten var bra og noe vi skal definitivt prøve. Det er jo greit med litt variasjon.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:44   #37
Soffers
Kontrollfreak
 
Soffers sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 109
Soffers er litt kul
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Vesla liker også veldig godt havregrøt til frokost. Hun er småspist om morgenen, og om kvelden orker hun ikke tygge skive.
Men er det blitt sånn nå at man blir lynsja om man gir ungene et bittelite sukkerdryss på grøten? Dersom man ikke får havregrøt med sukker og kanel morgen og kveld 7 dager i uka kan det vel ikke skade? Syns det blir så hysterisk jeg. Er klar over at det fins andre alternativ, men er det bedre med fruktose enn vanlig sukker da?
Ellers liker poden godt eplebiter i sin sammen med kanel. Begge får litt smør i grøten for smakens skyld. Vi koker med melk i mikro'n, men ikke med salt til slutt.

__________________
Hver dag vi er friske hjemme er en bonus
Poden '97
Vesla '02
Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 22:03   #38
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.917
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Ungene elsker havregrøt, men blir sjelden til at jeg lager det...
Om storebror selv får velge så har han dunger med sukker på. Han får sukker på, men ikke så så mye han vil. :ikke sukkernazi:

Fruktose; har jeg ikke lest en plass at heller ikke det er så bra?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 20:38   #39
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.


Fruktose; har jeg ikke lest en plass at heller ikke det er så bra?

det var det jeg også lurte på nemlig..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:41   #40
Soffers
Kontrollfreak
 
Soffers sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 109
Soffers er litt kul
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Jeg tenker som så jeg da, i min naive verden, at det meste som ender på -ose er jo sukkerstoff, uansett om det er sukrose, fruktose, laktose osv. Og alt med måte.

__________________
Hver dag vi er friske hjemme er en bonus
Poden '97
Vesla '02
Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no