Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sigaretter under disk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 10:04   #21
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Hadde det vært opp til meg, så hadde røyking blitt kriminalisert på samme måte som narkotika

Så ja til røyk under disk!!!!

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 10:28   #22
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av annemamma, her.

tror ikke det, de som er så dumme at de røyker vil fortsette.

Oi, den var fin du. Betyr det at jeg har blitt smart siden jeg har sluttet å røyke?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Om røyken er over eller under disk tror jeg ikke har så veldig stor betydning. Det må brukes enda større ressurser på å forebygge, slik at færrest mulig begynner med svineriet.

Veldig enig. Det som er synd er jo at de kampanjene som retter seg mor ungdom skyter skivebom i følge rapportene som evaluerer kampanjene. Tror i grunnen at vi som arbeider i skoleverket kunne blitt flinkere til å gi saklig informasjon, det er ikke skremselspropaganda som fungerer.
Glemmer aldri den gangen jeg fortalte en 8. klasse om det at jenter som røyker vil utvikle skjeggvekst/økt behåring i fjeset blant annet. Effektivt som bare pokker, alle jentene stumpet røyken.

Opprinnelig lagt inn av Matir, her.

Hadde det vært opp til meg, så hadde røyking blitt kriminalisert på samme måte som narkotika

Skal man kriminalisere alkohol også da?

  Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 12:21   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.


Skal man kriminalisere alkohol også da?

For min del må de bare gjøre det, men jeg synes det er forskjell på alkohol og røyk. De aller færreste røyker vel med måte.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 13:06   #24
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Reklame virker, bevisst eller ubevisst, og produktplassering er også reklame. Effektivt sådan, faktisk. Det er jo faktisk et av få steder der produktene er synlige i dag.

Forslaget er sånn sett en helt logisk videreføring av reklameforbudet.

Syretest: Er tobakksprodusentene for eller mot?

Jeg antar at produsentene er i mot forslaget, det samme er butikkene og det bryr jeg meg mindre om. Island har gjennomført dette og har sigarettene under disk uten synlig effekt i følge en undersøkelse, fra samme artikkel:

Opprinnelig lagt inn av adressa

Island fikk et tilsvarende forbud mot synlige tobakksvarer i 2001. I en utredning vi fikk gjort for et års tid siden var det ikke mulig å spore noen endring i tobakksforbruket fra før forbudet. Vi har manuelt salg av slike varer i Norge i dag, det er likegyldig for kunden om betjeningen henter sigarettpakken fra veggen bak seg eller fra et skap under disken, sier Angell.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 13:07   #25
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

For min del må de bare gjøre det, men jeg synes det er forskjell på alkohol og røyk. De aller færreste røyker vel med måte.

En gjentakelse av forbudstida på 1920-tallet altså?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 13:08   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Nei, jeg bare påpekte forskjellen på røyk og alkohol.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 14:44   #27
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei, jeg bare påpekte forskjellen på røyk og alkohol.

Likefullt to vanedannende produkter som attpåtil er meget skadelig. Tenk gravide som kanskje har drukket bare et par alkoholenheter, for det skal jo være så sundt med rødvin som ender opp med et fas-barn. Joda, det er stor forskjell på dem men man kan da ikke hevde at det ene er bedre enn det andre ondet bare fordi de fleste begrenser alkoholbruken bedre.
I disse julbordstider later det ikke til at selv de uten alkoholproblemer begrenser seg.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 17:23   #28
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.894
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Er det veldig mye verre å røyke enn å spise seg fet? Jeg synes det er rart at mange synes det er greit å kritisere røykere mens det hyles høyt om bakenforliggende grunner til andre usunne vaner.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 17:30   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nei, all den tid det er lov å kjøpe røyk synes jeg det fungerer greit som det er i dag. Jeg er veldig glad for røykeloven, men utover det synes jeg folk må få lov til å ha dumme vaner, så lenge det ikke går ut over andre.

Det skal mye til for at røyking ikke går utover andre mennesker. Med mindre man bor alene midt i skogen. Og ikke har elger til naboer.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Reklame virker, bevisst eller ubevisst, og produktplassering er også reklame. Effektivt sådan, faktisk. Det er jo faktisk et av få steder der produktene er synlige i dag.

Forslaget er sånn sett en helt logisk videreføring av reklameforbudet.



Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Er det veldig mye verre å røyke enn å spise seg fet? Jeg synes det er rart at mange synes det er greit å kritisere røykere mens det hyles høyt om bakenforliggende grunner til andre usunne vaner.

Verre? Sånn med tanke på hvem vi skal synes mest synd på når de dør av overekts- eller røykerelaterte skader? Hvem som kan bli verdig syk liksom? Jeg synes for øvrig at det er verre å røyke rent etisk sett, siden man i større grad samtidig skader og plager andre mennesker.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 17:31   #30
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Jeg tror ikke det vil utgjøre noen forskjell. De som ønsker å kjøpe røyk gjør det uansett.

Fanatisk antirøykende sykepleier

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 17:38   #31
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.894
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.




Verre? Sånn med tanke på hvem vi skal synes mest synd på når de dør av overekts- eller røykerelaterte skader? Hvem som kan bli verdig syk liksom? Jeg synes for øvrig at det er verre å røyke rent etisk sett, siden man i større grad samtidig skader og plager andre mennesker.

Jeg tenker ikke på hvem det er mest "synd på", men jeg reagerer på at det er såpass godtatt å være spydig mot røykere, stadig oppfordre til å slutte og så videre. (At noen ikke tar hensyn og røyker i nærheten av andre er en annen sak, men de fleste går ut nå for tiden.) Jeg tror ikke så mange vil si til en feit person at nå bør du slutte å spise sjokolade og begynne å trene, men jeg hører ofte at røykere får en slik oppfordring. (Om å slutte altså.) Usunn livsstil vil ofte uansett gå ut over alt fra barn til arbeidgiver.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 17:40   #32
Solblomst
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Ja, få vekk svineriet, så slipper vi å se det.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 19:27   #33
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Jeg tror ikke at folk (ungdom) begynner å røyke fordi de ser røykpakker over disken, men mer pga at venner røyker. Venner som har eldre søsken eller foreldre som røyker, venner som er med i den "kule" gjengen, derfor begynner mange å røyke. De som røyker slutter ikke fordi røyken gjemmes under disken eller i et skap eller hva det måtte være.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:22   #34
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Skal man kriminalisere alkohol også da?

Humoren i innlegget mitt skjønte ikke du mye av, ser jeg...

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 09:57   #35
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Opprinnelig lagt inn av Matir, her.

Humoren i innlegget mitt skjønte ikke du mye av, ser jeg...

Herregud, Skvetten er da dom som bare pokker skjønner du.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no