Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Slalåm!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-11, 23:13   #21
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Her er jeg helt på linje med agenten.
Det kan hete slalåm så mye det bare vil for meg. Jeg kommer til å fortsette å skrive slalom. :dermed basta:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 23:24   #22
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Kan noen i huleste fortelle meg når dere bruker det utdøene ordet slalåm? Sånn bortsett fra i konkurranse-sammenheng så er det da INGEN som kjører slalåm lenger.... man står eller går på ski... carver... man driver med alpint... kjører freeride.... eller off-piste


........

slalåm.....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 23:33   #23
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Kan noen i huleste fortelle meg når dere bruker det utdøene ordet slalåm? Sånn bortsett fra i konkurranse-sammenheng så er det da INGEN som kjører slalåm lenger.... man står eller går på ski... carver... man driver med alpint... kjører freeride.... eller off-piste


........

slalåm.....

Tja. Fireåringen står på slalåmski, definitivt. Dårlig med både freeride og off-pist der i gården, gitt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 23:47   #24
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tja. Fireåringen står på slalåmski, definitivt. Dårlig med både freeride og off-pist der i gården, gitt.

Pøkj, han har carving-ski, alpin-ski eller muligens twintip, men definitivt IKKE slalåmski!!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 23:58   #25
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm!

Hvorfor ikke, Elin? Både min eldste og min yngste har slalomski. (OK - slalåmski.) De bruker mest carvingskiene, i alle fall på fjellet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 00:05   #26
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Slalåm!

Og mens vi er i gang med ski; Heter det virkelig bortoverski? Er det bare jeg som er gammeldags og bruker langrenn?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 00:07   #27
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvorfor ikke, Elin? Både min eldste og min yngste har slalomski. (OK - slalåmski.) De bruker mest carvingskiene, i alle fall på fjellet.

Vet ikke hvorfor ordet slalåm og slalåmski er på vei ut. Det bare ER det. Vi som står, og har stått MYE på ski hele livet vet det heller ikke, og ingen har vel forklaring på hvorfor, annet enn at det er kommet til så mange forskjellige typer grener innen alpint... Før var det liksom bare slalåm og stor-slalåm og utfor. Nå er det adskillig mer, og forskjellige typer ski til de forskjellige grener.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 00:18   #28
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm!

Ordet er vel på vei ut fordi skiene endrer seg? Før hadde alle slalåmski, men så endret skiene fasong og (noen av) de nye skiene heter carvingski. Og om du har stått mye på ski, så skjønte jeg ikke helt dette innlegget:

Opprinnelig lagt inn av Elin

Pøkj, han har carving-ski, alpin-ski eller muligens twintip, men definitivt IKKE slalåmski!!

Klart fireåringen til Teofelia kan ha slaåmski - hvorfor ikke, liksom?

(Ser dere? Slalåm. Jeg kan hvis jeg vil.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 00:43   #29
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ordet er vel på vei ut fordi skiene endrer seg? Før hadde alle slalåmski, men så endret skiene fasong og (noen av) de nye skiene heter carvingski. Og om du har stått mye på ski, så skjønte jeg ikke helt dette innlegget:
Klart fireåringen til Teofelia kan ha slaåmski - hvorfor ikke, liksom?

(Ser dere? Slalåm. Jeg kan hvis jeg vil.)

Kall det gjerne slalåm-ski, det et er helt ok Poenget mitt var bare at ordet slalåm er på vei ut i annet enn konkurranse-sammenheng som en alpin disiplin. I dag heter det alpint som felles-betegnelse. Hvor ofte ser man f.eks. ordet "Slalåm-pakke barn, junior, voksen" osv. i tilbuds-annonsene til sportsbutikkene? Står det ikke som oftest "alpin-pakke"?

Derfor synes jeg det er bittelitt morsomt at noen faktisk fortsatt sier slalåm og slalåm-ski. Det blir noe nesten nostalgisk ved det

Datidens slalåm-ski produseres ikke lenger.... i dag heter de andre ting.
Jeg er ganske sikker på at fireåringen til Teofelia har carving-ski eller twintip-ski. Selv kjører jeg f.eks. både på carving-, freeride- og randonee-ski. Jeg står alpint, eller kjører på ski.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 00:54   #30
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm!

Vi har både slalåmski, carvingski, offpistski og twintipski.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 08:57   #31
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Det er bare et par år siden jeg selv oppdaget at det het Unbrako Og i dag lærte jeg slalåm. Kjekt.

Nå er det noen forklaringer bak hvorfor mange kaller det umbrako, og da speselt i europa. Strengt tatt kan man si at det er så innarbeid og det var basert på varemerket som ble registrert, at det egentlig ikke er feil å si Umbrako. Samtidig er Unbrako og Umbrako begge noe som beskriver sekskantnøkler, eller Hex Key og Allen Key som det kaldes på engelsk. Og flere navn finnes også, uten at de er direkte feile.

Slalåm blir et "konstruert norsk ord". Samtidig er det gjerne ikke en slalombakke man er i med mindre det ikke er satt opp til akkurat det. Så det er kanskje bedre å si "alpinbakke"?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 09:00   #32
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.511
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er lov å skrive dokke, men ikke rompe. Og siden det ser latterlig ut med både rumpe og slalåm, så er det en god nok grunn til å bevisst skrive feil. For tenk for det så, atte!

Nå skjønner jeg hvorfor telefonen min insisterte på å forandre "rompe" til "rompefyrverkeri" - det heter jo ikke rompe. Men rompefyrverkeri er greit, eller?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 09:05   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Pøkj, han har carving-ski, alpin-ski eller muligens twintip, men definitivt IKKE slalåmski!!

Jeg har carvingski. Jeg sier ikke at "jeg skal på fjellet og carve i helgen", altså! Det får være grenser.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 09:55   #34
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Jeg kjører slalåm, kommer nok aldri til å si at jeg skal kjøre carving eller noe sånt. Alle jeg kjenner sier de skal kjøre slalåm, ikke alpint, selv om det sikkert er mere riktig å si.

Blir litt som å kalle alle slags bordkleinger for planker. De fleste i Norge sier planke, mens min mann kan alle navnene på hver bordkleing.

Jeg sier både planke og slalåm.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 10:05   #35
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Slalåm blir et "konstruert norsk ord".

Ikke så konstruert, akkurat - i dette tilfellet er det vel det norske ordet som står for det opprinnelige. Ifølge Bokmålsordboka kommer det av sla 'hellende' og låm 'løype'. Siden er ordet lånt fra norsk til engelsk i formen slalom - tidlig på 1800-tallet ifølge googling.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 10:38   #36
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slalåm!

Sondre Norheim kjørte slalåm mellom trærne i Morgedal. Ihvertfall gjorde han det da NRK var der.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 11:22   #37
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Så det er kanskje bedre å si "alpinbakke"?

Eller rett og slett ski-bakke ?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 11:23   #38
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har carvingski. Jeg sier ikke at "jeg skal på fjellet og carve i helgen", altså! Det får være grenser.

Selvsagt sier man ikke det Man sier "Jeg skal til fjells og stå på ski"

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 11:25   #39
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ikke så konstruert, akkurat - i dette tilfellet er det vel det norske ordet som står for det opprinnelige. Ifølge Bokmålsordboka kommer det av sla 'hellende' og låm 'løype'. Siden er ordet lånt fra norsk til engelsk i formen slalom - tidlig på 1800-tallet ifølge googling.

Joda,joda. Helt riktig. Det er et norsk ord. Et norsk utdøende ord

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 11:27   #40
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm!

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Sondre Norheim kjørte slalåm mellom trærne i Morgedal. Ihvertfall gjorde han det da NRK var der.

Fikk NRK noen bra bilder av han eller?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no