Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kom med geniale måter å vaske persienner på

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-10, 20:04   #21
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Tannkost.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:04   #22
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Jeg vrir de på full blending og så støvsuger jeg med sånn børste(som finnes på alle støvsugere) på begge sider, raskt og enkelt!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:06   #23
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Jeg vrir de på full blending og så støvsuger jeg med sånn børste(som finnes på alle støvsugere) på begge sider, raskt og enkelt!


Genialt! At ikke jeg har tenkt på det...

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:07   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Sånn liten møbelbørste? Jeg har det liggende. Hmm, det kan jeg jo prøve i morgen etter jobb! Hvis jeg gidder. :zzz:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:09   #25
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og ikke ha noe foran vinduene? Nei takk, da får jeg godt med innsyn fra naboer ja.

Ha gardiner eller noe sånt. Det funker jo veldig greit.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:14   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Næsj, gardiner nekter jeg å ha. Pføy!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:16   #27
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Hvis du sjekker Reimatec-tråden, så får du knakende godt tips der.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:21   #28
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Hvis du sjekker Reimatec-tråden, så får du knakende godt tips der.



Støvsuge persiennene gjør jeg også, det var her jeg skulle si det. Møbelmunnstykke, også pass på å ikke ha støvsugeren på full guffe. Skru ned styrken eller åpne luftehullet på slangen litt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:22   #29
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Næsj, gardiner nekter jeg å ha. Pføy!

Eller gjør slik som dem gjør i Sverige. Ha persiennene mellom glassene i vinduet. Aner ikke hvordan dem har fått det til. Men det går kanskje an her i Norge også?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:26   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.702
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Eller gjør slik som dem gjør i Sverige. Ha persiennene mellom glassene i vinduet. Aner ikke hvordan dem har fått det til. Men det går kanskje an her i Norge også?

Det krever etter det jeg vet rett og slett at vinduene er sånn, hvilket selvsagt er mulig i norge også, men jeg innbiller meg at å bytte alle vinduene er "litt" mer jobb enn å vaske persiennene... dog, en engangsjobb da. Dyr sådann...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:05   #31
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Jeg vrir de på full blending og så støvsuger jeg med sånn børste(som finnes på alle støvsugere) på begge sider, raskt og enkelt!

Samme gjør jeg. Og når de trenger mer enn bare støvfjerning, så dytter jeg de bare helt opp mot vinduet og vasker med salmiakkvann.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 00:01   #32
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Vaske persienner i sterkt salmiakkvann i badekaret var det jeg måtte prøve med den nedfettede kjøkkenpersienna her. For å si det slik, det er bare en ting som fungerer og det er å kjøpe nye! Heldigvis er de ganske billige på jysk, men særlig miljøvennlig er det jo ikke da.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:00   #33
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Her legges de i badekaret i sterkt salmiakkvann.
(det er stålpersienner)

Og badekaret tåler salmiakk? Kva blandingsforhold sånn omtrentlig?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:13   #34
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Ami, her.

Kanskje ikke genial, men definitivt gøy:

Definitivt lite igjen av persiennene etterpå, men gøy.....absolutt.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:27   #35
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Jeg bor midt i sentrum og får dermed trafikkfilm på alle mine persienner i tillegg til støv. Definitivt ikke moro å prøve å gjøre rent - men nå har jeg oppdaget at WD-40 (aka "verktøyskrin på boks") er genialt! Jeg spylte av persiennene i badekaret og sprayet med WD-40, gned litt over med en fille og voila! - de var som nye. Ser ut til at støv og smuss holder seg unna etterpå også, som produsenten lover.

http://www.wd40.com/products/

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 16:33   #36
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Nå ser jeg at dette er en gammel trd, men persienner kan spyles i dusjen, men husk på en ting: Ikke få vann i toppkassa, den kan ruste.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 20:18   #37
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Jeg bruker det lille kostemunnstykket som hører til støvsugeren, og støvsuger persiennene her i huset. Da slipper man å flytte støvet fra den ene siden til den andre, eller at det setter seg fast i snorene som forbinder lamellene. Der det er flekker, vasker jeg selvsagt med klut. Men det er støv som er det største problemet her.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 08:10   #38
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Og badekaret tåler salmiakk? Kva blandingsforhold sånn omtrentlig?

Hmmm.. Jeg bruker "dæsj" metoden. Men vaske persienner ER en H.... jobb altså, man dypper de ikke bare i vann og møkka renner av, man må vaske med en fille. Ja, badekaret tåler salmiakk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 08:43   #39
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hmmm.. Jeg bruker "dæsj" metoden. Men vaske persienner ER en H.... jobb altså, man dypper de ikke bare i vann og møkka renner av, man må vaske med en fille. Ja, badekaret tåler salmiakk.

Og ikke toppkassa i vannet, kan som jeg har nevnt ruste,

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 09:27   #40
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kom med geniale måter å vaske persienner på

Tar dem ned og holder dem opp inne i dusjen eller over badekaret. Sprayer på Jif og skyller av. Vips, rene Dersom dem er veldig skitne altså...

Ellers funker det fint med en slik microfiber-hanske, eller microfiber-kost/børste.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no