Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Stryke duker

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 16:42   #21
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Jeg kan anbefale en mor med et strykejern i 1000-kroners klassen.


Man kan aldri bli for gammel til å få sin mor til å gjøre kjedelige ting som vask og stryk av duker og bunadskjorter.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 00:31   #22
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.596
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Jepp, stemmer for den å la mamma gjøre det
Eller enda bedre, få flott ( og dyrt) dampstrykejern ( sånn med egen beholder ved siden av) til jul av mammaen OGSÅ la henne stryke

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 02:04   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

La MAMMA stryke?! Hadde dette vært PK å si hvis dere var menn?
:kommerikketilåstrykeforvoksnebarn:

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 07:45   #24
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stryke duker

Lær av min svigermor, og skaff deg en rulle, hvis du er oppdatt av duker og ikke liker å ha dem krøllete.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 07:47   #25
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stryke duker

Og ja, de kommer i moderne utgaver, men man må antakelig bestille dem, for de står neppe framme på elkjøp.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 07:53   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Dette minner meg om svigermor som er helt hysterisk fordi SØNNEN hennes må stryke her i huset. Jeg gjør omtrent alt annet av husarbeid (frivillig, jeg elsker det jo) men stryking og et par andre ting er hans oppgave fordi han er flinkere enn meg der. Da svigermor så det ble hun helt hvit i ansiktet og mente at det var jo MIN oppgave for jeg er jo hjemmeværende (dette var midt i en fri-uke så mannen var ikke på jobb heller) og jeg var kvinne. Svigerfar har aldri verken strøket eller satt på en vaskemaskin. Jeg blir så matt av sånne holdninger.

Takk Mim, for flotte råd. Kanskje til og med JEG kan stryke nå.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 08:16   #27
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stryke duker

Hvis man av en eller annen grunn ikke får strøket duken mens den er nyvasket og fuktig, kan den "dynkes". Fukt duken med sprayflaske e.l. og la den ligge noen timer feks i en plastpose. Da går strykingen som en drøm Gjelder også bunadsskjorter.

Ellers er jeg enig med Mim - enten stryker man duken ellers så dropper man den.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 08:18   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Tja, jeg har et par strykefrie duker. De trenger rett og slett ikke å strykes og er veldig fine. Men sånne Damaskduker og lignende må selvsagt strykes. Krøllete duker er ikke fint. Jeg bruker bare duk til fest da, som regel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 08:30   #29
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stryke duker

Slektning med rulle er supert når linduken skal strykes. Jeg gjør det selvfølgelig selv.

Å bruke mamma til å utføre drittjobber fordi jeg ikke gidder selv har aldri vært og kommer aldri til å bli noe alternativ. Det får jaggu være måte på giddalaushet.

Jeg bruker sjelden duk, men til enkelte anledninger syns jeg det er stilig med duk. Kjedelig å stryke, ja. Slitsomt og tidkrevende, ja. Ingen har sagt at alt i livet skal være gøy?

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 09:04   #30
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stryke duker

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Lær av min svigermor, og skaff deg en rulle, hvis du er oppdatt av duker og ikke liker å ha dem krøllete.

Eller lever dukene til svigermor som har rulle .. så gjør hun det for deg ...

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 09:12   #31
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Jeg bruker forøvrig duker kun til jul og anledninger som konfirmasjon, da stryker jeg dem selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 09:16   #32
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stryke duker

Store duker leverer jeg til renseriet. De blir aldri så flotte om jeg stryker de selv.

Løpere og småduker stryker jeg selv. Det er kjapt gjort. Jeg tror ikke jeg har noe særlig dyrt strykejern, men dynker dukene etterhvert som jeg stryker de.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:11   #33
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stryke duker

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Store duker leverer jeg til renseriet. De blir aldri så flotte om jeg stryker de selv.

Løpere og småduker stryker jeg selv. Det er kjapt gjort. Jeg tror ikke jeg har noe særlig dyrt strykejern, men dynker dukene etterhvert som jeg stryker de.

Slik blir det gjort her i huset også. Jeg har gitt opp å få de største dukene pene selv, de er godt over 4 meter og det fungerer rett og slett ikke med vanlig strykebrett og helt ordinært styrkejern.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:18   #34
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Jeg har sluttet å bruke duker (med unntak av familiemiddager på høytidsdager) og jeg må si meg VELDIG fornøyd med det valget!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:40   #35
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Jeg har strøket dukene til pinse, men fy for et slit. Flere løpere av lin eller linblandinger ble aldri rette, uansett. Hvordan stryker dere slikt for å få de rette uten krøll og brett?

Aner ikke. Jeg lurer på det samme.

Men har du egne pinseduker?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:46   #36
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stryke duker

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Aner ikke. Jeg lurer på det samme.

Men har du egne pinseduker?

Næi, ikke egne pinseduker bare vanlige duker. Og ettersom alle dukene nå befant seg i ren men ustrøket tilstand var det på tide å ta tak så vi fikk duk på bordet i pinsen.

Takk for mange gode tips til strykingen, jeg prøver med nytt mot neste runde.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:47   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Stryking blir aldri gøy, uansett hvilket strykejern man måtte ha.

Jeg stryker svært, svært sjelden. Jeg har en løper på stuebordet. Den må strykes, ellers ser den ikke ut. Jeg vasker den bare når det er strengt påkrevd, f.eks. hvis ungene søler på den.

Ellers stryker jeg (kremt, mannen) bunadsskjorter og damaskduken til julebordet.

Jeg har aldri kommet på å stryke sengetøy. Men for et par uker siden kjøpte jeg nydelig, hvitt satengsengetøy. Jeg har aldri sett noe så krøllete i mitt liv da det kom ut fra trommelen. Jeg bestemte meg for å stryke det en eneste gang, for å se. Jeg strøk i minst en halvtime, og sengetøyet ble mye bedre, men ikke helt glatt. Etter neste vask glemte mannen å sjekke det, så han la det bare på sengene uten videre. Jeg hadde håpet det ble glattere etterhvert som vi sov i det, men det ser fremdeles ikke ut.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:47   #38
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Enten skal duken være strøket, eller så har man ikke på noen duk. Eller bruker voksduk. Nervøs fløyel er IKKE duk.

Amen!

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

La MAMMA stryke?! Hadde dette vært PK å si hvis dere var menn?
:kommerikketilåstrykeforvoksnebarn:

Og amen igjen!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:56   #39
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Enten skal duken være strøket, eller så har man ikke på noen duk. Eller bruker voksduk. Nervøs fløyel er IKKE duk. (Sorry, svigermor)

Skikk&bruk according to Mim?

Har vært hos noen som hadde nervøs fløyel som duk og synes det er kjempefint.

Hva ligger bak avesjonen? At den ikke trenges å strykes? At det ikke selges som duk og derfor ikke kan brukes som duk (ergo: for kreativt)?, At dette er en greie som har spredd seg som ild i tørt gress og er noe "alle" gjør om dagen (ergo: for lite kreativt, kanskje ispedd litt folkelig-snobbing)? - eller er det rett og slett fordi svigermor gjør det?

Nå er jeg spent!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 23:01   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke duker

Kreativitet er bra! Panelgardin fra Ikea kan gjøre seg bra som løper.

Men nervøs fløyel er ikke noe fint.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no