Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-12, 19:15   #21
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.252
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Flott artikkel Tangina, den bør alle lese.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 19:21   #22
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Alle har lov til å slå leir i utmark, i følge allemannsretten, men, den skal være minst 150 m fra hus, og den kan ikke stå i mer enn to netter uten løyve, om jeg ikke husker feil, dette gjelder vel for romfolket også, eller er de unntatt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-12, 23:30   #23
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.252
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Dette med oppreisning etter krigen. Hvordan skal det skje? Er det penger det er snakk om, eller er det noe helt annet? Hvem skal betale en erstatning? Og ikke minst, hvorfor?

Vi nærmer oss 70 år siden krigen sluttet. De som ble rammet av krigen er i svært stor grad ikke blant oss mer. Hvordan kan man sørge for at oppreisningen - om det er snakk om materielle ting - havner hos de som burde hatt den? Og hvilken oppreisning kan man egentlig regne med å få? Hvor bra ble egentlig oppreisningen for jødene, sånn sett i ettertid? Rent personlig føler jeg det ble helt hinsides feil å bare ta litt land og gi det til jøder. Hallo, liksom.

Hvor blir det av oppreisningen til palestinerne, forresten?

Selv syns jeg det virker som om romfolket i Oslo nå, uvisst av hvilken grunn, forventer at man skal stille opp for dem. Virkelig tilrettelegge slik at de får optimale muligheter for tigging. Og i det minste skaffe dem gratis plass å campe mens de tigger penger. Er det noen andre som forventer dette? Er det noen andre som har kommet til Oslo og tigget penger og sagt at "gi oss en million, så drar vi"?

Slik jeg har forstått det, så har Romfolket en kultur som blant annet ikke setter utdanning særlig høyt. (Se Brennpunkt.) De fleste norske romfolk fullfører ikke engang grunnskolen. Det er et ekstremt dårlig valg. Samtidig er det et valg de i stor grad må få lov til å ta. Men da syns jeg de også må ta konsekvensene som følger med det valget.

Det snakkes stadig vekk om putesying her på FP. Slik jeg ser det, så er det puter romfolket ønsker, men selvsagt ikke bør få. Å gi penger og gratis camping til romfolket er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det kan tilsynelatende være lurt og det avhjelper situasjonen akkurat der og da. Men det har en negativ konsekvens på lang sikt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-12, 23:50   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Slik jeg har forstått det, så har Romfolket en kultur som blant annet ikke setter utdanning særlig høyt. (Se Brennpunkt.) De fleste norske romfolk fullfører ikke engang grunnskolen. Det er et ekstremt dårlig valg. Samtidig er det et valg de i stor grad må få lov til å ta. Men da syns jeg de også må ta konsekvensene som følger med det valget.

Det snakkes stadig vekk om putesying her på FP. Slik jeg ser det, så er det puter romfolket ønsker, men selvsagt ikke bør få. Å gi penger og gratis camping til romfolket er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det kan tilsynelatende være lurt og det avhjelper situasjonen akkurat der og da. Men det har en negativ konsekvens på lang sikt.

Det er mange utfordringer når moderne samfunn og romfolkets kultur møtes, men det er viktig å ikke generalisere for mye heller.
Å blande norske romfolk og rumenske blir for eksempel veldig galt.
Å stille krav til norske romfolk når det gjelder skole og ivaretakelse av barn er viktig. Mange romfolk og reisende har selv sagt at de trenger oppbacking i forhold til barn og skolegang siden presset kan være stort fra eldre og ledende personer i miljøet.

Når det gjelder rumenske romfolk er situasjonen ganske annerledes. De kommer fra helt andre forhold og fra et land hvor rasisme overfor romfolk er veldig mye verre enn her i Norge. Romfolk som har klart å ta utdannelse får likevel ikke jobb. Det er en lang vei å gå både blant romfolk selv, men ikke minst fra omgivelsene i forhold til at barn skal få mulighet til utdanning og jobb. Det oppleves temmelig lite meningsfullt å ta utdannelse og gå på skole når man ikke får jobb og blir betraktet som mindreverdig.

Jeg har lest mye på nett om putesying og jeg synes det forkludrer debatten. Å syte over at Norge syr puter blir like dumt som å sy puter. Jeg synes det er viktig å se litt bort fra romfolk spesielt, men å møte utfordringene med et litt større blikk. Det kan godt tenkes at vi trenger nye regler og lover, men da skal det være generelle lover og regler, ikke særregler skreddersydd fordi vi ikke liker en bestemt folkegruppe. Skal vi ha campingforbud skal også tyskere kastes på hodet ut dersom de camper ulovlig, hvis vi mener at romfolk skal kastes på hodet ut. Skal vi ha forbud mot tigging så vil jeg også frabe meg å bli angrepet av krilloljeselgere på gata i Trondheim. Romfolket som sitter og rister med kopper er mindre plagsomme enn selgerne.

Jeg tror også at vi må bli vant til at vi ikke lenger bare kan skumme fløten og nyte godene av å ha åpne grenser. Norge tjener massevis på EØS og åpne grenser. Vi utarmer fattige land i Øst Europa ved å importere solid kompetanse og vi benytter oss av muligheter i massevis pga. EØS. At vi også må smake noen av ulempene må vi bare regne med når våre søsterland er i krise.

En annen ting jeg har tenkt på når jeg har lest debattinnlegg på nettaviser den siste tiden er hvor utrolig navlebeskuende nordmenn er. Når det smeller i Midt-Østen er det ikke tall på hvor mange som snakker om "de der nede" som alltid krangler og som ikke klarer å leve i fred, mens vi, oss fredselskende nordmenn selvsagt klarer det. Når vi ikke takler en bitteliten gruppe nomader, hvordan ville vi håndtert å bo på et bittelite geografisk område med begrensede naturressurser, mange nomadiske grupper,flere folkeslag og en tung historie (slik man ser i Palestina). Jeg tror ikke vi er så fredelige vi heller hvis vi bare opplever litt press.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 00:44   #25
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.252
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan godt tenkes at vi trenger nye regler og lover, men da skal det være generelle lover og regler, ikke særregler skreddersydd fordi vi ikke liker en bestemt folkegruppe. Skal vi ha campingforbud skal også tyskere kastes på hodet ut dersom de camper ulovlig, hvis vi mener at romfolk skal kastes på hodet ut. Skal vi ha forbud mot tigging så vil jeg også frabe meg å bli angrepet av krilloljeselgere på gata i Trondheim. Romfolket som sitter og rister med kopper er mindre plagsomme enn selgerne.

Jeg er enig i at reglene bør være like for alle. Det er vel ingen som er uenig i det, vel? Men det er forskjell på tyske turister som forhåpentligvis forlater Norge med mindre penger enn da de kom, kontra romfolk som forlater med mer penger. Og det er forskjell på å tigge (dvs å få penger for å ikke gjøre noe) og å tilby noe for pengene (krillolje, en teateroppvisning eller bare litt musikk), selv om jeg personlig ofte finner sistnevnte mest irriterende.

Selv vil jeg helst hatt meg frabedt andres hender ned i min jakkelomme. Men jeg har lært at selv ikke det kan man gardere seg mot.

Jeg må innrømme at jeg forstod ikke helt hva du mente om/med putesying. Hvis du syns "putesying" ikke passer som begrep, så kan vi gjerne bruke begrepet "pisse i buksa" istedenfor? Å donere penger til en folkegruppe er generelt sett ikke lurt. Punktum! Det blir ekstra tydelig når noen går ut i media og sier at de drar om de får en million. Da blir det veldig tydelig hva man som gruppe har tenkt å bidra med.

Hva angår EØS, så er ikke jeg så sikker på at vi tjener så veldig mye på den avtalen og jeg er heller ikke sikker på at det - i alle fall per nå - er så ekstremt positivt for oss å ha åpne grenser. Åpne grenser inn i landet kan vi da selv styre ganske som vi vil, uavhengig av EØS. Men jeg innrømmer glatt at jeg ikke har satt meg godt nok inn i avtaleverket rundt EØS. Det jeg har fått med meg, er at vi får trødd regelverk ned over ørene uten å kunne protestere. Og at vi betaler ymse NAV-goder til familiene til folk som arbeider i Norge. Men nå var ikke dette en for-mot-EØS-tråd ...

Hva angår utarming av fattige land ved å importere utdannet arbeidskraft (det var det du mente, ikke sant?), så er vel minst like ofte slik at folk kommer til Norge fordi de ikke får jobb hjemme. Er det da utarming?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 07:31   #26
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Hvem vil ikke ha seg frabedt å få hender ned i lomma? Himmel og hav. Lommetyver er kriminelle. Tiggere og flaskeplukkere er pr dags dato ikke i kriminelle.

Hvor mange andre enn Opera Costica har sagt at de trenger en million for å reise til Romania?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 07:52   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Å forlate landet med mer penger enn når de kommer er ganske vanlig blant dem som har korttidsopphold her i landet. Det man ikke liker ved romfolk er måten pengene tjenes på, men pr dags dato er det ikke forbudt å tigge. Det har vært utstrakt prostitusjon i Oslo men man hiver ikke ut russere som gruppe fordi noen er prostituerte. Nordmenn underbetaler Øst Europeere i massevis for å få arbeid utført. Det blir regnet som greit. Romfolk får knapt denne muligheten noe sted i Europa og mye av det handler om rasisme.
Bare det å ha familiebakgrunn som "tater" har hindret mange nordmenn å få jobb selv om både utdannelse og papirer har vært bra.
Det er temmelig mange rumenere som jobber her til lands, men hvem blir valgt om man må velge mellom en av roma-opphav og en ikk-roma- rumener? Jo den som er av ikke-roma opphav. Det er et kjempeproblem for de som ønsker å jobbe.

Problemet et todelt. Måten å leve på et en utfordring og det bør man stille krav, men rasismen er definitivt også et hinder og det er utrolig skremmende å se hvor stygge generaliseringer som blir gjort.

Jeg synes det er ille at barn vokser opp med tigging og kummerlige forhold, men disse barna får det ikke bedre om de er ute av syne for meg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 08:10   #28
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Veldig bra innlegg, Fnatten. Spesielt det om at raushet og å se litt stort på å leve med problemer er er fenomen som kommer av nok overskudd eller avstand til at man ikke kjenner det på egen kropp.

  Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 09:19   #29
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.252
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvem vil ikke ha seg frabedt å få hender ned i lomma? Himmel og hav. Lommetyver er kriminelle.

Det var mest et hjertesukk. På linje med ditt vil-unngå-krillselgere-hjertesukk.

Jeg er helt enig i at så lenge det ikke er ulovlig å tigge i Norge, så kan vi ikke nekte noen å tigge. Men jeg irriterer meg over kravet om tilrettelegging og at man ikke retter seg etter de reglene vi har i Norge. Som at man faktisk ikke kan campe hvor som helst.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 09:43   #30
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.252
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det man ikke liker ved romfolk er måten pengene tjenes på, men pr dags dato er det ikke forbudt å tigge.

Hvem er egentlig disse "man" som ikke liker at folk tigger? Jeg har i hvert fall ingenting imot at romfolket tigger eller panter flasker. Det er nærmest tvert om.

Jeg føler du forsøker å framstille det som om romfolket ikke også inneholder en del kriminelle elementer. Det syns jeg ødelegger debatten, for de er der de også, og for meg er det DET som er hovedproblemet. Jeg syns ikke noe om at den problematikken skal avfeies med at de er kriminelle, og det kan vi liksom ikke gjøre noe med. En registrering av tiggere (slik man har gjort i for eksempel Fredrikstad) er blant tiltakene man i det minste kan forsøke for å hindre at de kriminelle elementene blant romfolket får for stor plass.

Forøvrig er det ikke ulovlig å prostituere seg, så i tilfelle måtte det være pengesterke nordmenn som i stor grad skulle vært kastet ut av landet.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Problemet et todelt. Måten å leve på et en utfordring og det bør man stille krav, men rasismen er definitivt også et hinder og det er utrolig skremmende å se hvor stygge generaliseringer som blir gjort.

Jeg har i all hovedsak diskutert måten å leve på. Antyder du at jeg i mine innlegg er rasistisk, eller er det mer generelle vendinger fra deg som ikke går på meg spesifikt? Jeg tror ikke man avhjelper rasismen ved å ikke stille krav til boforhold og krav til hvordan de behandler barna sine. For eksempel.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:20   #31
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg har akkurat tiggere på døra og vi bor på landet, de hadde med seg lapper hvor det stod at de var sultne, tørste og at de frøs, så de trengte penger.

Penger hadde jeg ikke her nå, så jeg sa at jeg kunne smøre mat til de og at de kunne få med seg drikke, pluss at de kunne få hjemmestrikkede gensere, sokker, luer, skjerf, men da trengte de penger til drivstoff for å kjøre til Oslo, så de kunne kjøre meg til minibanken, noe jeg ikke ville være med;-) og da ble de hissige, noe jeg ikke liker med tanke på hva jeg hadde tilbydd de..

Så jeg vet ikke helt, men det var tydelig penger de ville ha.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:24   #32
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Jeg har akkurat tiggere på døra og vi bor på landet, de hadde med seg lapper hvor det stod at de var sultne, tørste og at de frøs, så de trengte penger.

Penger hadde jeg ikke her nå, så jeg sa at jeg kunne smøre mat til de og at de kunne få med seg drikke, pluss at de kunne få hjemmestrikkede gensere, sokker, luer, skjerf, men da trengte de penger til drivstoff for å kjøre til Oslo, så de kunne kjøre meg til minibanken, noe jeg ikke ville være med;-) og da ble de hissige, noe jeg ikke liker med tanke på hva jeg hadde tilbydd de..

Så jeg vet ikke helt, men det var tydelig penger de ville ha.

Det føles ikke greit når noen oppsøker deg hjemme, og ber om penger.
Og synes du ga et veldig fint tilbud til de jeg, og jeg hadde ikke likt «mottilbudet» om å bli kjørt til en minibank.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:29   #33
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det føles ikke greit når noen oppsøker deg hjemme, og ber om penger.
Og synes du ga et veldig fint tilbud til de jeg, og jeg hadde ikke likt «mottilbudet» om å bli kjørt til en minibank.

Akkurat tigging på døra synes jeg fint lite om og var det sult, tørst, kulde, så kunne jeg hjelpe de, men det var penger, og da ble det ingenting for det hadde jeg ikke her og jeg blir ikke med fremmede for å ta ut penger for at de skal få.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:29   #34
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Jeg har akkurat tiggere på døra og vi bor på landet, de hadde med seg lapper hvor det stod at de var sultne, tørste og at de frøs, så de trengte penger.

Penger hadde jeg ikke her nå, så jeg sa at jeg kunne smøre mat til de og at de kunne få med seg drikke, pluss at de kunne få hjemmestrikkede gensere, sokker, luer, skjerf, men da trengte de penger til drivstoff for å kjøre til Oslo, så de kunne kjøre meg til minibanken, noe jeg ikke ville være med;-) og da ble de hissige, noe jeg ikke liker med tanke på hva jeg hadde tilbydd de..

Så jeg vet ikke helt, men det var tydelig penger de ville ha.

Da hadde jeg blitt sint tilbake, om noen ringte på døren min og ville kjøre meg til minibanker for å ta ut penger til dem. Tigging på døren syndet også heller lite om. Jeg tror jeg hadde følt den situasjonen som en smule truende, rett og slett.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:33   #35
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Da hadde jeg blitt sint tilbake, om noen ringte på døren min og ville kjøre meg til minibanker for å ta ut penger til dem. Tigging på døren syndet også heller lite om. Jeg tror jeg hadde følt den situasjonen som en smule truende, rett og slett.

Ville ikke bli sint for det kan trigge situasjonen, så jeg var like blid hele tiden, men truende var de når de ikke fikk penger og jeg ikke ville bli med de, og da jeg sitter i rullestol for tiden, så er det om å gjøre og ikke trigge de til å gjøre noe;-)

Forøvrig 4 gangen på 3 uker at vi har hatt tiggere på døra vår.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:46   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Tiggere på døren er en egen divisjon av utrivelighet, synes jeg.

Jeg synes kravet om ydmykhet og stakkarsliggjøring er ubehagelig. Jeg synes det er ekkelt at man deler folk inn i verdige og uverdige trengende. Dette er folk som benytter seg av lovlige muligheter: turistvisumet gir anledning til å reise, det er lov å tigge, EU tillater fri flyt.

Samtidig er det ikke slik at jeg kan slå opp telt utenfor Versailles fordi jeg ikke har råd til hotell og kreve å få skikkelige toalettfasiliteter.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:54   #37
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Tiggere på døren er en egen divisjon av utrivelighet, synes jeg.

Jeg synes kravet om ydmykhet og stakkarsliggjøring er ubehagelig. Jeg synes det er ekkelt at man deler folk inn i verdige og uverdige trengende. Dette er folk som benytter seg av lovlige muligheter: turistvisumet gir anledning til å reise, det er lov å tigge, EU tillater fri flyt.

Samtidig er det ikke slik at jeg kan slå opp telt utenfor Versailles fordi jeg ikke har råd til hotell og kreve å få skikkelige toalettfasiliteter.

Nei, men det er vel blant annet der jeg tror mange føler litt «harme». At de ser ut til å forvente at de kan få slå opp telt, og få tilrettelagt fasiliteter. Og at det er litt av den holdningen som kommer frem når noen av de blir intervjuet, og blant annet ber om penger for å forlate landet.

Det er jo tydelig at det er problematisk å finne en riktig måte å håndtere dette på, og at mange - både politikere og politi, synes det er vanskelig.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:02   #38
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Men vi er så absurd rike, Nessie, at det ikke er rart at verden forøvrig tenker at vi burde ha noen kroner til overs til dem som ikke har noe. Hadde ikke du tenkt at du burde få noe av dem som er kjemperike, dersom det var dine barn som hadde rottebitt i fjeset, du måtte prostituere deg ukentlig og mannen din aldri fikk jobb fordi de som ansetter folk ikke vil ha en sigøyner, uansett om denne sigøyneren var sånn eller slik?

Her i Norge flyter det av melk og honning, våre fattigste er -relativt sett - steinrike sammenlignet med det meste og de fleste her i verden.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:12   #39
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Lille meg.. Jeg har ikke sagt at du er rasistisk, men jeg reagerte på måten du kom med hjertesukket ditt på. Det mer enn antydet at romfolk planter hender ned i lommene dine. Jeg har sagt i mine innlegg at kriminelle er kriminelle og det er de uansett opphav. Folk som putter hender i lommer er like kjipt uavhengig av hvilken etnisk gruppe de tilhører.

Å stille krav til boforhold og hvordan man behandler barna høres veldig fint ut, men det krever økonomi, en økonomi ikke disse menneskene har selv. Man kan fint sitte på sin høye hest her i Norge og si at Romania, Hellas, land på Balkan, osv. må ta ansvar og gi husrom og skolegang til romfolket, men det er sannelig ikke lett. Nå er det prosjekter på gang, men veien er lang. Det er snakk om land med ekstremt dårlig økonomi og med store grupper mennesker som ser på romfolk som verre enn dyr. Det ser dessverre ut i en del utsagn i media den siste tiden at nordmenn også gjør det. Det er det som skremmer meg mest av alt. Mangel på verdighet i omtale av andre mennesker.

Å stille krav er jeg definitivt for og jeg mener også at vi bruker alt for lite penger på politi og orden her til lands. De som burde vært tatt blir ikke tatt og det skaper store problemer for ærlige mennesker som trenger sårt tiltrengte flaskekroner.

Det er også et paradoks at samtidig som vi klager over romfolks manglede hygiene (og da snakker vi om mennesker som lever på et minimum) så forsøpler en del av oss velfødde temmelig mye selv. Det er ikke mye hygieniske forhold i bysentrum av min hjemby søndag morgen. Da kommer kommunalt ansatte og vasker spy, piss, knuste flasker og søppel etter nattas herjinger og sørger for at idyllen gjenopprettes.

På Marinen i Trondheim stilte mennesker opp på dugnad for å rydde alt griseriet etter at russen etterlot seg enorme mengder skit. Idrettslag og frivillige stiller opp i massevis for å rydde etter norske festivaler. Folk etterlater seg for hundretusener i flasker, telt, soveposer og annet... fordi det er for brysomt å rydde etter seg.

Sånn ser det ut etter at norske velfødde ungdommer har overnattet noen netter på camp og drukket for mye:


Sist redigert av Guava : 21-07-12 kl 11:22.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:15   #40
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.252
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men vi er så absurd rike, Nessie, at det ikke er rart at verden forøvrig tenker at vi burde ha noen kroner til overs til dem som ikke har noe.

Du har helt rett, Harriet. Vi er fullstendig totalt absurd rike i forhold til ganske mange andre land. Men vi i Norge har likevel ikke mulighet til å hjelpe hele verden. Jeg syns ikke det er noen automatikk i at man nå heller skal hjelpe romfolket - bare fordi de tilfeldigvis er så in-your-face - enn å for eksempel støtte flyktningene i Sør-Sudan.

Jeg syns heller ikke det er slik at fordi vi er rike, så har vi en plikt til å gi penger til de som er mindre bemidlet.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no