Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jernbaneulykken

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-10, 22:05   #21
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Går og gjemmer seg.

Gjemmer meg i skammekroken sammen med annemede.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:06   #22
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Fritt fall og vannrett akselerasjon blir vel to ganske forskjellige utregninger.

Å regne med energibevaring baserer seg på at bare tyngden gjør et arbeid på systemet. Vi antar at friksjonskraften er lik null, mens normalkraften ikke gjør et arbeid pga at den står vinkelrett på bevegelsen. Det betyr at vi kan regne totalenergien som bevart, på samme måte som vi kan det for fritt fall.

Utregning av farten basert på beregninger av fart og akselerasjon langs den "bare nesten" horisontale linja, vil gi samme svar, men er mer komplisert siden vi ikke har tilstrekkelig informasjon til å gjøre utregningen.

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:07   #23
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.795
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jernbaneulykken

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:07   #24
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Jeg kan ikke regne ut dette da, men jeg kjenner godt til strekningen togene kjørte. Det er langt og slakt, så jeg har ikke noe problemer med å se at det kan gå fortere enn 50 km i timen, i alle fall ikke når det er snakk om 16 vogner (mye vekt).

1+1=2. Sånn ca.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:08   #25
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.103
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Gjemmer meg i skammekroken sammen med annemede.

Glad jeg kan si at jeg ikke hadde prøvd . Forskjell på m/s og km/t er ikke helt uviktig nei.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:13   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jernbaneulykken



Jeg skulle si at jeg elsker FP først i tråden. Men nå elsker jeg FP enda mer med regnefeilen der.

  Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:13   #27
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Gjemmer meg i skammekroken sammen med annemede.

Der skjer det vel ingenting. Jeg vurderer det som høyere måloppnåelse å regne ut farten riktig enn bare å kunne omgjøringsbiten. Godt over halv score.

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:19   #28
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Halv score!

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:24   #29
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.442
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Halv score!

Langt over halv score. Fra m/s til km/t klarer til og meg jeg uten noen som helst problem.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 06:31   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Elsket Kollega har ikke konto her, så han sender faktisk innleggene sine per mail til meg.

Opprinnelig lagt inn av EK

Om en ser bort fra rullemotstand og luftmotstand så spiller det ingen rolle om vognene veier 400 tonn eller 1 gram.
Slutthastigheten uten rullemotstand og luftmotstand blir som dere allerede har regnet ut: v = v0 + SQRT(2 s g) hvor s er høydeforskjell og g er vel omtrent 9,807 her oppe. [ v = v0 + gt og t = SQRT(2 s / g) ]

Om en fyr dytta i gang 400 tonn med vogner, så er det en fyr jeg ikke skal krangle med på by'n, men effekten på slutthastigheten kan vi nok neglisjere.

Friksjonen (mellom hjul og skinne) er omtrent uendelig så lenge hjulene ruller!
Men rullemotstanden (friksjon i hjullager) og luftmotstand er naturligvis det som gjorde at vognene ikke kom opp i teoretisk maks hastighet (ca 160 km/h).

Men hvordan regnet dere ut dette vha. energibevaring?
Hvilken energimengde traff bygningen på kaia?

  Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 07:41   #31
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.660
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Start energi = slutt energi
mgh0 + 1/2 mv0^2 = mgh1 + 1/2 mv1^2

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 07:59   #32
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Jeg digger kollegaen til smilefjes.

Men det behøver jo ikke nødvendigvis ha vært en fyr som har dytta borti togene, det kan ha vært et lok. Og et lok har ganske mye krefter i seg altså. Men, jeg er jo egentlig enig i at den evt. kraften er neglisjerbar etter 8 km.

Og ja, jeg brukte v=SQRT(2sg)

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 08:37   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Jeg digger også kollegaen min. Jeg stemmer for at han registrerer seg og blir vennen våres.

  Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 10:17   #34
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Noen ganger er det like greit å ikke skulle kunne sånt. Jeg syntes det var helt logisk at vognene kunne oppnå så høy fart.

Og ellers: til dere som faktisk kan fysikk.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 11:38   #35
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jernbaneulykken

:lurer på hvorfor i alle dager jeg er inne i -og leser!- denne tråden:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 11:49   #36
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.501
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

For en fin tråd.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 11:56   #37
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.401
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Plusspoeng til annemede for å ikke bare regne ut svaret og sette to streker under det, men også vurdere rimeligheten av svaret etterpå ...

Vi fikk alltid mye mer pepper hvis vi gjorde matte/fysikk-feil hvor svaret var helt på jordet, enn småfeil som ga lite utslag.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 12:22   #38
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Åh! Nerdesnakk!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 16:33   #39
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jernbaneulykken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg digger også kollegaen min. Jeg stemmer for at han registrerer seg og blir vennen våres.

Ja det syntes jeg! Tror han har litt å tilføre meg på mattefronten....
Morsomt med sånne som kan det, selv om jeg fortsatt ikke forstår så mye.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no