Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-09, 00:08   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg leste forøvrig HP1 for frøkna nå i vår, da hun akkurat var blitt syv år. Hun er en type som blir lett skremt av bøker, men HP taklet hun overraskende bra. Noen partier var i overkant avansert, men med litt spørsmål og svar og noen samtaler ved frokostbordet om ting som hun lurte på, gikk det veldig fint å komme gjennom den.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 00:14   #22
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kommer til å lese for ungene så lenge jeg får lov. Dels fordi det er så hyggelig, og dels fordi jeg koser meg med bøkene selv.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 08:25   #23
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Nå har jeg ikke lest HP bøkene selv enda(tror jeg skal vente til det blir aktuelt å lese de med poden) men jeg kan ikke se for meg å lese de for gutten min nå(straks fire år). Han er også moden for alderen men kan liksom ikke se for meg at HP er noe for en fireåring.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:37   #24
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Eldstemann leste jeg de to første bøkene for da han gikk i 1.klasse, han fikk skikkelig sansen og har nå lest resten selv, kun den siste han ikke har begynt på ennå. Han er 9,5 år, men stor for alderen på alle måter.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:48   #25
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg har såvidt begynt, og sålangt synes han Dumlingene er sjikkelig dumme, og at det er kult med ugler som flyr gjennom gatene midt på dagen. Jeg ser det an, det kan jo være interessen faller etterhvert.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:51   #26
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Min 5-åring var i hvertfall ikke klar.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 22:00   #27
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

JC var veldig klar for bøkene sommeren før han begynte på skolen. Han har vi lest de tre første bøkene for, og så tror jeg han har smuglyttet seg gjennom resten på lydbok. Han har nok ikke fått med seg alt, men nok til å henge med sånn nogenlunde. HE begynte også på bøkene da han var 5,5. Han leste vi de første bøkene for, mens bok 4 -7 leste han selv. Han ble ferdig med den siste i høst, og har lest flere på nytt etterpå. Han har fått med seg det meste.

Jeg leser fremdeles mye høyt for guttene, og vi koser oss med bøker sammen. Jeg tror det er viktig å fortsette høytlesingen for barna lenge etter at de har lært å lese selv, både for kosens skyld, for å kunne forklare og diskutere ting som kan være vanskelige i teksten, og for at ikke tilgjengeligheten til spennende, fengende og gripende historier skal begrenses av lav lesehastighet og manglende leseerfaring. Dette maser jeg om med foreldrene til elevene mine også.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 22:03   #28
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg begynte da storebror var fem og lillebror to, snart tre. Det var meningen å lese bare for storebror, men det kom kravlende en liten en også opp på fanget som satt stille som en mus. Og slik gikk det til at blant lillebrors tidligvokabular så inngikk det med største naturlighet ord som vippendo og lumos.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 23:50   #29
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Tror nok 7 åringen her hadde vært i 100 om vi hadde begynt å lese Harry Potter for ham. Vi har dem bare på engelsk, men får se om vi får lånt dem på norsk.
Eldste (nå 10) leste alle samme selv nå i vinter (brukte under to måneder), og hun var så fasinert at hun snakket ikke om annet en lang stund. Hun har sett de tre første filmene, og hun får vel snart se de andre også.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 02:05   #30
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg vil anta de venter til de kan lese den selv rett og slett. Det haster jo ikke. I dag ville den krevd litt vel mye av ordforrådet til storesøster, samt at hun liker helst morsomme og nære historier. Ikke noe trist eller skummelt. Hun er ærlig på det. Vi leser dessuten som regel for henne og broren på 4 samtidig. Fortsatt foretrekker de bøker med beskrivende bilder. Harry Potter-bøkene står nå i hylla, så når hun blir rask nok og god nok på lesinga, så er det bare å starte. Håper hun får samme "drivet" som sin mor.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 08:22   #31
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.197
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Når det gjelder å lese HP-bøkene selv vil det variere veldig fra barn til barn når de kan lese boka selv og når det passer å høre boka. Jeg er lærer på 4. trinn, 5. trinn neste år, og så langt er det bare en av elevene mine som selv har lest HP. Men det er mange som har blitt lest for.

Jeg har prøvd å lese bok en for klassen, men det var ikke vellykket. Da jeg prøvde var de for små. Kanskje jeg prøver igjen til vinteren - da som lydbok.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 08:27   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg leste alle høyt for mine. Fordi det er veldig koselig. Og fordi de var altfor avanserte for at de kunne lese dem selv enda. Jeg bruker stemmer på stort sett alle karakterene når jeg leser sånn at historien får mer nyanser på seg.

(Å herregud så sliten jeg var av stemmen til Noldus etterhvert. For ikke å snakke om den foraktfulle pipestemmen til Krynkel. Det var en lettelse hver gang jeg kunne gå over i den lyse, lettere narkomane, sløve stemmen jeg brukte på Lulla. )

  Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 10:28   #33
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Krynkel? Noldus? Lulla?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:03   #34
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Bør en forresten være HP-fan selv om skal være i stand til å videreformidle bøkene på en god måte? Tror vi prøver oss på "Vi på Saltkråkan" i sommer i stedet jeg...

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:07   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg har aldri lest bøkene "for meg selv", leste de fire første høyt etterhvert som de kom for de store guttene, og har nå startet på ny runde med sjuåringen. Jeg syns det er gøy å se hvor engasjerende de er for ungene, og den felles opplevelsen er absolutt til stede selv om det ikke er helt min sjanger som voksenlitteratur.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:42   #36
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Krynkel? Noldus? Lulla?

Det verste med å lese HP høyt for ungene er de idiotiske norske navnene. Jeg grøsser. Siden jeg har lest bøkene flere ganger på engelsk selv, kan jeg jo veldig mange av de rette navnene. Jeg vet at mange mener at de norske versjonene er veldig gode, men jeg er ikke enig.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:48   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

De to første leser vi nå. Storesøster er 7. Vi er nettopp ferdig med enern og har begynt på toern. Treern skal vi vente med til hun greier å lese den selv, for den er ganske mye mer skummel enn de to første.

En kompis har en mor som er bibliotekar og den samlede tilbakemeldingen hun har fått er at de to første er toppers for alle mellom 5 og 8, men at treern er for skummel før de er blitt litt større.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:51   #38
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Sjuåringen min klarte ikke stoppe etter hverken de to første eller de tre første, så vi er i gang med nummer fire. Vi hadde en pause før firern, men etter å ha funnet ham smuglesende i trappa ved bokhylla flere ganger fant vi ut at vi like gjerne kunne la det stå til. Han leser fint bøker som det selv, så hvis jeg ikke hadde lest dem for ham og ikke ville at han skulle lese dem ennå, så måtte vi gjemt dem tror jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:52   #39
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Mine syntes ikke 3-ern var skumlere enn de to første; de var ca 7,5 da vi leste den. De ble ikke skremt av 4-ern heller, men den var litt mer krevende å få med seg. Men det er jo forskjell på hvor mye unger tåler.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:52   #40
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg opplevde ikke heller bok nummer tre som så veldig mye mer skummel?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no