Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Råflott og smørblid

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 23:55   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har en fot i begge leire og har to betydninger for begge, en positiv og en negativ. :vidsynt:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:04   #22
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Haha, Skilpadda kalte deg sur, Elinblu!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:06   #23
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg oppfatter ordene i utgangspunktet som positive, og ville neppe brukt dem negativt, men jeg kan godt se at det er mulig, da.

Jeg har ingen problemer med å bruke dem negativt, som sagt syns jeg de funker på begge måter. "Det var da råflott" og "Så smørblid du var, da" springs to mind (jammen er jeg flink til å formulere meg på norsk) som negative eksempler.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:09   #24
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har ingen problemer med å bruke dem negativt, som sagt syns jeg de funker på begge måter. "Det var da råflott" og "Så smørblid du var, da" springs to mind (jammen er jeg flink til å formulere meg på norsk) som negative eksempler.

Ev. så intelligent du er då, eller: har du fleire intellektuelle kommentarar?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:10   #25
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Torsken er full. Bær over med ham.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:11   #26
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Torsken er full. Bær over med ham.

:berre brisen:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:12   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

:berre brisen:

Deg eller meg?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:14   #28
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Deg eller meg?

Sikkert jo takk, begge deler...

Ved nærare ettertanke: 2 X brisne Alfa er sikkert veldig spennande.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:17   #29
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ev. så intelligent du er då, eller: har du fleire intellektuelle kommentarar?

Æsj. Du har jo rett i at alle ord kan bli negative. (Særlig hvis man bruker tullestemme!) :ikke så god i språk lengre opp i vinflaska heller:

Men på den litt seriøse siden: syns du virkelig jeg prøvde å framstå som mer intelligent enn jeg er, eller var det bare et fint eksempel?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:18   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Sikkert jo takk, begge deler...

Ved nærare ettertanke: 2 X brisne Alfa er sikkert veldig spennande.


Det hadde vært veldig moro å testa i praksis en gang.

:brisen:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:19   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har ingen problemer med å bruke dem negativt, som sagt syns jeg de funker på begge måter.

Ja, jeg er også i stand til å være ironisk hvis det kniper.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:21   #32
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, jeg er også i stand til å være ironisk hvis det kniper.

Jaja, gni det inn! :stiller seg opp i bløtkakekasteboden:

Note-to-self: ligg unna flisespikkeforumet, eventuelt konferer med kone lurere enn deg før posting.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:22   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Men på den litt seriøse siden: syns du virkelig jeg prøvde å framstå som mer intelligent enn jeg er, eller var det bare et fint eksempel?

Det er vanskelig å fremstå som så veldig mye mer intelligent enn man er. (Det motsatte er mye enklere.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:22   #34
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det hadde vært veldig moro å testa i praksis en gang.

:brisen:

Gjett om

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:27   #35
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Haha, Skilpadda kalte deg sur, Elinblu!

Atte, jeg minner om at denne tråden nå skulle handle om dette! :peker opp og fossror avgårde til Hennningsvær:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 08:18   #36
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når man sier råflott så kan man jo bruke det på samme måte som råstilig, råkult osv, så jeg ser at råflott kan brukes som både positivt og negativ omtale.

Jeg tror den positive betydningen av råflott egentlig er et nytt ord. Folk kjenner til prefikset rå- som forsterker et adjektiv, og setter det sammen med -flott. Den gamle betydningen av råflott er negativ, ja.

Smørblid er positiv, utenom når sure mennesker bruker det

:kjedelig og holder meg til tema, alltid kjekt å kunne bruke fremmedord man egentlig ikke kan:

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 08:36   #37
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Jeg hører begge betyndninger av begge ordene, alt etter settingen og hvem som sier det hvordan.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 08:37   #38
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Hva ordet betyr kommer vel ann på hvordan man sier det?

Jeg kunne godt sagt: "Så smørblid du er i dag da" til en morgengretten mann.
Men, da er jeg vel bare ironisk egentlig.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 09:38   #39
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Ikke ord jeg bruker så ofte, men når jeg gjør det så er det negativt. Råflott er å bruke for mye penger og smørblid bruker jeg som ironi når noen er sure.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 10:05   #40
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Råflott og smørblid

I utgangspunktet oppfatter jeg dem nok som negative, men tenker så at det har med måten det blir sagt på.

"Alt skal nå være så råflott", er negativt ladet.

Men er jo blitt et alternativ for kjempe, så hvis noen sa "Du ser råflott ut", så kunne det jo bety kjempeflott eller veldig flott. At brukt på denne måten i kombinasjon med flott, er positivt.

Smørblid er vel opprinnelig ofte brukt ironisk, er det ikke, og i det ligger denne påtattheten. Men måten du henviser til: "Hun har vært smørblid i hele dag", så er det ærlig og ikke ironisk. Hun har vært altså vært blid.

Jeg vet ikke jeg, men tror måten det blir sagt på sier mye om betydningen her.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no