Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hodeplagg til bunad for hårløse

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-22, 23:05   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.658
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Ja, men ikke på de du pekte ut.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 23:23   #22
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.197
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har mange luer og greier derfra, kjøpte en del til innebruk da jeg barberte håret med én gang. Men synes ingen av dem passer til bunaden, nei. De er kule til hverdags, men ikke fest-fine.


Tusen takk, det er hyggelig av deg! Jeg sier i fra om det blir aktuelt, og ender du opp med å sy noe, betaler jeg for stoff og jobb på forhånd. Pluss ekstra, for da må du hjelpe meg å finne ut hva som passer, jeg har null peiling.


Men der var det jo ingen bilder, og google har heller ingen. Hjelper ikke da. Men tipper førkjeklut var det sjefen min sendte bilde av i dag, hun har i hvert fall et svært morsomt hodeplagg til sin Hardangerbunad.


Oioi, jeg hadde blitt veldig glad om jeg kunne få se bilder, for dette er jo det absolutt enkleste! Jeg synes det sjalet er upraktisk selv. Og skulle bunadspolitiet mene noe om det, er det ikke noe problem for meg å spørre dem om de mener at folk med kreft skal slutte å bruke bunaden sin. Det er kanskje upraktisk å sende bilder på pm, det har jeg aldri prøvd, så om du f.eks. heller vil ha kontakt på messenger eller epost, hadde jeg blitt veldig glad. Bilder vil være til stor hjelp, for jeg skjønner ingen ting av forklaringen din. Klarer ikke forestille meg hva du mener.

Såklart, sender deg en PM i morgen så finner vi ut av det. Jeg er ikke god på bilder på FP for å si det mildt.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 23:23   #23
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Tipser om Tyrihans, mange fine.

https://www.tyrihans.no/silkeskjerf?size=36

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 23:59   #24
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Jeg bruker også sjalet på Nordlandsbunaden som skaut og er veldig fornøyd med det. Hodeplagg er must på 17. mai i Nord-Norge. Kan dele bilder via Messenger, send meg pm med navnet ditt hvis du vil ha.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 00:03   #25
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.869
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Ikke lest hele tråden, og kan ingenting om bunader og tilbehør. Figger at du ser frem til 17. mai osv. Det har ikke jeg tenkt på Engan nå.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 14:00   #26
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.658
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Såklart, sender deg en PM i morgen så finner vi ut av det. Jeg er ikke god på bilder på FP for å si det mildt.

Nei, ikke jeg heller. Det er knotete. Men epost eller messenger funker bra!

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg bruker også sjalet på Nordlandsbunaden som skaut og er veldig fornøyd med det. Hodeplagg er must på 17. mai i Nord-Norge. Kan dele bilder via Messenger, send meg pm med navnet ditt hvis du vil ha.

Takk, det setter jeg stor pris på! Sender deg om nå!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Ikke lest hele tråden, og kan ingenting om bunader og tilbehør. Figger at du ser frem til 17. mai osv. Det har ikke jeg tenkt på Engan nå.

Jeg gleder meg til ALT som er normalt! Vanligvis hadde jeg gruet meg til to rølpebryllup i mannens familie, men nå gleder jeg meg. Normalt liv!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 14:13   #27
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.518
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Vet om ei som ikke har hår, og ho bruker et tørkle/sjal knyttet på hodet når jeg møter ho i "bunadsanledninger" (konfirmasjoner). Har aldri tenkt noe over det, ho har alltid hodeplagg av en eller annen type.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 16:18   #28
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Til romsdalsbunaden skal gifte kvinner bruke silkeskjerf knyttet utenpå/foran lua: https://snl.no/Rekonstruert_kvinnebunad_fra_Romsdal Så hvis du har lua til nordlandsbunaden så kan det bli fint. Tror det er de tyrihansskjerfene som brukes.

Ellers så er jeg for å legge inn elementer fra andre steder man har tilknytning, slik at bunaden blir personlig. Har du tilknytning til noen andre steder hvor de har mer heldekkende luer? Her er f.eks. nordmøre: https://media.snl.no/media/179409/st...dmorsbunad.jpg (se igjen: knytter silkeskjerf rundt lua).
Trøndelag er et kapittel for seg: https://bygdekvinnelaget.no/sites/by...es/skaut_2.jpg

Og klarer man å bla opp noen islandske slektninger, så er det hele løst:
http://buningurinn.is/myndir/faldbun...NINGAR_891.jpg
eller
http://buningurinn.is/myndir/faldbun...NINGAR_620.jpg

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 20:53   #29
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.639
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Gå for Island!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 20:59   #30
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.197
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Jeg har sendt bilde av Nextlife, staut med skaut til Input, og jeg tror hun syntes det så helt brukanes ut.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:18   #31
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.658
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Jepp! Veldig kult, både Nextlife og Heilo! Jeg trodde det kom til å bli alt for stort, men med mindre de har usedvanlig store hoder, skal det nok gå bra for meg også. Det er jo den enkleste løsningen.

Hvis ikke går jeg for Island, ja! Finnes vel knapt en eneste nordman uten slektskap på Island, bare man går langt nok tilbake. Dessuten har jeg vært der en gang og mannen min sitt fagfelt har sterk tilknytning til Island. Det får være bra nok!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:49   #32
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.518
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodeplagg til bunad for hårløse

Ohh, skikkelig hornlue! Den har en samisk søster:
https://www.nrk.no/sapmi/heidi-perse...het-1.15357307

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no