|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
25-11-23, 16:43 | #21 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Iskaldt og dritkaldt bruker jeg. Fette kaldt sier ungdommen her. *grøss*
25-11-23, 17:26 | #22 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Iskaldt her. Nok en dannet bergenser. Haha. Men kan finne på å si dritkaldt hvis det virkelig er dritkaldt. |
25-11-23, 18:12 | #23 |
Introvert textrovert
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Ja, dritkaldt går. Tror man, nok en gang, si at uttrykk er dialektavhengig.
25-11-23, 21:54 | #25 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Iskaldt her og (Stavanger) |
25-11-23, 22:55 | #26 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Jeg tenker de betyr det samme, men som input m.fl. er det ikke ord jeg bruker selv. Jeg sier enten iskaldt (ganske kaldt) eller dritkaldt (skikkelig kaldt). Opprinnelig nordlending.
25-11-23, 23:40 | #27 |
Dig for victory!
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?
Jepp. Sånn.
26-11-23, 01:39 | #29 |
Introvert optimist
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Jeg synes det var vanskelig å få noen entydige svar i denne tråden altså.
26-11-23, 09:26 | #31 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Usikker på om jeg bruker iskaldt om vær, de to andre bruker jeg ikke. Kaldt og vasskaldt er det jeg bruker mest. |
26-11-23, 09:43 | #32 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Jeg sier iskaldt og gørrkaldt når det er kaldt og griiiisekaldt når det er ekstra kaldt, men jeg sier aldri at det er bikkjekaldt. Tror de sier bikkjekaldt i Grenland? |
26-11-23, 10:50 | #33 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Jeg sier aldri bikkjekaldt eller gørrkaldt selv, og for meg er ikke disse ordene en skala, men synonymer.
26-11-23, 11:07 | #34 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Jeg bruker heller ikke disse ordene, og har tenkt over hva jeg egentlig sier, etter å ha lest denne tråden. Jeg tror jeg har to nyanser og det er "kaldt" og "seriøst kaldt". Noe som overrasket meg litt, for jeg banner en del ellers.
26-11-23, 11:12 | #35 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?
Jeg er med Syrinx på dette! Men jeg kom på denne her, som beskriver (dessverre i grader fahrenheit, men dog) hva som skjer ved forskjellige kuldegrader. Elsker disse her to:
26-11-23, 11:27 | #36 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Lett gøyal tråd.
De gjør det for meg også, av de tre bruker jeg selv grisekaldt og varianten hundkaldt.
Denne bruker jeg på hytta, siden alle på øya bruker den beskrivelsen.
Jepp, er det ikke ofte sånn når man spør flere om det samme? |
26-11-23, 12:02 | #37 |
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Jeg bruker driiiitkaldt om blåfrost og ganske mange minus.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
26-11-23, 12:22 | #38 |
Introvert optimist
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Mannen, som nå har nådd veldig langt i sin norskutdanning, kommer ikke til å nå ekspertnivå basert på «konklusjonene» her. Og jeg som sa at FP hadde svaret på alt!
26-11-23, 12:29 | #39 |
Panzerekstremfeminist
|
Norge i et nøtteskall - 350 kommuner, minst like mange dialekter og meninger om hva som betyr hva. Når er det surt, når er det litt kjølig, når er det bikkjekaldt og når er det faen ikke mulig å være utendørs.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
26-11-23, 14:59 | #40 |
Leser
|
Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?Nenne: Her han jo lært at han kan bruke de uttrykkene han vil slik han vil Eventuelt finne på egne?