Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

"Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 16:35   #21
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Dere tror vel ikke det er Jeg som har miksa potetlim?? Jeg eier jo flere limpistoler. Trållålå...

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:38   #22
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Haha, ja, akkurat poteter må man holde stavmikseren unna.


Nja, ikke nødvendigvis, men poteter, salt og melk, samt stavmikser på full guffe er å be om lim. Men man kan jo bruke stavmikseren mer forsiktig, og tilsette salt til slutt. Da går det som oftest bedre. Til potetsuppe er også stavmikseren fin å ha.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:43   #23
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Nja, ikke nødvendigvis, men poteter, salt og melk, samt stavmikser på full guffe er å be om lim. Men man kan jo bruke stavmikseren mer forsiktig, og tilsette salt til slutt. Da går det som oftest bedre. Til potetsuppe er også stavmikseren fin å ha.

Jeg fikk lim da jeg skulle lage stappe med den, men da gjorde jeg vel omtrent som du skisserte. Men til potetsuppe går det veldig fint, det er sant!

En annen type puré som er godt som tilbehør til kjøtt er jordskokkpuré. Lages omtrent som potetstappe, med stavmikser, men blir ikke lim.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:50   #24
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Jeg får lim om jeg koker potetene med salt, fin puré om jeg blander i saltet helt til slutt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:51   #25
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Jeg så på tv en gang at hvis man skal lage potetstapp skal man bløtlegge potetene så lenge som mulig på forhånd.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:54   #26
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg så på tv en gang at hvis man skal lage potetstapp skal man bløtlegge potetene så lenge som mulig på forhånd.

Noen grunn for det?

Jeg kutter dem i så små biter jeg gidder og moser på gamlemåten. Kun mandelpotet jeg lager pure av, og da bruker jeg stort sett stavmikseren.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:57   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Ja for å få ut stivelsen og få bedre konsistens. (unngå limete konsistens)

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:59   #28
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg får lim om jeg koker potetene med salt, fin puré om jeg blander i saltet helt til slutt.

Salt må til slutt, ja, det har jeg også funnet ut. Men får du fin puré med mikser, altså? Ikkeno lim? Jeg bruker bare en gammeldags stapper til potetstappe jeg, synes nesten det kan bli seigt av og til da også. Kanskje jeg rett og slett har dårlig stappekarma?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:00   #29
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Jeg har en Braun Multiquick 5. Trodde den kunne knuse is, men det ser nok ut som om jeg var litt for opptimistisk
Er det noen av dere som har denne og vet? Må man kjøpe et stålbeger til å ha inni den store bollen, for å kunne knuse is, eller går det uansett ikke? (Og jeg som hadde planer om å utvide Mojito produksjonen til sommeren. Har jo masse eplemynte i hagen
Kan den eventuelt mose frosne bær?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:05   #30
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Salt må til slutt, ja, det har jeg også funnet ut. Men får du fin puré med mikser, altså? Ikkeno lim? Jeg bruker bare en gammeldags stapper til potetstappe jeg, synes nesten det kan bli seigt av og til da også. Kanskje jeg rett og slett har dårlig stappekarma?

Jepp får fin pure med mikser, men jeg bruker som sagt kun mandelpoteter til pure. Alle andre typer potet stapper jeg med stapper.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:06   #31
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jepp får fin pure med mikser, men jeg bruker som sagt kun mandelpoteter til pure. Alle andre typer potet stapper jeg med stapper.

Ah, det overså jeg visst. Takk for tips!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:08   #32
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Jeg har en Braun Multiquick 5. Trodde den kunne knuse is, men det ser nok ut som om jeg var litt for opptimistisk
Er det noen av dere som har denne og vet? Må man kjøpe et stålbeger til å ha inni den store bollen, for å kunne knuse is, eller går det uansett ikke? (Og jeg som hadde planer om å utvide Mojito produksjonen til sommeren. Har jo masse eplemynte i hagen
Kan den eventuelt mose frosne bær?

Uhm akkurat isbiter ville jeg nok ha puttet i en pose og slått på med et kjevle.
Stavmikser skal fint klare litt frossen frukt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:02   #33
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Tomatsuppe:

Fres hakket løk og hvitløk og oregano i smør
Tilsett et par spiseskjeer tomatpure.
Tilsett buljongterning og 0,5 l vann.
Tilsett 2 bokser hermetiske tomater
Kok opp og kjør med stavmikseren til glatt masse.

Smak så til med fløte, salt, pepper. Tilsett litt sukker/sukrin eller annet søtstoff for å runde av suppa.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:03   #34
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Guacamole:

http://oppskrift.com/guacamole.html

Ikke min oppskrift, men bruker denne.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:04   #35
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Blomkålpure:

Kok blomkål mørt
Tilsett en skvett fløte, fetaost, smør, salt, pepper, muskat (alt etter smak)
Kjør stavmikser til pure.

Ertestuing:
Kok opp ertene, tilsett en klatt smør og litt fløte. Kjør stavmikser til pure.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:06   #36
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Hva har dere maten i mens dere mikser? Er det noen som helst måte å bruke en stavmikser på uten å få tomatsaus utover hele seg og komfyren og veggen og benken og ungene og og og ... ?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:32   #37
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Må ha nok væske, eller liten nok gryte.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:37   #38
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Må ha nok væske, eller liten nok gryte.

Liten nok? Sånn at hele foten til stavmikseren blir dekket, da?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:47   #39
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Liten nok? Sånn at hele foten til stavmikseren blir dekket, da?

Best det ..!
Til min stavmikser følger det med små boller. Funker bra
Når jeg visper krem bruker jeg vanlig dyp bakebolle. Fikk en sprut med krem på kjøkkenveggen i går når jeg laget dessert.. Kremt...

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 19:25   #40
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: "Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Pesto!

Min er i følge de fleste jeg har servert den til den beste de har smakt,
men jeg slumser den bare sammen etter smak fra gang til gang, så prøv deg fram etter hva du liker.

2-4-6 fedd hvitløk etter størrelse og smak&behag
20-30-40 blader fersk basilikum
2 dl olje - eller mer, eller mindre.
Minst 2 dl parmesan, raspa på det nest groveste på rivjernet så det blir litt konsistens
En hel pose pinjekjerner - rist dem først om du gidder der og da
Salt og pepper etter smak.

Mitt beste pestotriks er å ikke spare på godsakene, og dermed lage den tykk og god med mye hvitløk og parmesan. Og ha GOD olje, men billigere går fint bare den er extra virgin.

Denne pestoen smaker himmelsk til pasta servert med cherrytomat og parmaskinke som er vendt noen ganger i panna, pluss ruccola.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no