Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

I disse jakttider

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 22:54   #21
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Mener du virkelig det? Dette er veldig langt fra den jaktvirkeligheten jeg er i befatning med, som er mye mer som den Mjau beskriver.

Ja, ellers så har jeg vel ikke skrevet det...

Jeg vet jo at ikke alle er slik, men det finnes veldig, veldig mange.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 07:14   #22
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.611
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Jeg synes ikke om jakt pga at det virker som at det er selve drepingen som er så om å gjøre. Skadeskutte dyr og fyll blant jegerne.

Er også veldig klar over hvordan de har det på slakteriet desverre.

Jeg tenker at det kanskje ikke er jakta som er problemet her, men noen menneskers hodninger. For jeg har som HUlda stor problemer med de holdningene, og ja de finnes. Og jeg strever veldig med folk som har jakt som relgion. Når jakta blir viktigere enn noe annet, er det på tide å henge bort børsa en stund og tenke seg om. Det er ingen menneskerett å gå bevæpnet i skogen.

Men jakt generelt er jeg positiv til, både som hobby (kose seg i skogen) og som matauk og bestands regulering. Veldig bra. Og de fleste har stor respekt for livet og ser på selve drepingen som et nødvendig onde.

Jeg slakter jo selv en del hjemme. Og det å ta liv er ikke noe man skal fare lett med. Selv om det både er gjort på et skikkelig vis og med respekt for dyret. Man har tatt liv, og det skal man reflektere over, ellers bør man la vær.

Også lurer jeg på hva du tror/vet om slakterier?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 07:22   #23
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.666
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I disse jakttider

Hvem spør du Floksa? Litt ut i lufta? Jeg vet en hel del om slakterier, og nok til at jeg er superskeptisk til en del som slakter hjemme, og at jeg med uvilje spiser det som noen bekjente har slaktet selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 07:29   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Ja, ellers så har jeg vel ikke skrevet det...

Jeg vet jo at ikke alle er slik, men det finnes veldig, veldig mange.

Når du skriver slik gir du inntrykk av at hovedandelen av de som jakter er fyllesvin som gjør det for drepingens skyld, og sånn er det rett og slett ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 07:30   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.611
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvem spør du Floksa? Litt ut i lufta? Jeg vet en hel del om slakterier, og nok til at jeg er superskeptisk til en del som slakter hjemme, og at jeg med uvilje spiser det som noen bekjente har slaktet selv.

Nei, var egentlig mest til Hulda, siden hun skriver:

Sitat:

Er også veldig klar over hvordan de har det på slakteriet desverre.

Men jeg hører gjerne fra flere altså
Og uviljen din er rettet mot hygiene vil jeg tro?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 07:36   #26
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.764
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg bor på landet der det er mye hjort. Hjorten gjør enorm skade og ødelegger både barskog og beitemark for husdyr. Så her blir det jaktet på hjort, naturlig nok. Noe jeg er for, i og med at hjorten gjør skade, at bestanden må holdes nede og at både kjøtt og skinn benyttes.

For ikke å snakke om all den flåtten den tiltrekker.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 07:41   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.666
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I disse jakttider

Min uvilje er rettet mot hygiene på hjemmebanen hos noen bekjente ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 08:24   #28
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I disse jakttider

Jeg kunne aldri, aldri, aldri i livet vært med på jakt selv, men andre må jakte så mye de orker for min del. Ja, på harepuser også.

Om barna mine ville vært med på jakt, så hadde det også vært greit, kjenner jeg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 08:44   #29
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.983
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I disse jakttider

Jakt er heldigvis noe jeg ser på som helt nødvendig og naturlig, og ungene mine har hittil ikke hatt noen problemer med at kjøtt en gang har hatt søte øyne og myk pels. Nå jakter jeg ikke selv, og mannen har rustet på feltet, men jeg skulle gjerne vært med på tur med kamera i stedenfor våpen med meg. (Men det er fordi jeg ikke rent fysisk klarer kravene til å skyte noe, og kanskje skadeskyte og så ikke klare å rette opp i det.)
Men fisking er litt skummelt. Jeg elsker å fiske, men av en eller annen grunn er det fryktelig vanskelig med selve prinsippet der, og det å drepe dem må mannen ta seg av, jeg er så redd for å ikke drepe fort nok når jeg først har seigpina dem en stund. Logisk er det nok ikke, men man skal da ha sine særheter.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 09:22   #30
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.549
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

.....


Sist redigert av -ea- : 22-02-17 kl 16:22.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 09:46   #31
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I disse jakttider

Selvsagt finnes det enkeltindivider med uheldig holdning til jakt, slik er det jo i alle saker. Og en del er kanskje også litt for slepphent i forhold til alkoholinntaket. Men å la enkeltindivider prege en hel sak, nei. Jakt er bra og jakt er nødvendig.
Jeg har mange venner som driver med jakt og de aller, aller fleste har en sunn holdning til jakta. Det handler om friluft, tur og opplevelser. Ikke bare det å drepe et dyr.

Jeg kommer selv fra en fiskerfamilie og det å fiske og sløye fisk er noe jeg er oppvokst med. Jeg har vært med på fisking for å få mat på bordet, og jeg har vært med på fisking for kosen sin skyld. Da snakker jeg fiskebåt med garn i stivkuling nordavind og piskende regn, og fisking fra en holme en varm sommerdag med stang. Og den siste delen elsker jeg. Fisken havner også her som mat på bordet, og pleier å fylle fryseren min slik at jeg kan ta opp selvfisket fisk et halvt års tid fremover. Men opplevelsen i seg selv er også minst like viktig som hvor mye fisk en får.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 09:46   #32
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: I disse jakttider

Hygiene er veldig viktig ja. Helt fra man kutter i dyret ute, til det ligger på tallerkenen.

Og så tar jeg meg selv i å bli litt provosert av at noen setter jegere i en bås som drapsmaskiner på fylla. For jeg har en mann som beviser det motsatte. En gjennomtenkt mann som flere ganger har vært med på å avlive skadde/syke dyr, nettopp fordi han har dyrets ve og vel som hovedprioritering.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:13   #33
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ulikt de fleste (tror jeg?) så kunne jeg tenke meg å være med på slaktingen, men ikke jakta - det virker litt kjedelig for meg. Slakting derimot, da gjør man jo noe, og så er det litt interessant å se hvordan ting ser ut inni.

Jeg og. Jeg er fasinert av sånt, og innerst inne skulle jeg ønske jeg var kirurg så jeg kunne se inni mennesker hver dag (har sett for mye på House).

Ellers er jeg positiv til jakt, jeg har aldri vært med selv, men de jeg kjenner som driver med det er absolutt skikkelig mennesker med gode holdninger. Ungene har heller ikke vært på jakt, men jeg har ingen sterke motforestillinger mot det, og kunne fint sagt ja til at de var med noen jeg stolte på.

Men jeg hadde blitt litt trist hvis noen skøyt rådyrene som ofte er på besøk i hagen, de "kjenner" jeg jo.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:16   #34
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

Jeg er for jakt av mange ulike grunner. For dem som lever av landsbruk og skogbruk er det viktig å begrense bestander, fordi ville beitedyr som elg, hjort og rådyr kan gjøre store skader på avlinger og skog. Jeg synes det er en fin måte å skaffe mat på. Først lever dyrene sitt ville liv, så blir de skutt og brukt til matauk.

Jeg vet at jakt er en givende hobby for mange, og kan godt forstå hvorfor. Masse friluftsliv, vakker natur, opplevelser sammen med andre som er opptatt av det samme som deg, og verdifull ressursutnyttelse.

Min far jaktet elg i mange år, og i hans jaktlag var det tabu med alkohol før man satte seg rundt bålet etter en dag på jakt. Og da var de så utslitt at de ikke orket å drikke nok til å bli småbrisne engang. For oss som ikke var med, har bonus vært utalllige søndagsmiddager for hele storfamilien.

AV dyrevernhensyn synes jeg jakt er utrolig bra! Det er jo regler for skytterferdighetene til jegerne og for hva man skal gjøre hvis man er uheldig og skadeskyter. de jegerne jeg kjenner, er veldig opptatt av dyrevern og jaktetikk, og da synes jeg det er greit.
Jeg synes overhodet ikke det er greit hvis jakt handler om fyll og drapslyst, men jeg kjenner ingen som holder på slik. Jeg antar at dette ikke akkurat gjelder flertallet av jegere.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:19   #35
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tenker at det kanskje ikke er jakta som er problemet her, men noen menneskers hodninger. For jeg har som HUlda stor problemer med de holdningene, og ja de finnes. Og jeg strever veldig med folk som har jakt som relgion. Når jakta blir viktigere enn noe annet, er det på tide å henge bort børsa en stund og tenke seg om. Det er ingen menneskerett å gå bevæpnet i skogen.

Men jakt generelt er jeg positiv til, både som hobby (kose seg i skogen) og som matauk og bestands regulering. Veldig bra. Og de fleste har stor respekt for livet og ser på selve drepingen som et nødvendig onde.

Jeg slakter jo selv en del hjemme. Og det å ta liv er ikke noe man skal fare lett med. Selv om det både er gjort på et skikkelig vis og med respekt for dyret. Man har tatt liv, og det skal man reflektere over, ellers bør man la vær.

Jeg tenker nøyaktig som floksa her. Jeg kjenner ikke så mange jegere som fyller på jakt, men mange som definitivt har et annet forhold til det å drepe dyr enn jeg syns er greit. Jakt er jeg helt for, men jeg syns fokuset skal være på bestandkontroll og matauk, ikke på hvor kult det er å skyte eller drepe. Flere jegere jeg kjenner har f.eks skutt andre dyr (livllige, altså) som de ikke er interessert i å spise, "bare for å ha skutt noe". Det liker ikke jeg.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:23   #36
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg tenker nøyaktig som floksa her. Jeg kjenner ikke så mange jegere som fyller på jakt, men mange som definitivt har et annet forhold til det å drepe dyr enn jeg syns er greit. Jakt er jeg helt for, men jeg syns fokuset skal være på bestandkontroll og matauk, ikke på hvor kult det er å skyte eller drepe. Flere jegere jeg kjenner har f.eks skutt andre dyr (livllige, altså) som de ikke er interessert i å spise, "bare for å ha skutt noe". Det liker ikke jeg.

Om de f eks har skutt rev så er ikke det nødvendigvis bare for å skyte heller. I noen områder er vet veldig mye rev, og det går hardt utover feks rådyrbestanden. Det er veldig få prosent av rådyrkje som faktisk vokser opp. En veldig stor andel blir tatt av feks rev, eller drept når de ligger i høyt gress som blir slått av bønder.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:26   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

Storviltjakt i Afrika har jeg ikke sansen for, særlig ikke sånn med lasersikte ved et inngjæret vannhull typ.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:27   #38
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Om de f eks har skutt rev så er ikke det nødvendigvis bare for å skyte heller. I noen områder er vet veldig mye rev, og det går hardt utover feks rådyrbestanden. Det er veldig få prosent av rådyrkje som faktisk vokser opp. En veldig stor andel blir tatt av feks rev, eller drept når de ligger i høyt gress som blir slått av bønder.

Rev også, som i og for seg ikke er så farlig, men jeg syns holdningen er viktigere. Det handler ikke om å regulere bestand, men å brenne av skudd mot noe som løper. Det har og vært snakk om nøtteskrike, skjære og annet. Som bare ble kasta etterpå siden de bare hadde en og det ikke var noe å samle på. Men de fikk drept noe. Juhu! :skuffa:

Men jakt i seg selv er jeg slett ikke mot, altså. Bare holdningene til enkelte.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:45   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Men jakt i seg selv er jeg slett ikke mot, altså. Bare holdningene til enkelte.

Men jeg syns i grunn ikke det går an å sette likhetstegn mellom disse to tingene. Det blir nesten som å sammenlikne vanlig bilkjøring med ungdom som kjører chicken i møkkfylla. Det er selvfølgeligheter at det ene er greit og det andre ikke er det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 11:16   #40
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse jakttider

Enig med Tallulah.

Selv går jeg ikke på jakt. Jeg spiser ikke vilt. Dvs. i det siste har jeg begynt å spise reinsdyr ... Kanskje jeg skal ta meg en tur likevel?
Jeg synes uansett ikke at det er noe vits å gå på jakt når jeg ikke har tenkt å innta det som blir jaktet på.

Brødrene mine tok for øvrig noen flotte bilder av en reinsdyrflokk de støtte på da de var på jakt. Flokken hadde forvillet seg inn i innhegning som brukes til geiter på sommerbeite på en seter, og kom seg ikke ut.
Flaks for reinsdyren så var det ikke jakt på dem akkurat da.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no