Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Min lærer"- greit eller ikke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 20:16   #21
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.380
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Saklig kritikk - og ros! - må være greit uansett, men til det kreves en viss redaksjonell kontroll av innleggene, og innleggene bør muligens også underskrives med fullt navn. Alt annet blir jo bare useriøst og, i mange tilfeller, ren og ulovlig sjikane.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:50   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Sikkert positive sider med dette, men jeg tenker for det første så kan hvem som helst skrive:naboen, sure ekser etc, samt at for det andre så er det vel oftest de som er misfornøyde som legger inn, ikke de fornøyde. Da blir det liksom ikke riktig.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:56   #23
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Kva med
"Min NAV-konsulent"
"Min bussjåfør"
"Min kassadame"
?

Nei, for min del blir dette lite konstruktivt.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:58   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Kva med
"Min NAV-konsulent"
"Min bussjåfør"
"Min kassadame"
?

Nei, for min del blir dette lite konstruktivt.

For folk man forplikter seg litt mer til enn en bussjåfør - håndverkere for eksempel - så er det da helt vanlig å sjekke opp om de er flinke nok? Jeg så reklame for en oppslagsgreie om håndverkere senest i dag.

Dog blir jeg ikke helt enig med meg selv når det gjelder lærere i og med taushetsplikt. Det stiller isåfall litt krav til karaktersettingen.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:07   #25
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

For folk man forplikter seg litt mer til enn en bussjåfør - håndverkere for eksempel - så er det da helt vanlig å sjekke opp om de er flinke nok? Jeg så reklame for en oppslagsgreie om håndverkere senest i dag.


Eg tenkjer det kanskje er lettare å sjekka at kvaliteten på handverkararbeid er ok? Lærarens dyktighet varierar jo veldig alt etter kva elev (eller foreldre) som får uttala seg. Det avhenger jo av om den aktuelle lærararen stil og metode stemmer overens med det eleven/foreldrene tenkjer er "det rette". Er i det i det heile tatt mogleg å rangera nokon på ein rettferdig måte? (Spesielt urimeleg blir det jo som du seier, når læraren sjølv ikkje kan uttala seg).

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:32   #26
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Sikkert positive sider med dette, men jeg tenker for det første så kan hvem som helst skrive:naboen, sure ekser etc, samt at for det andre så er det vel oftest de som er misfornøyde som legger inn, ikke de fornøyde. Da blir det liksom ikke riktig.

Guttungen som laget siden snakket om å lage en løsning hvor det var påkrevd med Facebook-innlogging (uten at det skulle vise hvem som hadde skrevet tilbakemeldingene). Dette som et svar på at en rektor var ute i media og mente lærere burde sabotere siden ved å anmelde seg selv positivt.

Jeg vet ikke om det nødvendigvis er slik at bare de negative vil bruke slike sider. Legelisten.no har plenty av positive tilbakemeldinger, så jeg. Min bittelille forskning på området "mine to fastleger de siste ti årene" tilsier at Forferdelige Fastlegen har fått utelukkende kritikk, mens Fantastiske Fastlegen er ranket som en av de beste i byen. So far, so good, hva angår "korrekheten" i feedbacken. Men jeg tror ikke Forferdelige Fastlegen blir noe hyggeligere av å drites ut på internettet.

Og som sagt; de oppnår jo ikke noe annet med en slik side enn at lærere føler seg hengt ut. Det tror jeg mange vil føle enten omtalen er positiv eller negativ, men selvsagt særlig ved totalslakt. Det høres ikke så konstruktivt ut.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:52   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

I forhold til håndverkere har det jo en funksjon, man leier ikke inn en som svindler deg. Da går det også på firma, ikke enkeltperson. I forhold til lærere har det ingen annen funksjon utover hets og gapestokk. Det er ikke skoler som blir hengt ut, men enkeltmennesker som kanskje så seg nødt til å stryke en hel haug med giddalause elever.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:02   #28
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Jeg synes hovedsakelig siden er meningsløs egentlig. Evaluering i skolen er viktig, men da på en måte som fremstår saklig og gir mulighet til å gjøre noe med punkter som kommer fram. Slik det er der inne nå, blir jo bildet skjevt uansett. Slik det ser ut foreløpig, er det stort sett lærere som får bare ros eller bare slakt som blir omtalt. I tillegg aner man jo ikke hvem som legger inn dette.

(Men underholdende er det, den skal de ha . Jeg leser alt jeg kan nå, for jeg antar jo den ikke blir der så lenge. Er egentlig ganske skuffet over at jeg selv ikke har dukket opp der inne ennå)

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:14   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I forhold til håndverkere har det jo en funksjon, man leier ikke inn en som svindler deg. Da går det også på firma, ikke enkeltperson. I forhold til lærere har det ingen annen funksjon utover hets og gapestokk. Det er ikke skoler som blir hengt ut, men enkeltmennesker som kanskje så seg nødt til å stryke en hel haug med giddalause elever.

Nja - jeg er ikke helt enig. Jeg ville soleklart foretrekke å velge en skole der de ordner seg annerledes enn å ende med halvparten av elevene i stryk samme hva grunnen er.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:16   #30
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Nja - jeg er ikke helt enig. Jeg ville soleklart foretrekke å velge en skole der de ordner seg annerledes enn å ende med halvparten av elevene i stryk samme hva grunnen er.

Jepp, selv om akkurat hva de ender med ikke akkurat bare har med "hvordan de ordner seg".

Men jeg tror ikke akkurat man finner ut av det ved å lese disse omtalene . Et tilfeldig sitat som jeg ikke tror at er så personlig at det ikke kan siteres: "han gir ganske mye lekser, men heldigvis sjekker han sjelden om man har gjort dem". Jeg synes i det hele tatt man finner ut lite om skolen som sådan, mer om enkeltlærere slik det ser ut nå.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:25   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Hva er formålet utover hets? Man kan ikke akkurat velge lærere og dette er ikke seriøst nok til at det vil bli brukt som noen som helst form for tilbakemelding. Jeg er for tilbakemeldinger, men ikke nettrating av folk, jeg synes tilbakemeldingskanaler uansett yrker bør ha høyere seriøsitetsgrad enn det der.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:40   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Nja - jeg er ikke helt enig. Jeg ville soleklart foretrekke å velge en skole der de ordner seg annerledes enn å ende med halvparten av elevene i stryk samme hva grunnen er.

Og da mener du at en slik side er veien å gå for å finne ut det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:44   #33
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Nja - jeg er ikke helt enig. Jeg ville soleklart foretrekke å velge en skole der de ordner seg annerledes enn å ende med halvparten av elevene i stryk samme hva grunnen er.

Få ungen din på skolen, du, så ordner vi resten.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:47   #34
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Jeg er i mot systemer som oppfordrer til offentlig gapestokk, derfor også dette.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:53   #35
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Det står jo nå at kommentarene skal oppfordre til forbedring, men det er ikke akkurat mange av kommentarene som gjør det. Jo mer man leser, jo mer meningsløst er det hele egentlig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:54   #36
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det står jo nå at kommentarene skal oppfordre til forbedring, men det er ikke akkurat mange av kommentarene som gjør det. Jo mer man leser, jo mer meningsløst er det hele egentlig.

Om ikke annet så får det ungdommen bort fra FB i skoletida.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:55   #37
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Om ikke annet så får det ungdommen bort fra FB i skoletida.

Sant nok. Og for å si det sånn: Jeg har hittil ikke lest noe der inne som er like ille som en del av det jeg leste inne på fastlegesiden (som jeg heller ikke kjente til før jeg så den her).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:58   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og da mener du at en slik side er veien å gå for å finne ut det?

Neida. Jeg vet at det nesten ikke er til å tro, men jeg er nok ikke helt kav idiot.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Få ungen din på skolen, du, så ordner vi resten.

Det er igrunnen en deal som hadde vært veldig bra. Grei ansvarsfordeling. Men noen lærere greier å utrette mirakler nesten uansett - andre greier ikke å lære bort ting til nesten noen som helst. Mellom slike ytterpunkter er det ganske mye forskjellig - jeg skulle nok ønske at standarden var en del jevnere enn det virker som om den ofte er.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 23:06   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Digresjon: Jeg leste en rapport om nasjonale prøver her i byen. Det var enkelte skoler som hadde en enorm forbedring fra ett år til et annet. Har det noe med endring av opplegg å gjøre (neppe), variasjoner fra år til år å gjøre eller er det det som skjer når en skole bestemmer seg for å nidrille elevene før prøvene?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 23:06   #40
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Jeg tenker at så lenge det ikke er noen garanti for at hverken læreren eller skoleledelsen leser på denne siden, så er jo anmeldelsene lite vits i. Og selv om anmeldelsene er anonyme så risikerer man jo at en elev avslører identiteten sin igjennom det h*n skriver og dermed kan få et dårlig forhold til læreren dersom læreren leser omtalen.

Samtidig syns jeg at barn og ungdom bør få en måte de kan uttrykke sine meninger på. Men da på en måte som beskytter alle involverte og som blir tatt på alvor.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no