Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kjenner du til ordet surve?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Kjenner du til ordet surve?
Ja, og jeg bruker det aktivt. 61 26,99%
Ja, og jeg bruker det nok en sjelden gang. 69 30,53%
Ja, jeg har hørt det, men bruker det ikke. 78 34,51%
Nei, jeg har aldri hørt det før. 15 6,64%
Jeg er usikker/annet 3 1,33%
Deltakere: 226. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-10, 11:14   #21
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg bruker det ofte. Er fra Oslo vest, men jeg tror jeg plukket opp ordet fra min eks fra Lillehammer for ca 20 år siden.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:14   #22
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.020
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg hadde aldri vært borti ordet før jeg begynte å frekventere nettforum. Er fra Nordland, vi sier sutre. Stemte ut fra situasjonen F.F. (før forum), at jeg aldri har hørt det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:18   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Kjenner til ordet, men bruker det ikke. Hørte det ikke i barndom i Oslo og omegn, jeg tror ikke jeg har hørt det før i voksen alder og da egentlig bare på forum. Jeg har tenkt at det er et trøndersk eller nordnorsk utrykk for sutring.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:19   #24
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Ja har hørt det. Bruker det ikke selv. Har forstått det som en "mildversjon" av sutre. Er fra Nordland, og tror jeg hørte det her på forum først, men tror faktisk også min mor har brukt det, selv om det for meg ikke var et kjent uttrykk.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:19   #25
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Kjenner ordet godt og bruker det litt.

Mamma var dog østerdøl fra Hedmark, så det gir (dessverre) bondeteorien litt hold.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:22   #26
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.331
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg stemte feil. Jeg er ikke usikker, jeg har hørt det men bruker det ikke. Har aldri hørt det live, bare lest det på forum.
Sutre sier vi i min dialekt, men det er veldig negativt ladet, så jeg prøver å ikke bruke det ofte.

Edit: Jeg har altså tolket surve til å bety sutre, men det kan hende det ikke er helt det samme?

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:22   #27
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Min bruk av ordet kan umulig skrive seg nordfra, i alle fall. Jeg er ellers enig i at det kanskje er litt mildere enn sutre. Det brukes gjerne om barn som smågnåler.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:23   #28
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.849
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg bruker det. Jeg sier både surve og sutre.

Jeg er fra Oslo øst. Men det er godt mulig jeg har plukket det opp fra mine venner fra landet. Jeg påvirkes av alle dialekter jeg hører. Jeg kan finne på å si "mokk" til smokk når jeg snakker med guttungen, og det er ikke med vilje.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:24   #29
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Er ikke det et vanlig ord da? På lik linje med sutre? Men ja jeg bruker det aktivt.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:25   #30
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.331
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Ikke nordfra nei. Ikke fra "min" del av nord, iallefall.
Jeg sier sutre om smågnåling, så det er godt mulig jeg skyter spurv med kanoner.


Sist redigert av skyfri : 10-12-10 kl 11:27. Årsak: Note to self: Husk å quote!
skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:26   #31
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg hadde inntrykk av at det var opplandsdialekt da jeg begynte å bruke det, og etter svarene her å dømme, kan det jo se ut til at det er mye brukt i Hedmark/Opplandstraktene.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:27   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Men det er ikke på linje med gossin, altså.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:27   #33
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg bruker surve om den småskrikingen de har for seg når de er trøtt, slitne etc like før de sovner. Jeg bruker det bare om barn. Sutre bruker jeg ellers, det dekker all smågnåling og uttrykk for misnøye.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:28   #34
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.331
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men det er ikke på linje med gossin, altså.


Det er trøndersk, sant? Og, og betyr noe sånt som god, kosete?

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:29   #35
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Det er trøndersk, sant? Og, og betyr noe sånt som god, kosete?

Det betyr noe sånt, ja, men jeg forbinder det mest med Hedmark og Oppland.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:32   #36
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Det er ikke et ord jeg ble kjent med før jeg ble voksen. Vi sa vel heller sutre? Dialektbakgrunn Oslo vest.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:34   #37
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.032
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Kjenner det og bruker det ofte.
Østlending nord for Oslo som bestemt mener at hun ikke har det fra svigerfamilien som da i så fall vil styrke teoriene over her

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:34   #38
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men det er ikke på linje med gossin, altså.

Og heller ikke stutt og kute.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:36   #39
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.517
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg hadde aldri vært borti ordet før jeg begynte å frekventere nettforum.

Samme her. Jeg tror søringer surver, vi her nord surker.

Jeg tror min slektning fra Gudbrandsdalen bruker ordet surve. Men jeg hørte det på nett først.


Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg vokste stort sett opp i Nord-Norge, med trønderforeldre. (De var permanente, dog.)

Permanent var mere vanlig før, ja. Min mor har dog fortsatt med det også i dette tusenåret.


Sist redigert av -ea- : 10-12-10 kl 12:23.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:43   #40
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Og heller ikke stutt og kute.

Stuttjukk, derimot, inngår i mitt daglige vokabular.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Permanent var mere vanlig før, ja. Min mor har dog fortsatt med det også i dette tusenåret.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no