Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Salmer til begravelse?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-16, 12:08   #21
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Jeg er ateist, og liker ikke salmer. Vi valgte kun veslas favorittsanger i hennes begravelse. Ble bare kjente barnesanger. Mulig vi var 'heldige' med presten, som godtok både dette, og tonet med det religiøse i stor grad.

Jeg tenker at sanger den avdøde har likt godt, passer best. Og det som måtte være ukjent/lite sangbart, kan spilles på CD.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-16, 12:26   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Det er finest når det er salmer folk faktisk kan så de synger synes jeg. I vår familie er det ingen begravelse uten O bli hos meg. Og Blott en dag. Og Fager kveldssol. Noen bruker Ingen er så trygg i fare også, den er vel ikke helt typisk begravelse egentlig. Måne og sol har jeg også vært med på. En fin liten blome er omtrent den fineste jeg vet, men den er ikke sangbar i min slekt så skal jeg ha den inn noe sted må jeg synge selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 09:53   #23
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Katta- er så enig med deg ang. "En fin liten blome" Bare så synd at så få kan den.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 11:22   #24
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.077
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Katta- er så enig med deg ang. "En fin liten blome" Bare så synd at så få kan den.

Det kjem nok litt an på landsdel og kultur. Der eg kjem frå og i mitt miljø er den svært kjent.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 12:32   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Den er såpass kjent her i distriktet også og såpass enkel å synge at den er brukbar her.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 16:41   #26
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Mitt hjerte alltid vanker synes jeg er så nydelig. Men det er vel mer en typisk sang noen synger, ikke alle. Har sunget den selv i to begravelser, som ble gjennomført i desember.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 16:53   #27
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.960
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Vi spilte Ut mot havet (ikke den til Rune Rudberg, den andre ) i pappas seremoni. Han var en havets mann, og det var vanvittig sterkt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-17, 20:40   #28
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.521
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Kom til å tenke på denne tråden når eg leste denne artikkelen om fire solister som synger ofte i begravelser i Tromsø, de sier også hvilke sanger de synger oftest:
https://www.nordlys.no/synger-i-rund.../s/5-34-544472

Nå ser jeg at det er abo-artikkel, men her er listen:

Der hvor roser aldri dør - Salme
Blott en dag - Salme
Hildringstimen - Erik Bye
De siste ljuva åren - Lasse Stefanz
Liten fuggel - Vamp
Amazing grace - Salme
Eg ser - Bjørn Eidsvåg
You raise me up - Secret Garden
Gje meg handa di, ven - Sondre Bratland
Blå salme - Erik Bye
Har du fyr? - Hekla Stålstrenga/Ola Bremnes
Å, kunne æ skrive - Lars Bremnes
Gabrielas song - Py Backman/Stefan Nilsson
Har en drøm/Ei hand å holde i - Jørn Hoel

Den ene solisten i artikkelen er Anne Nymo Trulsen, vokalisten i Hekla Stålstrenga - som har "Har du fyr" på repertoaret, naturlig nok:
- Jeg synger den ofte som siste sang, rett før kista bæres ut. Det er noe med den siste linja «...som også tar dæ hjem».


Sist redigert av -ea- : 10-01-17 kl 20:47.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-17, 20:48   #29
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Vi har akkurat valgt salmer til mammas begravelse. Hun levde og åndet musikk, så for meg var det viktig at vi valgte salmer som jeg forbinder med henne, og som vi i tillegg kan regne med at mange kan.

Vi skal bruke "Å leva, det er å elska", "Gje meg handa di" og "Bred dina vida vingar" i kirka og "Fager kveldssol smiler" ved graven. I tillegg skal vi ha en solist som synger "Eg ser" og en saksofonist som spiller "Jag vil tacka livet" under seremonien i kirka.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-17, 20:52   #30
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Kondolerer Stompa

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-17, 23:13   #31
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.250
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Det hørtes ut som noen fine sanger, Stompa. Føler med deg i sorgen.

"Å leva det er å elska" er familiesangen hos oss. Den brukes både i bryllup og begravelse. "Fager kveldssol smiler" er også et fast innslag i begravelser hos oss.

I min sang- og musikkglade familie er det viktig at fellessangene er sanger som folk kan synge med på. Så kan spesielle sanger heller bli spilt av organist/pianist eller sunget av solist.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 14:39   #32
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.826
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

Enig i at det er viktig at alle kan synge med. Selv om man har lyst til å synge, er det leit å ikke få det til fordi man ikke har hørt sangen før. Hvis man ønsker spesielle sanger som ikke alle kan, kunne man vurdere å få en solist til å synge den, istedet for allsang. Synes å lytte til musikk er veldig fint og sterkt også i en begravelse.

HEF har et fint gravferdshefte som også inneholder mange forslag til dikt, sanger og musikkstykker. Man kan gjerne bruke dette også i en kirke, i kombinasjon med religiøst innhold.

Sanger som What a wonderful world og Kvelden lister seg på tå, hadde jeg ikke tenkt på selv. Man kan gjerne bruke en fin vuggesang også, særlig om det er barn tilstede i begravelsen.
https://human.no/globalassets/brosjy...t-mai-2015.pdf

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 15:54   #33
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer til begravelse?

What a wonderful world er fin som solistinnslag, men temmelig vanskelig som fellessang.
Den er også en sånn hvor man bør tenke nøye etter om passer tekstmessig.

Vuggesanger er ofte enkle å synge.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no