Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-11, 21:38   #21
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.541
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Frantzen, her.

Ikke sant. Det er bare det at her mener man helt sikkert at hun har forstått, fordi hun har nikket og sagt "Yes" til alle som har snakket med henne om saken. Dessuten kom hun forsent til den ene tolk-timen hun hadde, så da betaler vi ikke for fler. Det er hos henne problemet ligger, vi har gjort vårt. :frustrert:

Er det mulig?!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:41   #22
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Frantzen, her.

Dessuten kom hun forsent til den ene tolk-timen hun hadde, så da betaler vi ikke for fler.

Høres helt pling i bollen ut for meg, men det kommer selvsagt an på hva slags kommunikasjon det er snakk om, og hvor viktig det er. Hvis det er en person som det er viktig å nå fram med informasjon til eller å få informasjon ut av, så får man jo uansett ikke kjørt "krass oppdragelse" dersom man ikke har sikret seg at informasjonen har kommet fram. Det kan så vidt jeg kan skjønne kun gjøres med tolk.

Jeg kan ikke regelverket rundt bruk av tolk og hvor i lovverket dette evt. er hjemlet, siden jeg aldri har hatt behov for å sette meg inn i det. Men Norsk tolkeforening sier dette:

Sitat:

Personer med begrensede eller ingen norskkunnskaper har rett til å motta offentlige tjenester på et språk man behersker godt, og i offentlig sektor har tjenesteyteren ansvaret for tjenesteytingen helt fram til den er forstått av tjenestemottaker.Reglene om kommunikasjon i offentlig saksbehandling representerer grunnleggende prinsipper i vår rettsstat, og skal ivareta individets rettssikkerhet.

Rettssikkerhet blir truet ved manglende bruk av tolking, ved bruk av barn, pårørende og bekjente som tolk, så vel som ved kommunikasjon via personer som ikke kan dokumentere sine tolkekvalifikasjoner.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:52   #23
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Hva slags samtale er dette egentlig? Det er ganske mange situasjoner vedkommende har krav på tolk. Dette at nyankomne somaliere ikke greier helt å passe klokka er velkjent og til tider irriterende, men det går ikke an å nekte dem nødvendig informasjon likevel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:58   #24
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva slags samtale er dette egentlig? Det er ganske mange situasjoner vedkommende har krav på tolk. Dette at nyankomne somaliere ikke greier helt å passe klokka er velkjent og til tider irriterende, men det går ikke an å nekte dem nødvendig informasjon likevel.

Det er mange ting det er viktig å få pratet med henne om, dessuten kunne det vært greit å vite litt om henne, noe jeg har inntrykk av at man ikke vet (jeg er helt ny på denne arbeidsplassen). Jeg vil påstå at tolk vil være nødvendig jevnlig, for det vites ikke engang hvor mye engelsk hun kan. Man bare antar at hun kan nok til å forstå det man selv oppfatter at hun ga uttrykk for å forstå. At kulturforskjeller spiller inn var en helt ny tanke da jeg presenterte den.

Vet du hvor det står nedfelt at man har krav på tolk?

  Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 22:02   #25
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Det der med manglende oppmøte er dessverre et ikke ukjent fenomen, og det er definitivt dyrt og irriterende å sitte der med en tolk og vente forgjeves. Det har jeg selv gjort - en del ganger... Har hun noen i familien som kan formidle beskjeder til henne hvis du evt. ringer henne? Bruk fortrinnsvis ikke barna hennes...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 22:04   #26
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Jeg vil ikke skrive for mange detaljer her, men det er lite annet å spille på enn tolk, slik jeg har forstått det.

  Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 22:12   #27
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Jeg vet ikke hvor avanserte ting du skal formidle, men hvis du ikke når inn til disse integreringsforkjemperne kan du i en krisesituasjon prøve med bildekort. Men det krever mye tid, og du bør kjøpe inn skikkelige kort. Og for å få bildekort som dekker alle typer situasjoner ender du opp med omtrent samme sum som hvis dere leier inn tolk.

Håper du klarer å dokumentere at hun har krav på tolk.

Kan du gi littegrann flere detaljer om hva dette gjelder? Er det offentlig eller privat, barnehage/skole/eldrehjem eller arbeidsplass?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 23:30   #28
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Er det informasjon hun ønsker? Kan det være et alternativ å si at hun selv må betale for tolk hvis hun ønsker det?
Uten at jeg vet helt hvilke rettningslinjer det du skal formidle faller under, så fant jeg dette:

Sitat:

Tolk - nødvendig når det er språkbarrierer

I saker hvor det er en språkbarriere er tolking et nødvendig virkemiddel for at offentlige tjenestemenn og fagpersoner skal kunne informere, veilede og høre partene i saken.

  • Tjenestemenns plikt til å kommunisere med partene i saken er nedfelt i forvaltningsloven.
  • Særlover, slik som pasientrettighetsloven og domstolloven, regulerer denne plikten for andre fagpersoner.
  • Internasjonale konvensjoner Norge har tilsluttet seg, fastslår også personers grunnleggende rett til å bli hørt og til å motta informasjon og veiledning, f.eks Den europeiske menneskerettskonvensjonen og Nordisk språkkonvensjon.

Sitat:

Forsvarlig kommunikasjon er en forutsetning for å ivareta rettssikkerheten også utenfor rettssalen. Pasientrettighetsloven fra 1999 fastslår pasientens rett til medvirkning og informasjon i §3-1 og §3-2, og pasientens innsynsrett i §3-5. Lovens forskrifter understreker samtidig at "samiskspråklige, fremmedspråklige og personer med funksjonshemminger" har rett til tilrettelagt kommunikasjon (§11).

I forskriften til Utlendingsloven fra 1988 heter det at "med mindre søkeren og den som skal foreta intervjuet, kan kommunisere forsvarlig på et felles språk, skal tolk tilkalles" (§55). Tolking anses her nødvendig i forhold til lovens §§33,34 som pålegger myndighetene å kommunisere med partene før det fattes vedtak. Utlendingslovens forskrifter viser videre til at alminnelig veiledningsplikt etter forvaltningsloven gjelder også i utlendingssaker.

Norge er også bundet av internasjonale konvensjoner. I straffesaker kommer Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) til anvendelse. Her heter det blant annet at "enhver som blir siktet for en straffbar handling, skal [...] ha vederlagsfri bistand av en tolk hvis han ikke kan forstå eller tale det språk som blir brukt i retten" (Art. 6.3.e), og at han skal "bli underrettet straks, i et språk han forstår og i enkeltheter, om innholdet i og grunnen til siktelsen mot ham" (Art. 6.3.a). Rettighetene gjelder fra personen blir pågrepet, og altså også under politiets arbeid med saken (jf. Art. 5.2).

I saker med nordiske borgere gjelder Nordisk språkkonvensjon. Nordisk språkkonvensjon fastslår nordiske borgeres rett til å "kunne bruke sitt eget språk ved kontakt med myndighetene og andre offentlige organer i en annen kontraherende stat". Det vil si i kontakt med "offentlige organer som helse-, sosial- og barnevernsmyndigheter samt arbeidsmarkeds, skatte- politi- og skolemyndigheter (Art. 2).

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 08:37   #29
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Jeg jobber i en kommunal barnehage. Og ja, jeg går ut fra at hun også ønsker informasjon, men det ville være urimelig å kreve at hun skal betale for en tolk som barnehagen ikke ser seg råd til å betale. Jeg opplever at måten hun bli møtt på er helt urimelig, og svært lite mellommenneskelig. Det kreves at hun skal forstå beskjeder hun får på et språk hun behersker svært dårlig, og at hun skal oppfatte alt innenfor vår kulturelle kontekst - som er uendelig langt fra hennes - etter kun svært kort tid i landet. Om jeg ikke klarer å endre viljen til å bruke penger på dette, så håper jeg ihvertfall å kunne bidra til å endre holdningene.

  Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 09:06   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.097
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Det at hun kom for sent første gang er også en kulturelt betinget ting. Det er veldig mange land i verden som har et helt annet forhold til klokka enn det vi har. Forferdelig irriterende, ja, men faktisk kulturelt betinget.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 09:36   #31
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.541
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Går det an å gå lengre opp i systemet med dette? Går ut fra at du har spurt ledelsen i barnehagen, men det finnes jo noen et trinn høyere opp? Eventuelt spørre hvordan de har løst slike utfordringer tidligere (jeg bruker med vilje ikke ordet "problem" her, kultur- og språkforskjeller er ikke problemer, bare forskjeller), eller hvordan andre barnehager i kommunen løser det?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 09:49   #32
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Det er jo helt essensielt at dere finner ut om hun er analfabet eller ikke. Hvis hun kan lese morsmålet sitt, har jeg gode erfaringer med å bruke tolketjenesten til å oversette enkelt skriftlig materiale. Det kan være aktuelt her også, jeg kan se for meg at det dreier seg om enkle ting som åpningstider, rutiner og sånn? Jeg vet ikke om dette er en situasjon hvor hun har krav på tolk, det tror jeg nesten ikke, men jeg synes likevel det er smålige holdninger av barnehagen som vitner mer om fremmedfrykt enn om kunnskaper. Det er forresten ingen i barnehagesystemet i kommunen som snakker somali? Vi pleier ganske ofte å bruke ansatte i systemet til å tolke der det er mulig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 10:09   #33
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Jeg er enig med katta - dere må først og fremst finne ut om hun er analfabet. Og husk at hun i praksis kan være analfabet selv om hun sier selv at hun kan skrive og lese litt... Hvis det er en ektemann i dette systemet så anbefaler jeg å gå via han, hvis ikke så hadde jeg sjekket litt rundt i kommunen om det fantes noen som jobber i kommunen som kunne brukes til veldig enkel tolkeformidling, gjerne via telefon. Jeg skjønner barnehagen også - det blir dyrt om man skal ha tolk hver gang man skal gi en beskjed. Penger er vel ikke det barnehagen har flust av.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 16:18   #34
A&A
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 219
A&A er litt kulA&A er litt kul
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Hva med å be henne om å ta med seg noen som hun kjenner til å tolke for henne? Hvis du vil så kan jeg tolke for deg noen ord som du kan skrive på en lapp eller si til henne muntlig, slik at hun kan forstå deg.

Tolk = turjubaan.

Ja = haa (lang a ikke å).

Nei = Maya (uttales maja).

Forstår du meg? = Ma i fahmeysaa?.

__________________

A&A er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 16:48   #35
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Har de ei flyktningteneste i kommuna? Kontakt dei, så kan dei kanskje bidra.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 16:52   #36
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Styrer skal kontakte flyktningetjenesten, så skal jeg snakke med dem etterpå. Nettverket hennes er nok dessverre mer eller mindre ikke-eksisterende.

  Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 17:27   #37
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Frantzen, her.

Styrer skal kontakte flyktningetjenesten, så skal jeg snakke med dem etterpå. Nettverket hennes er nok dessverre mer eller mindre ikke-eksisterende.

Desto viktigere er det å få på plass en tolk. Jeg vet ikke om dette er en mor i barnehagen, men om det er det så er det av absolutte viktighet å få til en dialog for å få tak i bakgrunn, opplevelser, tanker, samt formidling av norsk kultur på vegne av barna/et. Vær uansett forsiktig med å bruke barna som tolk. Det er sjeldent heldig. Om dere har Internasjonalt Senter eller lignende i kommunen, så går det an å forhøre seg der om noen kan hjelpe til. Flyktningehjelpen var en god idé

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no