Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Offentlig kommunikasjon

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-07, 22:17   #21
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Jeg skulle gjerne brukt offentlig kommunikasjon mye oftere enn hva jeg gjør. Men, jeg bruker 15 minutter hver vei på å kjøre og en busstur vil vare ca 1 time hver vei. Litt bedre planlegging av bussrutene hadde sikkert ikke skadet. Skal jeg ta bussen må jeg starte med å kjøre feil vei, en tur innom sentrum for så å bytte buss. Hmmmm no thank you .

Men, dersom jeg skal til sentrum velger jeg helt klart bussen. Godt å slippe å stå å stampe i kø og godt å slippe å lete etter parkering og huske på når parkeringa går ut.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 22:29   #22
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.666
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Jeg tar bussen til skolen, men jeg vet at ikke alle er like heldige med kollektvitilbudet som det jeg er. Bussen stopper mindre enn 100 meter både fra hjemmet, skolen og barnehagen, og alt ligger på samme linje. :fornøyd:

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 22:33   #23
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Det går buss to ganger til dagen her. En på morgen og en om ettermiddagen. Hvis jeg skal handle må jeg vente 9 timer på neste bussavgang. Ikke rart vi må ha bil.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 22:35   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.666
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Det går buss to ganger til dagen her. En på morgen og en om ettermiddagen. Hvis jeg skal handle må jeg vente 9 timer på neste bussavgang. Ikke rart vi må ha bil.

Bagateller, hvor er miljøengasjementet ditt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 22:47   #25
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.531
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har ikke noe annet alternativ enn buss. Det går ingen busser om søndagen og siste om lørdagen går kl. 15. Det sier seg selv at folk flest her har bil. Jeg, som har verken lappen eller bil og trenger buss, blir selvsagt ikke tatt hensyn til når det settes opp ruter, for jeg er i mindretall.

Har du sykkel? Det må være midt i blinken for deg.Det er jo like flatt som i Danmark.

Jeg har fått barnesete på sykkelen, og syklet til barnehagen i dag.

(Derfor jeg må svare i dene tråden, bare for å understreke at jeg har syklet til barnehagen i dag)

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 23:31   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Vi er også avhengige av bilen for at mannen skal klare å komme seg tidsnok på jobb. Han begynner nemlig kl. 6 om morgenen og skal han ta bussen klarer han ikke å være på jobb før nærmere halv åtte, så vi MÅ ha bil. Men sånn ellers er kollektivtilbudet her ikke til å syte over.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 23:47   #27
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

FP er nok ikke helt representativt. Inne på snart-gravid-tråden SNAKKER de jo ikke om annet enn busstrafikk.






__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 12:45   #28
Wit
Av og på bruker
 
Wit sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 194
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Vel, ihvertfall måtte både jeg og mannen min gått ned til redusert stilling for å få det til å gå rundt med offentlig kommunikasjon. Og Ida måtte uansett vært like lenge (om ikke lenger) i barnehagen.
Jeg jobber faktisk i Oslo, og bor ca 15-20 min unna med bil. Med buss tar det ca en time.... Jeg velger å bruke buss uansett da, men det er bare fordi vi ikke ønsker å kjøpe en bil til.

Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 12:53   #29
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Jeg tar ekspressbuss eller tog til Oslo hvis jeg skal dit en helg alene eller med ungene. (Tog skal jeg forresten ikke ta mer, vi blir skikkelig kvalme alle sammen).

Men her i byen tar jeg aldri buss, det er liksom ikke noen vits i det når vi allerede har bil. Bussrutene hadde ikke dekket behovene vi har for å komme oss rundt, til barnehagen osv, innenfor en akseptabel tidsbruk. Jeg hadde heller ikke likt å være avhengig av andre for å hente og bringe barn til aktiviteter osv., så jeg kan ikke helt se for meg et liv uten bil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 13:46   #30
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Jeg er ingen storforbruker av offentlig kommunikasjon, nei. Det begrenser seg til Flybussen og en sjelden gang Flytoget eller annet tog til og fra Oslo.

Bruk av offentlig kommunikasjon er upraktisk, tidkrevende, og ikke minst dyrt. Dessuten liker jeg meg best i min egen bil...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 13:56   #31
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.582
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Vi gjør begge deler. Jeg kjører barna til barnehagen, setter igjen bilen hjemme, og reiser kollektivt til jobb. Jeg har akkurat oppdaget at det går en buss direkte til barnehagen om morgenen, og buss derfra til byen, så jeg vurderer nå å la bilen stå hjemme.

Mannen min følger Poden til skolen, tar bussen til og fra jobb, og henter bilen så han kan hente de små i barnehagen.

Vi har gjort et bevisst valg om å bare ha en bil, men syns det er veldig greit å ha den. Jeg reiser mest mulig kollektivt, mens han er nordfra, og må visst ha bil. Han har dog blitt veldig mye flinkere til å reise kollektivt etter ti år med meg.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 15:03   #32
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Ja, det skulle vært satset mye mer på kollektivtrafikk!

I Sveits ble jeg helt imponert over kvaliteten på tilbudet og hvor gjennomtenkt det var. I byen (Zürich) var det mange gater som var forbegholdt trikkene, og holdeplassene hadde plass til to trikker etter hverandre. Tilbudet var dessuten billig. Bilene fikk man parkere i store parkeringshus utenfor sentrum, i selve sentrum var det stort sett bilfritt. Herlig!

Jeg vet at jeg ikke burde klage over tilbudet her i Oslo, men det er litt døllt når man må reise i rushen, asså. Da står man som sild i tønne på T-baner og busser og trikker, og må høre på sidemannens dårlige musikk mens man kjenner eimen av hva de spiste til frokost eller verre. Ikke at jeg er så himla prippen, men det virker liksom så ... gnient. Det er minimumsløsninger hele veien, for alt skal jo LØNNE seg, må vite. Og den større verdien av renere luft etc tas ikke med i regnestykket. Hvis de hadde brukt halvparten så mye på å bygge ut tilbudet som de har brukt på det udugelige billettsystemet sitt de siste årene, hadde vi vært i kollektiv-heaven!

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 15:48   #33
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Tog?
Det er det ikke her det. :enkelt og greit:
Vi har bosatt oss midt i buss-smørøyet, men likevel er det umulig å ta buss til jobb. Dessuten står bussen i nøyaktig samme køen som bilene, og bruker dermed lenger tid.
Det er ikke aktuelt!

Jeg kan sykle på kortere tid enn det tar å kjøre, men når det ikke er tilrettelagt for det på jobben (dusjmuligheter ...) så skjer det bare ikke.

Og jeg er så lynende forbannet på den IDIOTEN som bestemte at vi skulle flytte med jobben; der vi var var det mye enklere å komme seg til. Nå må vi gjennom Hordalands mest trafikkerte strekning.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 11:05   #34
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.426
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Kan godt hende det blir billigere i lengden, men det blir for slitsomt og jeg syns det er mye å betale 210 kr t/r for en liten bytur for familien min.


Er det ikke familiebilletter der dere bor? De fleste busselskap praktiserer dette. Det blir til og med billigere for sambo og meg, selv om vi ikke betaler billett for T enda.

Selv tar jeg lite buss til hverdags - på grunn av håpløse busstider. Sambo tar innimellom skolebussen til jobb. Men er vi i Trondheim er vi flittige buss-kjørere, alt er lettere når man har ferie da.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 11:17   #35
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Vi bor i Bergen, uten bil. Vi bor ute i Olsvik, og gubben jobber på Kokstad, ved flyplassen, men det går helt fint. Kun fordi han begynner på jobb klokka ni. Om han skulle begynt feks klokka syv, eller halv åtte, hadde det muligens ikke gått så greit.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 13:24   #36
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Jeg er Dronningen av kollektivtrafikk. Det er enkelt. Jeg bor i Oslo.

Da jeg bodde i fjellheimen var det ikke sjeldent at man haiket hit og dit, for mistet man bussen var det jo tre dager (det føltes i hvertfall sånn) til neste kom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 15:09   #37
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.440
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Nå bor jeg så nærme jobben at jeg går dit. Sambo tar buss til jobb (han kunne uansett ikke kjørt bil for han har ikke lappen) og det fungerer fint. Håper at vi får plass i en barnehage i nærområde når det blir aktuelt, så jeg fortsatt kan gå til jobb.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 15:13   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Jeg byttet jobb pga NSB og togmas. Enda frekvensen er jo veldig bra her i nærheten av Oslo der mange dagpendler inn. Men med stadige forsinkelser, kanselleringer og påfølgende stress og irritasjon så orker jeg ikke. Buss er desverre ikke et alternativ, hadde man enda kunne velge. Rushtrafikken er så tett at man bruker faktisk lengre tid på å kjøre bil i de periodene, så sånn sett er kollektiv bra her.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 16:04   #39
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Er det ikke familiebilletter der dere bor? De fleste busselskap praktiserer dette. Det blir til og med billigere for sambo og meg, selv om vi ikke betaler billett for T enda.

Selv tar jeg lite buss til hverdags - på grunn av håpløse busstider. Sambo tar innimellom skolebussen til jobb. Men er vi i Trondheim er vi flittige buss-kjørere, alt er lettere når man har ferie da.

Her finnes ikke familiebilett på bussen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 16:11   #40
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.090
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Offentlig kommunikasjon

Jeg synes kollektivtilbudet er dyrt, dårlig og upålitelig. :veldig glad i bilen min:

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
buss, kollektiv, kommunikasjon, tog, transport


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no